پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
 آیت الله خاتمی

حوزه/ عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اهمیت حضور مردم در انتخابات و برخی ویژگی های یک رئیس جمهور اصلح، گفت: همان گونه که آمدن پای صندوق رأی واجب است، انتخاب اصلح نیز واجب است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از مشهد، آیت الله سید احمد خاتمی، در جمع زائران و مجاوران حرم مطهر رضوی با بیان این‌که فضای کشور فضای جشن سیاسی است، گفت: جشنی که پس از 57 سال دوران سیاه پهلوی‌ها خداوند به عنوان یک هدیه به مردم عنایت کرد؛ 57 سال سیاهی که تنها چیزی که برای آن‌ها مطرح نبود، مردم و رأی مردم بود.

وی افزود: این سخنان مستند به خود طاغوتیان و مسئولان آن زمان  است که می‌گفتند لیست کسانی که قرار است به عنوان نماینده برگزیده شوند را ساواک تعیین می‌کرد و به نخست وزیر ارائه می‌داد و او لیست را در اختیار شاه قرار می‌داد و نماینده‌ها را انتخاب می‌کرد.

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه 57 سال این چنین وضعیتی بر کشور گذشت، اما از 38 سال گذشته تا کنون به برکت انقلاب اسلامی، مردم ما بیش از 34 بار پای صندوق رأی رفته و سرنوشت شان را رقم زدند، ابراز کرد:  این امر نعمتی از نعمت‌های ارزشمند خداوند و شکر این نعمت آمدن پای صندوق رأی و برگزیدن کاندیدای اصلح است و همانگونه که آمدن پای صندوق رأی واجب است، انتخاب اصلح نیز واجب است.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه با اشاره به اینکه در رابطه با انتخابات سه منظر وجود دارد، اظهار کرد: منظر اول، "ملی" است و انتخابات فرصتی برای اعلام نظر مردم است.

آیت الله خاتمی با بیان اینکه در این عرصه مذهب دخالتی ندارد و هر کسی با هر سلیقه ای و هر فردی حتی کسی که مسلمان نیست اما زیر سایه حکومت دینی زندگی می‌کند، حق رأی دارد، با اشاره به اردوکشی های خیابانی و ایجاد فتنه در سال 88 و آسیب هایی که از این امر به کشور رسید، ابراز کرد: این نکته را از منظر ملی می‌گویند که از این نگاه، انقلاب فرصتی است برای اینکه جلوی اردو کشی های خیابانی گرفته شود.

امام جمعه موقت تهران با بیان این که دومین منظر "سیاسی" است که در این نگاه در طول مدت 38 سال قدرت دست به دست شده است که این امر لازمه مردم سالاری دینی است،ادامه داد:  مردم سالاری دینی یعنی همین که مردم در چهارچوب دین نظرشان را ابراز کنند که به فضل خداوند در این کشور مردم حرف اول را می‌زنند.

وی، منظر سوم را دینی دانست و با بیان اینکه انتخابات از منظر دینی حق و تکلیف است، توضیح داد: حق یعنی عنصری که شما با آن سهم‌تان را دریافت می‌کنید. انتخابات حق است و وقتی پای صندوق رای بیایید و به اندازه همان یک رای که می دهید تاثیر گذارا است.

آیت الله خاتمی افزود: اگر 40 میلیون نفر در روز 29 اردیبهشت پای صندوق رای بیایند و سرنوشت خود را رقم بزنند، در واقع حق خود را اعمال کرده اند.

عضو جامعه مدرسین حوزه با تأکید بر این‌که حضور در انتخابات یک تکلیف است، گفت: سند قرآنی این سخن آیه 58 سوره مبارکه نساء می باشد که خداوند در آن دستور می‌دهد امانت‌ها را به اهلش واگذار کنید و از آنجا که روایات معانی گسترده‌ای برای امانت ذکر کرده اند، مسئولیت‌ها نیز از این دسته شمرده شده‌اند.

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری با اشاره به این‌که امامت و رهبری امت یک امانت است، خاطرنشان کرد: مقام ریاست جمهوری به عنوان جایگاه اجرایی کشور و دومین شخصیت کشور نیز از جایگاه بالایی برخوردار است که سیاست و فرهنگ کشور را شکل می‌دهد.

وی اضافه کرد: این امر که رئیس جمهور متدین و دین دار باشد یا نباشد و اینکه به مسائل اقتصادی، سیاسی و غیره بیشتر یا کمتر توجه کند در کشور تأثیر گذار است همانگونه که تاکنون و طی دوره‌های گذشته مشاهده کردیم که با تغییر رئیس جمهور همه چیز تغییر می‌کند.

آیت الله خاتمی با تأکید بر اینکه مهم‌ترین نکته این است که اصلح و اهل این امانت چه کسی است و ما باید چه کسی را انتخاب کنیم، ابراز کرد: این جمله که چون شورای نگهبان همه کاندیداها را تأیید کرده پس همه برای ریاست جمهوری مناسب هستند جمله صحیحی نیست زیرا شورای نگهبان کمترین مقدار صلاحیت را تعیین کرده و مردم باید سقف آن یعنی اصلح را تعیین کنند.

رئیس جمهور باید درد دین داشته باشد نه درد حزب

آیت الله خاتمی با تأکید بر این‌که اولین ویژگی اصلح این است که درد دین داشته باشد، اظهار کرد: قرآن مأموریت حکومت‌ها را این می‌داند که جاده دین و معنویت و مسیر بهشت را صاف و هموار کنند؛ نمی گوییم مردم را به زور به بهشت ببرد اما باید مسیر بهشت را صاف و مسیر جهنم را ببندد.

امام جمعه موقت تهران بیان کرد: ما رئیس جمهوری می‌خواهیم در روز 29 اردیبهشت ماه انتخابش می‌کنیم که درد دین داشته باشد، نه اینکه به فکر حزب و گروه باشد بلکه می بایست همه وجودش عشق به دین باشد.

وی با بیان اینکه در مناظرات مشاهده کردیم که برخی اسم باند و گروهشان را می برند، اظهار کرد:  این افراد وقتی به قدرت برسند، همان باند و گروه‌ها را هم سر قدرت می‌آورند و آن گاه وضعیت به گونه ای مانند امروز می‌شود که به طور مثال سه و نیم میلیون جوان بیکار داریم.

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری اذعان کرد: متأسفانه باند و باندبازی مختص یک دولت نیست و در این 38 سال کم و بیش در دولت‌های مختلف شاهد آن بوده‌ایم.

امام جمعه موقت تهران خاطرنشان کرد: ما به افرادی نیاز داریم که وقتی به قدرت رسیدند نگویند دکور اتاق کار‌مان از مد رفته و باید دکور و مبلمان جدیدی تهیه شود بلکه افرادی را می‌خواهیم که ابتدا موضوعاتی چون نماز را در محل کارشان بررسی کنند و در صورت نیاز برای آن تدبیری بیندیشند.

سند 2030 یونسکو کاپیتولاسیون فرهنگی است

وی با تأکید بر این‌که سند 2030 یونسکو، یک کاپیتولاسیون فرهنگی است، ابراز کرد: قانون و دین هر دو تأکید می‌کنند سخن نهایی سخن ولایت است و رهبر معظم انقلاب در رابطه با این سند فرمودند اجازه اجرایی شدن آن را نمی‌دهیم.

آیت الله خاتمی تصریح کرد: در بخشی از این سند و جزوه‌های آن آموزش مسائل جنسی همراه با تصویر برای کودکان دبستانی تهیه شده و 360 صفحه راه‌کارهای اجرایی برای این سند در نظر گرفته شده است، به عبارتی آن دزدی را که مردم  38 سال قبل از کشور بیرون کردند این افراد قصد دارند آن را از راه این سند وارد کشور کنند.

اجازه اجرایی شدن سند غیر دینی را نمی‌دهیم

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: برخی از مسئولین می گویند روحانیون در مورد این سند چشم بسته حرف می زنند اما من آن سند را دیدم و به واقع  کاپیتولاسیون فرهنگی است.

آیت الله خاتمی با بیان اینکه یکی از آقایان در جایی گفته بود ما با ملاحظه فرهنگ خودمان این سند را امضا کردیم، با این سوال که شما چرا این سند را به صورت پنهانی امضاء و از طی کردن راه قانونی آن امتناع کردید؟ اظهار کرد: مجلس باید از سندی در این سطح مطلع می‌شد اما شما مجلس را آگاه نکردید و همچنین این سند از بن و پایه غیر قابل اجرا است.

امام جمعه موقت تهران با اشاره به اینکه برخی از مسئولان این گونه توجیه می کنند که چون سند درست مطرح نشده، ناراحتی روحانیت را به دنبال داشته است، تأکید کرد: ما پاسدار دین هستیم و لباسمان لباس دین است و اجازه اجرایی شدن سند غیر دینی را نخواهیم داد.

انتهای پیام/ت

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha