شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
نشست گفتمان دینی با حضور شخصیت های مسلمان و مسیحی در عراق

حوزه/ صبح روز سه شنبه میزگردی با موضوع گفتمان دینی توسط حجت الاسلام سید عمار حکیم و با حضور شخصیت های مسلمان و مسیحی عراق برگزار شد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، صبح روز سه شنبه میزگردی با موضوع گفتمان دینی توسط حجت الاسلام سید عمار حکیم در دفتر مجلس اعلای اسلامی برگزار شد.

این میزگرد علمی با مشارکت سید علاء الموسوی رئیس اوقاف شیعیان عراق، عبداللطیف الهمیم رئیس اوقاف اهل سنت، سید رعد جلیل رئیس اوقاف مسیحیان عراق، شیخ نظام کریدی نماینده صابئیان و لوییس رافائل ساکو اسقف اعظم کلیسای کلدانی عراق حضور داشتند.

میزگرد گفمتمان دینی پس از آن برگزار شد که انتشار ویدئو مربوط به رئیس اوقاف شیعیان درباره احکام فقهی جهاد با اهل کتاب موجب ایجاد بدبینی ها و واکنش هایی میان مسیحیان عراق شد که برخی فرصت طلبان نیز از آن سوء استفاده کردند و البته اوقاف شیعیان نیز با ارسال گروهی و دیدار حضوری با سران مسیحیان عراق، توضیحات لازم در این باره را ارائه کرد.

اما در نشست دیروز سید عمار حکیم ضمن خوشامدگویی به حاضران و تاکید بر وحدت ملی، هرگونه اهانت به مسیحیت و ادیان دیگر را محکوم کرد و گفت: این نشست برای این برگزار می شود تا پس از سوء تفاهمی که اخیرا برای مسیحیان عراق پیش آمد، پیام آرامشی را به آنها برساند و راه را برای سوء استفاده دشمنان عراق و فرصت طلبان ببندد.

رئیس اوقاف شیعیان عراق در این نشست گفت: من ازناراحتی مسیحیان در پی انتشار فیلم درس فقه خود آگاه شدم و در اینجا بار دیگر تاکید می کنم که آن ویدئو مربوط به درس فقه و احکام جهاد می باشد که برخی آن را با هدفی که داشتند تکه تکه کردند و به صورت هدفمند در جامعه منتشر کردند تا از آن علیه من استفاده کنند و من به خاطر اتفاقی که رخ داده متاسفم و آنچه که اکنون بیان می کنم بر اساس اعتقادات و احساسات قلبی من می باشد.

پس از آن اسقف ساکو از سید عمار حکیم به خاطر این اقدام ملی و دینی تشکر کرد و گفت: من از شنیدن مطالبی که در آن فیلم مطرح شده بود شوکه شدم به ویژه با توجه به اینکه سید علاء الموسوی کسی است که در کلیسا با ما ملاقات داشته است.

وی در ادامه از علما و حکمای مسلمان خواست بر گفتمان دینی خود نظارت داشته باشند تا کسی در صدد سوء استفاده از سخنان و اظهارات آنها برنیاید؛ چراکه ما در قرن بیست و یکم زندگی می کنیم و اوضاع جهان با گذشته تغییر کرده و از ما انتظار می رود میزان تحمل و حترام به دیگران  و اعتقادات آنها را در خود بالا ببریم تا وحدت ملی و همزیستی ما حفظ شود.

رعد جلیل رئیس اوقاف مسیحیان عراق نیز در این نشست ضمن تجلیل از گفتگوهایی که با واتیکان و پاپ فرانسیس صورت گرفته خواستار استمرار گفتگوها با واتیکان شد.

در پایان این نشست سید عمار حکیم در کنفرانس مطبوعاتی از مسیحیان به عنوان یکی از ارکان اصیل عراق تجلیل کرد و از مسیحیان خواست در آبادانی و بازسازی عراق مشارکت داشته باشند.

پس از آن رافائل ساکو گفت: ما مسیحیان بیش از کسانی که ما را تکفیر می کنند به خداوند ایمان داریم و همواره به میهن خود وفاداریم و عراق و مردم آن را دوست داریم و از مسلمانان می خواهم میان مسیح یعنی حضرت عیسی و مسیحیان به عنوان پیروان او فرق بگذارند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha