پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
دیدار مسئولین مرکز ارتباطات و بین الملل حوزه های علمیه با آیت الله مروی

حوزه/ عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: باید حوزه و نخبگان صاحب فکر با برنامه ریزی دقیق نقش خود را در تبیین مکتب اهل بیت(ع) و رفع شبهات در عرصه بین الملل ایفا کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه»، آیت الله جواد مروی امروز در دیدار حجت الاسلام والمسلمین حسینی کوهساری مسئول مرکز ارتباطات و بین الملل حوزه های علمیه، با بیان این که حضور حوزه در عرصه های فکری و علمی بین الملل، پررنگ نیست گفت: با توجه به اوضاع امروز جهان، اقبال به مکتب اهل بیت(ع) و چالش هایی که سلفیه ایجاد می کند، می طلبد حوزه علمیه و نخبگان صاحب فکر با برنامه ریزی دقیق، نقش خود را در عرصه بین الملل برای تبیین مکتب اهل بیت(ع) و رفع شبهات ایفا کنند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، با بیان این که ما کمترین نقش را در عرصه بین الملل داریم گفت: باید این مسئله آسیب شناسی شود، امروز سلفیه در کشورهای مختلف تلاش های ویژه ای می کند و با ایجاد شبهات مختلف، چالش هایی نیز برای ما به وجود آورده است.

وی ادامه داد: باید به سمت جایگاه هایی برویم که مال حوزه بوده و دیگران آن را گرفته اند، رایزن های فرهنگی، رسالت اصلی حوزه است و حوزه در این زمینه ظرفیتی بسیار قوی داردکه باید از آن برای گسترش مکتب اهل بیت (ع) و پاسخ به شبهات استفاده شود.

آیت الله مروی با بیان این که هرچند جامعه المصطفی در این زمینه نقش خوبی ایفا می کند، ولی این خلاء  را می بینیم که جای نخبگان حوزه در سطح بین الملل خالی است خاطرنشان کرد: به برخی روش های غیرحوزوی در عرصه بین الملل ایراد دارم، چرا که این کار حوزه است، اگر حوزه در این کار فعال شود ،مسئولان نظام این عرصه را در اختیار حوزه قرار خواهند داد.

وی با بیان این که جز تعداد محدودی از نخبگان حوزه، سطح عمومی حوزه ما بین المللی نیست، گفت: فکر رایج بین المللی، مدل خاصی است که این مدل باید در سطح حوزه پیاده شود؛ اگر طلبه، وضع بین المللی شیعه و اهل بیت(ع) و جایگاه  فعلی جهان اسلام را در دنیا بشناسد، هیچ وقت گرفتار برخی افکار گروه های انحرافی نخواهد شد.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه با بیان این که طلاب را با وضعیت فعلی آشنا کنیم گفت: باید یک سری آموزش ها، طراحی شود، دست طلبه ها را بگیریم وآنان را با جایگاه شایسته شیعه در جهان  آشنا کنیم؛ همه وجود طلبه احساسات مذهبی است، باید روش تبلیغ گسترش تشیع را به او یاد بدهیم، اگر فکر طلبه، بین المللی، علمی و شیعی شد، نه احساسی و شیعی، می توان از وجودآنان استفاده بهینه کرد.

وی آموزش زبان های خارجی برای طلاب را ضرورت برنامه های حوزه دانست و افزود: شناخت نحله های فکری جهان اسلام بسیار مهم است؛ چرا که اگر این شناخت نباشد، تبادلات به خوبی انجام نخواهد گرفت و مفاهمه برقرار نمی شود.

این استاد حوزه با اذعان به حساسیت های عرصه بین الملل گفت: در مرکز ارتباطات حوزه باید برنامه مدونی با نگاه به سیاست های کلی طراحی شود و تنها به کلیات اکتفا نشود و بنده حاضرم در این زمینه هرنوع همکاری را داشته باشم.

آیت الله مروی تعامل و ارتباط با حوزه های علمیه خارج از کشور را مورد توجه قرار داد و بیان داشت: امروز با حوزه های علمیه شیعی خارج از ایران، تبادلات علمی درستی نداریم، حوزه علمیه قم با این تراث علمی عظیم شناخته شده نیست؛ یکی از اولویت های مرکز ارتباطات و بین الملل حوزه، باید برقراری ارتباط عمیق حوزه علمیه قم با حوزه های علمیه، نخبگان و مراکز علمی شیعی خارج از کشور باشد.

خاطرنشان می شود: در ابتدای این دیدار حجت الاسلام والمسلمین سید مفید حسینی کوهساری گزارشی  از برنامه ها و فعالیت های مرکز ارتباطات و بین الملل حوزه های علمیه را ارائه کرد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha