جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
اعلام اتحاد مسلمانان سریلانکا برای مقابله با بودایی‌های افراطی

حوزه/سیاستمداران مسلمان در سریلانکا برگرفته از احزاب مختلف این کشور، برای مقابله با حملات بودایی‌های افراط‌گرا علیه مسلمانان و مساجد متحد می‌شوند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه» به نقل از bdnews24، وزرای مسلمان و نمایندگان مسلمان در پارلمان سریلانکا که متعلق به  احزاب سیاسی مختلف این کشور هستند، با یکدیگر متحد شده و مشترکا خواستار دیدار با رئیس جمهور این کشور برای مقابله با حملات بودایی‌های افراط‌گرا علیه مسلمانان، مراکز تجاری اسلامی و مساجد شدند.

بودایی‌های افراط‌گرای سینهالی در سریلانکا مصونیت از مجازات داشته و به مسلمانان این کشور حمله می‌کنند. در این میان شورای مسلمانان سریلانکا نیز با نزدیک شدن به انتخابات پارلمانی این کشور، در میان جامعه مسلمانان اتحاد ایجاد می‌کند تا رای مسلمانان این کشور تماما به حساب نمایندگان مسلمان ریخته شود و کرسی‌های متعلق به نمایندگان جامعه اسلامی بیشتر شوند.

اخیرا مساجد در شهرهای پندورا و وناپووا در سریلانکا مورد حمله قرار گرفته‌اند و مسلمانان نگران تکرار خشونت‌های سال 2014 در الوتگاما جنوب کلمبو هستند که طی آن بوداییانی که از مصونیت از مجازات برخوردار بودند موسسات تجاری مسلمانان را مورد حمله قرار دادند.

*  قصد حمله‌کنندگان و شورشیان تضعیف اقتصاد اسلامی در سریلانکا می‌باشد

حلمی احمد، یک رهبر ارشد شورای مسلمانان سریلانکا در این باره گفت: قصد حمله‌کنندگان و شورشیان کشتن و یا تخریب خانه‌های مسلمانان نیست. بلکه هدف آن‌ها تخریب مراکز تجاری و تضعیف اقتصاد اسلامی در سریلانکا می‌باشد. آن‌ها همچنین در سال‌های 2005-2014 منسوجات و محصولات بازرگانان مسلمان را که قرار بود در جشنواره‌های اسلامی به فروش برسد، در گمرک بنادر و فرودگاه‌ها ضبط کرده و کسب و کار آنان را در زمانه بحرانی با مشکل روبرو می‌ساختند.

وی افزود: ما پیش از این دو بار درباره حمله به مساجد با رئیس جمهور ملاقات کردیم. وی به ما قول داد در این باره اقدام کند ولی هیچ کاری انجام نداد. ما به ملاقات با نخست وزیر نیز رفتیم و او به ما گفت دولت نمی‌خواهد پیش چشم اذهان عمومی اقدامی علیه راهبان بودیایی انجام دهد.

* ورود اسلام به سریلانکا پیش از هند

سریلانکا به صورت جزیره‌ای با وسعت ۶۶۰۰۰ کیلومتر مربع در جنوب شرقی هند قرار دارد. اسلام در قرن نخست قمری، پیش از آنکه به شمال هند ورود پیدا کند، به این جزیره راه یافت. دین بیشتر مردم این کشور بودائی و برهمایی است، پایتخت آن کلمبو است. زبان رسمی سینهالی و تامیلی است. پیروان ادیان بودایی ۷۰ %، مسلمانان ۱۰ %، هندوا ۱۳ % و مسیحیان ۷ % از جمعیت ۲۱ میلیون نفری این کشور را تشکیل می‌دهند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha