چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
حجت السلام سمیع الله مردان-رئیس تبلیغات اسلامی آران و بیدگل

حوزه/ حضور در مسجد و پر رونق نگاه داشتن آن و سعی در پاکیزگی و نظافت آن به عنوان مکانی برای راز و نیاز بندگان از مصادیق روشن آباد کردن مسجد است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در کاشان، حجت الاسلام سمیع الله مردان در گفت و گو با خبرنگاران گفت: غبارروبی مساجد یک فرهنگ خودجوش است که همه ساله در آستانه ماه ضیافت الهی، با همکاری روحانیون، نمازگزاران و هیئت امنای مساجد برگزار می شود.

وی بر اهمیت نشر فرهنگ تکریم و غبار روبی مساجد تاکید کرد و افزود: سنت غبارروبی مساجد ریشه در قرآن کریم دارد، چنان که در آیه ۱۲۵ سوره مبارکه بقره به وضوح بر این نکته اشاره شده است و با توجه به اهمیت اسلام بر پاکیزگی ظاهری و باطنی، تاکید بسیاری در این زمینه وجود دارد.

رئیس ادارهه تبلیغات اسلامی آران و بیدگل، سنت غبارروبی مساجد را یکی از سنت‌های شایسته تکریم در فرهنگ دینی و اخلاقی دانست و افزود: از نگاه حضرات معصومین(ع) مسجد نورانی‌ترین پایگاه بندگان صالح خداست، لذا به پاکیزگی، نظافت و غبارروبی از هر مکانی شایسته‌تر است.

حجت الاسلام مردان در ادامه گفت: ماه مبارک رمضان اوج حضور فعال‌ مردم در سنگر مقدس مسجد است و شایسته است که فضای مقدس مسجد از هر آلودگی مادی و معنوی پاک شود.

وی با اشاره به اینکه در آیه ۱۸ سوره مبارکه توبه، آبادانی مساجد از مصادیق اهل ایمان ذکر شده است، خاطرنشان کرد: آبادانی مسجد تنها به معنای ساختن و تعمیر بنای آن نیست، بلکه حضور در مسجد و پر رونق نگاه داشتن آن و سعی در پاکیزگی و نظافت آن به عنوان مکانی برای راز و نیاز بندگان از مصادیق روشن آباد کردن مسجد است.

حجت الاسلام مردان افزود: همچنین این برنامه به صورت نمادین و با حضور مسؤولین، از ساعت ۱۰ صبح روز سه شنبه دوم خردادماه ۹۶ در مسجد تاریخی امام حسین(ع) کوی بازار و مسجد تاریخی حاج عبدالصمد کوی آیت الله طالقانی آران و بیدگل برگزار خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: نظافت و شستو‌وشوی مساجد، آذین‌بندی، ‌فضاسازی و آراسته‌سازی محیط داخلی و بیرونی مساجد، اهدای قرآن و نصب ادعیه رمضان از جمله فعالیت‌های آیین غبارروبی در دهه تکریم مساجد است.

حجت الاسلام مردان با تأکید بر استقلال مساجد از لحاظ کارکرد دینی، خاطرنشان کرد: وظیفه نهادهای عمومی و دولتی مسؤول در حوزه مساجد، تقویت و تسهیل، ارائه مسیر و جهت‌دهی صحیح، تقویت وفاق و همدلی دینی، نظارت و پیشگیری از آسیب و انحرافات مذهبی بمنظور توسعه و ترویج فرهنگ اصیل اسلامی است.

گفتنی است، ٢٠ تا ٢٩ شعبان هر سال به نام دهه تکریم و غبارروبی مساجد نامگذاری شده است.

انتهای پیام

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha