شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
کد خبر: 416216
۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۷
دوفصلنامه  قرآن‌پژوهی خاورشناسان

حوزه/ بیست و یکمین شماره فصلنامه علمی – پژوهشی « قرآن‌پژوهی خاورشناسان » در جامعه المصطفی(ص) العالمیه منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»،دوفصلنامه  علمي ـ پژوهشي قرآن‌پژوهی خاورشناسان با هدف گسترش مطالعات در زمینه قرآن و مستشرقان،نشر نتایج پژوهش‌های نظام‌مند و مسئله‌محور در مورد قرآن و مستشرقان و همچنین نقد و بررسی مطالعات قرآنی مستشرقان منتشر شد.

عناوین مقاله های این شماره از فصلنامه عبارنتد از:

مستشرقان و تمدن پزشکی مسلمانان نوشته غلامرضا نورمحمدی ، دفاع از قرآن در برابر کاربرد اصطلاح محمدیسم نوشته عبدالله غلامی ،مریم محمدیاری ، نقد دیدگاه مستشرقان درباره تعدد همسران پیامبر(ص) از منظر قرآن نوشته محمد حسین محمدی ،فاطمه صارمی ، نقد دیدگاه‌ "محمد آرکون" درباره زبان قرآن نوشته ابراهیم رضایی آدریانی ، بررسی مقاله "زبور" در دائره‌ المعارف قرآن لیدن نوشته سید محمد موسوی مقدم ، حسن رضایی هفتادر ، حکیمه زوینی ، و همچنین بررسی مقاله "حرز" از دایره المعارف قرآن لیدن محمد مهدی مسعودی .

در مقاله " دفاع از قرآن در برابر کاربرد اصطلاح محمدیسم" آمده است: در میان تمام ادیان جهان، دین مبین اسلام به سبب الهی و وحیانی بودنش توانسته تمایز بسیار جدی با دیگر ادیان الهی ساختگی و بشری پیدا کند و همین ویژگی سبب جاودانه ماندن و تقدس قرآن شده است. این امر حساسیت مغرضان و دشمنان اسلام ، به ویژه یهودیان را برانگیخته و با جعل اصطلاح «محمدیسم» مبنی بر اینکه دین اسلام مذهبی محمدی است، ساحت مقدس قرآن و به تبع اسلام را مورد هدف و حمله قرار داده‌اند تا به دیگران این شبهات را القا کنند که اسلام منشأ وحیانی ندارد، بلکه دینی بشری و کتاب آسمانیش نیز تدوین بشری دارد. در نوشتار حاضر، پس از روشن‌سازی معنای اصطلاح «محمدیسم» و بیان پیامدهای مخرب این نوع نگرش برای قرآن و جهان اسلام، دیدگاه‌ها و شبهات مختلف مستشرقان، یهودیان و برخی افراد مغرض پرداخته و سخنان صریح برخی دانشمندان غرب را در وحیانی بودن قرآن مورد توجه قرار داده است.

علاقمندان جهت تهیه فصلنامه به نشانی: قم، خیابان انقلاب اسلامی، بعد از گلزار شهدا، مؤسسه آموزش عالی بنت‌‌الهدی، معاونت پژوهش، دفتر نشریه تخصصی، مراجعه نمایند و یا با تلفن: 37183300-025 تماس بگیرند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha