پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
حجت‌الاسلام عباسعلی قلی زاده امام جمعه فاروج

حوزه/ هر رأیی که به صندوق اخذ رأی انداخته می‌شود یک حق‌الناس است و فردای قیامت باید برای آن حجت شرعی داشته باشیم.

حجت‌الاسلام عباسعلی قلی زاده در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در خراسان شمالی، با تأکید بر لزوم حضور پرشور و گسترده مردم در انتخابات، اظهار داشت: باید برای انتخاب  اصلح دقت نظر کافی را داشته باشیم تا فردی مناسب و با تخصص کافی برای خدمت انتخاب کنیم.

وی، افزود: متأسفانه بعضی افراد در رأی دادن‌ به توانمندی‌ها و شایستگی‌های افراد توجهی ندارند بلکه مسائل فامیلی و طایفه‌ای را برای انتخاب مدنظر قرار داده و برایشان فرقی نمی‌کند که این شخصی که به او را می‌دهند آیا توانمندی و ظرفیت را دارد که انجام‌ وظیفه کند یا خیر.

این کارشناس مذهبی با بیان اینکه انتخابات حق‌الناس است، گفت: این حق‌الناس معنایش تنها حضور در پای صندوق رأی نیست، بلکه هر رأی ما حق‌الناس است؛ یعنی اگر علی رغم علم و آگاهی که نسبت به توانمندی‌ها و علم و تخصص شخص کاندید شده داریم و می دانیم که توانایی و شایستگی انتخاب شدن دارد، لیکن به آن شخص رأی نداده و به کسی رأی بدهیم که علی‌رغم نداشتن شایستگی و توانمندی و صرفاً فقط به خاطر نسبت فامیلی به او رأی بدهیم.

وی تصریح کرد: در واقع این نوع رأی دادن یک گناه کبیره و حق‌الناسی است که ما مرتکب شده‌ایم، برای اینکه به کسی که شایستگی و توانمندی داشته رأی نداده و فردی را انتخاب کرده‌ایم که استحقاق این رأی و مسئولیت را نداشته و این یعنی مرتکب گناه شده‌ایم.

حجت الاسلام قلی زاده با تأکید بر لزوم انتخاب درست و اصلح، گفت: از همه شهروندان تقاضا می‌شود که به مسئله حق‌الناس بودن انتخابات در موقع رأی دادن توجه کرده و فریب بعضی از وعده‌های دروغ را نخورده و حتماً با چشم‌باز و آگاهی کامل و با توجه به نیازهایی که در منطقه زندگی‌شان است، شخص اصلح را انتخاب کنند.

وی افزود: باید دقت لازم را برای انتخاب فرد اصلح بکار گیریم و خدایی نکرده به کسی رأی ندهیم که فردای قیامت حجت شرعی برای رأیمان نداشته باشیم، چراکه هر رأی باید یک حجت شرعی برای رأی‌دهنده داشته باشد که فردای قیامت بتواند جوابگوی انتخاب‌ خود باشد.

وی با بیان اینکه در جامعه‌ای که صالحان در آن زندگی می‌کنند، اگر اصلح متصدی امور شود، رشد و پیشرفت صورت می‌گیرد، افزود: به سبب اهتمامی که این اصلح به پیشرفت جامعه خواهد داشت، امنیت، آرامش اعتقادی و اخلاقی بر پایه کرامت‌های انسانی، توسعه و اقتدار نیز در ابعاد مختلف شکل خواهد گرفت . 

حجت الاسلام قلی زاده برای انتخاب فرد اصلح علاوه بر ملاک‌های اصلی ایمان، تقوا، عدالت محوری ولایت مداری و... باید فرد موردنظر تخصص کافی را برای این سمت داشته باشد، اظهار داشت: یکی از ملاک‌هایی که قرآن کریم مطرح می‌کند این است که آن فردی که انتخاب می‌کنیم هم باید ازنظر علمی کارایی و توانایی را داشته باشد و هم ازنظر جسمی، فردی باشد که بالاخره آن انرژی و توانایی لازم را برای پیگیری کارها و درخواست‌های مردم داشته باشد.

امام‌جمعه شهرستان فاروج گفت: مردم برای دستیابی به اهداف عالی دین و نظام خواستار مجموعه‌ای هستند که در راس آن یک نفر اصلح که اشراف کامل به این اهداف و نیز راهبردهای رسیدن به آن را دارد صدارت امور را بر عهده دارد.

وی با تأکید بر اینکه یکی از توصیه‌های حضرت امام (ره) این بود که مردم باید به‌عنوان یک تکلیف و وظیفه شرعی در پای صندوق‌های رأی حاضر بشوند، خاطرنشان کرد: در انتخاب پیش رو هم انتظار این است که مردم با حضور حداکثری در هر دو انتخابات شرکت کرده و دشمنان قسم‌خورده نظام اسلامی را مأیوس کنند.

این کارشناس مذهبی با اشاره به انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا، به آثار سوء انتخاب افراد بدون توانمندی، شایستگی، دانش و تخصص، گفت: اگر ما به کسی رأی بدهیم که توانمندی و تخصص لازم بر اساس نیازمندی منطقه را نداشته باشد، حتماً این انتخاب‌ها به پیشرفت آن منطقه آسیب می‌زند.

 

انتهای پیام/

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha