جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
درس اخلاق مدرسه آیت الله دامغانی

حوزه/ استاد حوزه علمیه همدان گفت: آنچه خداوند به انسان می دهد از جمله مال و ثروت و علم امانت است، به همین سبب نباید نسبت به این نعمت ها مغرور شویم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در همدان، حجت الاسلام و المسلمین محمد محمدی قائینی، عصر امروز در جمع طلاب مدرسه علمیه آیت الله دامغانی(ره) در آستان مقدس امام زاده عبدالله همدان گفت: ماه شعبان با همه برکات خود رو به اتمام است، ولی درهای رحمت الهی در این ماه پر برکت هنوز باز است، از این رو سعی کنید که از فرصت های باقی مانده نهایت استفاده را ببرید.

وی در ادامه افزود: ماه رمضان، ماه میهمانی خدا در راه است و ما باید خود سازی و آمادگی برای ضیافت الهی را از ماه های رجب و شعبان شروع می کردیم و اگر کسی به این امر غافل بوده، باید زمان باقی مانده را  غنیمت بشمارد.

استاد حوزه علمیه همدان با بیان اینکه عده ای در معنای زهد به بیراهه رفته اند، ابراز داشت: زهد به معنای مصرف نکردن و یا به معنای نداشتن و مال و ثروت نیست و ما باید معنای زهد را در قرآن کریم جستجو کنیم.

وی در ادامه با اشاره به آیه 23 سوره حدید گفت: خداوند متعال در آیه 23 سوره حدید می فرماید «لِكَيْلَا تَأْسَوْا عَلَى مَا فَاتَكُمْ وَلَا تَفْرَحُوا بِمَا آتَاكُمْ»، از معنای این آیه متوجه می شویم  زاهد کسی است که از آنچه به او رسید خوشحال نمی شود و آنچه را که از دست داده ناراحت نمی شود.

 وی ادامه داد: اگر طلبه ای درس خواند و به مقام بالایی دست نیافت، نباید تأسف بخورد و خود را با همتای خود که پیشرفتی داشته، مقایسه کند و اگر این گونه عمل کرد، به مقام زهد دست یافته است.

حجت الاسلام والمسلمین محمدی قائینی ادامه داد: آنچه خداوند به انسان می دهد از جمله مال و ثروت و علم امانت است، به همین سبب نباید نسبت به این نعمت ها مغرور شویم.

وی در پایان با اشاره ضرر های غرور در نفس آدمی گفت: انسان های مغرور همیشه از یاد خداوند متعال غافل هستند و فراموش می کنند که آنچه بر کف دارند امانت های الهی است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha