پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
نشست اساتید تفسیر خراسان

حوزه / مدیر حوزه علمیه خراسان علوم عقلی را شامل گستره زیادی دانست گفت: اگر حوزه علمیه، فلسفه را کنار بگذارد، کسانی به دنبال فلسفه های الحادی شرق و غرب هستند، این عرصه را در اختیار خواهند گرفت، به همین علت مقام معظم رهبری نسبت به این امر تاکید کرده اند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»از مشهد، حجت الاسلام و المسلمین سید مصباح عاملی در نشست اساتید تفسیر حوزه علمیه خراسان، با اشاره به راه اندازی مدرسه قرآن وعترت، گفت: از آنجا که قرآن نسخه زندگی ساز جامعه است و با توجه به تاکید مقام معظم رهبری نسبت به فعالیت های اساسی و زیرساختی در حوزه علمیه در شش محور مانند فقاهت و مجتهد پروری و...، مدرسه قرآن و عترت راه اندازی شد.

وی با بیان ایکه مجتهد پروری اصل الاصول در حوزه علمیه است ابراز کرد: بحث علوم عقلی نیز عرصه ای است که در فرمایش مقام معظم رهبری وجود دارد. اهمیت آن در این است که برای پاسخگویی به نیاز جهان می توان با استفاده از یک نگاه محکم فلسفی و عقلانی در برابر سوال ها و شبهات ایستاد.

مدیر حوزه علمیه خراسان افزود: علاوه بر دشمنی دشمنان و ایجاد شبهه ها، برخی نیز از ظلم و ستم به ستوه آمده و به دنبال پاسخ به سؤال های خود هستند که به پشتوانه محکم عقلانی برای این امر نیاز است.

وی، علوم عقلی را شامل گستره زیادی دانست و با مطرح کردن این مسئله که به دنبال فلسفه کاربردی هستیم، ادامه داد: اگر حوزه علمیه فلسفه را کنار بگذارد کسانی به دنبال فلسفه های الحادی شرق و غرب هستند، این عرصه را در اختیار خواهند گرفت. به همین علت مقام معظم رهبری نسبت به این امر تاکید کرده اند.

حجت الاسلام و المسلمین عاملی، بحث تفسیر و علوم قرآنی و حدیث را تاکید دیگر مقام معظم رهبری خواند و با اشاره به انس معظم له با قرآن کریم، گفت: معظم له تجسم قرآن هستند و به طور قطع فردی را علماً و عملا پیدا نمی کنید که زبان گویای قرآن در دنیا باشد.

وی افزود: مقام معظم رهبری حتی در دوران مبارزات انقلاب، سعی کردند مردم را با قرآن آشنا کنند که تفسیر ایشان در مشهد موج ایجاد کرد.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان با بیان اینکه حرکت تحولی نسبت به قرآن بایستگی ها و الزاماتی دارد که باید مورد توجه باشد، گفت: حرکت تحولی در قرآن و حدیث ضرورت دارد و به زیرساخت ها، اساتید، متون، محتوا، رویکرد، هدفمندی و... مربوط می شود.

وی با اشاره به اهمیت استفاده از ظرفیت ایجاد شده برای پاسخ به جامعه، بزرگترین عامل عقلب ماندگی، عدم توجه به تجربه و فعالیت های گذشته دانست و ابراز کرد: تجمیع و ساماندهی ظرفیت ها، نخستین کاری است که باید انجام شود و از مراکز، اساتید، دروس و... موجود بهره ببریم.

حجت الاسلام و المسلمین عاملی با بیان اینکه ساماندهی دروس خارج و... در راستای پاسخگویی به انتظارات رهبر معظم انقلاب است، گفت: ساماندهی مجموعه حوزویان موجب برکت در مسئله علمی، آموزشی، پژوهشی و نیز ارتباط، هماهنگی و هدفمندی در سطح مراکز، دروس و سپس طلاب می شود.

وی با تاکید بر اینکه قرار نیست تنها در محیط حوزه علمیه حضور داشته باشیم، با اشاره به احتمال افزایش تعداد حوزویان خراسان به 40 هزار نفر، گفت: با توجه به محدود نبودن در پذیرش امسال در این حوزه  گفت: البته این جذب با توجه به نیازسنجی انجام شده و در واقع به  تعداد بیشتری حوزوی در این سه استان  نیاز می باشد.

مدیر حوزه علمیه خراسان در ادامه قلمرو تفسیر، قرآن و حدیث را فراگیر عنوان و خاطر نشان کرد: حلقات فعال در زمینه موضوع های متنوع قرآنی شکل خواهد گرفت و امیدواریم قرآن با برنامه ریزی های انجام شده در آینده نزدیک بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

حجت الاسلام والمسلمین عاملی همچنین، با بیان اینکه معاونت فرهنگی اجتماعی با همت بالا، شایسته و خوبی کار را شروع کرده است، اظهار کرد: امیدواریم این حرکت بزرگ، موثر، کارساز و تحولی همه جانبه نسبت به قرآن و تفسیر موجب شود که حرف نخست را در همه عرصه ها بزند.

گفتنی است، در این نشست كه به همت معاونت فرهنگي اجتماعي  حوزه علميه خراسان برگزار گردید، از سایت ویژه مدرسه قرآن و عترت حوزه علمیه خراسان رونمایی شد.

انتهای پیام/ ۳۱۳/۲۵

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha