سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
کد خبر: 416276
۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۰
پژوهش‌نامه اسلامی زنان و خانواده

حوزه/ شانزدهمین شماره فصلنامه علمی – پژوهشی « پژوهش‌نامه اسلامی زنان و خانواده» در جامعه المصطفی(ص) العالمیه منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، موضوع "زنان و خانواده" از دیرباز مورد بررسی، پرسش و ژرف نگری اندیشمندان اسلامی و غیراسلامی بوده است و طرفداران هر اندیشه‌، با توجه به شالوده معرفتی خود، نظام فکری مبتنی بر آن شالوده را عرضه می ‌نمایند.

جامعه‌المصطفی(ص) العالمیه که نهادی علمی و بین المللی است، وظیفه دارد با بهره  مندی از توانمندی علمی دانش‌پژوهان و اساتید به بیان حقایق علمی و معرفتی بر پایه آموزه­‌های اسلامی بپردازد و الگوهای مناسب دانشی، بینشی و عملکردی زن و خانواده‌ مسلمان را عرضه نماید.

عناوین مقاله های این شماره از فصلنامه عبارنتد از: تحلیل گفتمان الگوهای خانواده در جامعه کنونی با تأکید بر مناسبات همسرگزینی (بازنمایی الگوهای پست مدرن، تجددگرا، سنتی، درحال گذار، اسلامی) نوشته باقر ساروخانی ،امید علی احمدی ،داود صفا ،رابطه پایبندی مردان به آموزه های همسرداری اسلام با رضامندی زناشویی و کارآمدی خانواده نوشته سید حسین حیدری خورمیزی ، محمدرضا احمدی ،رحیم نارویی نصرتی؛ بررسی رابطه بین مقابله مذهبی و خوشبختی معنوی با سلامت روان زنان نوشته زهرا شاهسواری ،رضا احمدی ، مطالعه نقش تفاوت های جنسیتی در ابعاد دین داری دانشجویان نوشته اصغر میرفردی ،عبدالله ولی نژاد ، شکل دهی سبک زندگی و دین پذیری کودکان نوشته محمد کاویانی ، اثربخشی آموزش مؤلفه‌های معنوی بر مؤلفه‌های روانشناسی مثبت در نوجوانان نوشته مسعود کریمی فر ، مرضیه سادات روح الامینی ،احسان دین پرور ،فرامرز سهرابی اسمرود ، بررسی رابطه میزان و نوع استفاده از شبکه های ماهواره ای با تفاوت بین نسلی مادران و دختران در پایبندی به ارزش های دینی و اجتماعی نوشته محسن شاطریان ،ایوب سخایی ،حسین امامعلی زاده ،سعید حسینی زاده آرانی .

در مقاله " بررسی رابطه میزان و نوع استفاده از شبکه های ماهواره ای با تفاوت بین نسلی مادران و دختران در پایبندی به ارزش های دینی و اجتماعی" آمده است: هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطه میزان و نوع استفاده از شبکه های ماهوارهای با تفاوت بین نسلی در بین مادران و دختران بوده است که با استفاده از نظریات ساختی-کارکردی، کاشت، گذار از سنت به تجدد، تحول ارزشی و تغییر در فرآیند جامعه پذیری انجام شده است. این پژوهش که از نوع همبستگی و مقایسه ای است به روش پیمایشی، با نمونه 384 نفره از مادران (190 نفر) و دختران (190نفر) به روش نمونه گیری تصادفی ساده انجام شده است. نتایج نشان داده است که بین مادران و دختران از نظر میزان پایبندی دینی و پایبندی به ارزش های اجتماعی تفاوت معناداری وجود دارد. همچنین بررسی رابطه بین میزان و نوع استفاده از شبکه های ماهوارهای با تفاوت بین نسلی در متغیرهای مذکور، نشان داده است که هر چه میزان استفاده از شبکه های ماهوارهای بیشتر باشد، میزان تفاوت بین نسلی نیز بیشتر است و در نهایت دو متغیر «میزان استفاده» و «نوع استفاده» از شبکه های ماهواره ای 38٪ از تغییرات تفاوت بین نسلی را تبیین کرده است. بنابراین، یافته های این پژوهش، نشان دهنده نقش منفی برنامه های ماهواره ای در انسجام و همبستگی بین نسل ها و تضعیف ارزش های اسلامی و پایندی دینی است.

علاقمندان جهت تهیه فصلنامه به نشانی: قم، خیابان انقلاب اسلامی، بعد از گلزار شهدا، مؤسسه آموزش عالی بنت‌‌الهدی، معاونت پژوهش، دفتر نشریه تخصصی، مراجعه نمایند و یا با تلفن: 37183300-025 تماس بگیرند.

 

 

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • زهرا IR ۱۹:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۶
    0 0
    با عرض سلام و احترام . اينجانب زهرا سرائيان فارغ التحصيل كارشناسي ارشد رشته مطالعات زنان _ زن و خانواده مقاله اي دارم كه درخواست چاپ آنرا در پژوهشنامه اسلامي زنان و خانواده _ جامعة المصطفي العالمية را ىارم خواهشمند است راهنمايي بفرماييد . با تشكر فراوان از زحمات شما