پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
حجت الاسلام محمد مروارید

حوزه/ استاد حوزه علمیه خراسان با اشاره به اهمیت توجه به استعدادهای برتر و تشویق سایر طلاب برای ورود به عرصه مستعد تحصیلی و نخبگی، گفت: حوزه باید افراد نابغه، اهل تألیف، پژوهشگر و دارای ایده های بدیع همچون علامه حلی، علامه مجلسی، شیخ مفید، شیخ انصاری و امام خمینی(ره) را شناسایی کند.

حجت الاسلام و المسلمین محمد مروارید در گفتگو با خبرگزاری حوزه در مشهد ابراز کرد: استعدادهای بشری گاهی بسیار متفاوت است و در حوزه علمیه نیز باید افراد نابغه، اهل تألیف، پژوهشگر و دارای ایده های بدیع همچون علامه حلی، علامه مجلسی، شیخ مفید، شیخ انصاری و امام خمینی(ره) را شناسایی کرد.

وی در ارتباط با نقش استعدادهای برتر و نخبگان حوزوی در شکل گیری تحول در حوزه علمیه خراسان، افزود: شناسایی استعدادهای برتر حوزه علمیه خراسان و برنامه ریزی برای آن ها فعالیتی است که به طور قطع می تواند ما را در مسیر رسیدن به منویات رهبر معظم انقلاب در مورد ایجاد تحول در حوزه علمیه خراسان یاری کند.

استاد حوزه علمیه خراسان اضافه کرد: در گذشته حوزه های علمیه نظم و ترتیب به معنای کنونی را نداشتند، اما به برکت انقلاب اسلامی وضعیت تحصیل در حوزه های علمیه بسیار مطلوب تر از دوران گذشته است و ما توقع داریم هزینه های صورت گرفته و اهتمام و تلاش مسئولین حوزه منجر به پرورش نخبگان و استعدادهایی بزرگ در حوزه علمیه خراسان شود.

حجت الاسلام و المسلمین مروارید، کارآمدی و هدفمندی برنامه های ویژه حوزه علمیه خراسان برای پرورش و تربیت استعدادهای برتر را مورد تأکید قرار داد و گفت: باید همه تلاش خود را برای شکوفایی استعدادهای حوزویان به کار گیریم و اجازه ندهیم که استعدادهای این عزیزان هدر برود که در این صورت آثار سوء دوچندانی متوجه حوزه علمیه خواهد شد.

وی جلوگیری از سرخوردگی افراد بااستعداد را یکی از فوائد برنامه ریزی های ویژه برای این افراد دانست و اظهار کرد: فردی با ویژگی استعداد نیاز دارد که ظرفیت و توان خود را در یک زمینه علمی هزینه کند و اگر ما این فرصت را برای این افراد فراهم نکنیم ممکن است آن ها به سمت دیگری متمایل شوند.

استاد حوزه علمیه خراسان افزود: این که افراد با استعداد یقین حاصل کنند که مورد توجه مسئولین حوزه علمیه هستند، بهترین راه برای جلوگیری از ضایع شدن استعداد آن هاست و می تواند در بارور کردن حوزه علمیه در کوتاه مدت و پرورش صدها مؤلّف، پژوهشگر، مدرّس و مجتهد نقش بسیار مؤثری داشته باشد.

حجت الاسلام و المسلمین مروارید با بیان این که همه مواد لازم برای موفقیت طلبه منحصر در استعداد او نیست، عنوان کرد: تلاش و همت یکی دیگر از ارکان موفقیت است و توجه به استعدادهای برتر قطعاً موجب تحریک انگیزه و تشویق سایرین به درس خواندن می شود.

وی ابراز کرد: افراد حتی با استعداد متوسط و یا ضعیف با مشاهده وضعیت استعدادهای برتر و توجهاتی که به ایشان می شود، نشاط پیدا می کنند و راه را برای پیشرفت باز می بینند و سعی می کنند کمبود استعداد خود را با تلاش و جدّیت جبران نمایند و چه بسا پیشرفت بیشتری از افراد خوش استعداد داشته باشند.

استاد حوزه علمیه خراسان با اشاره به این که تفاوت استعدادهای انسان ها یکی از آیات الهی است، در تعریف نخبه عنوان کرد: نخبه از واژه انتخاب گرفته شده و در اصطلاح به فرد منتخب گفته می شود، در واقع نخبه کسی است که استعدادی برتر از افراد هم سن و سال خود دارد و از فهم و سلیقه ویژه ای برخوردار است و مطالبی را که دیگران با تأمّل و تفکّر زیاد متوجه می شوند را به سرعت یاد می گیرد و تحلیل می کند و دارای نشاط و انگیزه است.

حجت الاسلام و المسلمین مروارید گفت: شناسایی، برنامه ریزی و تحت نظر قرار دادن استعدادهای برتر فعالیت های سنگین و طاقت فرسایی است و باید از مدیران حوزه علمیه و مسئولان مربوطه سپاسگزار بود که این مهم را بر عهده گرفتند و امیدوارم با تشکیل مدرسه تخصصی نخبگان، چشم و چراغ حوزه های علمیه از آن خارج شوند.

 انتهای پیام/313/25

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha