پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حجت الاسلام سید مرتضی صالحی خوانساری

حوزه/ آیت الله صابری همدانی(ره) از آن دسته افرادی بود که مودب به اخلاق الهی و متخلق به صفات الهی بود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»در همدان، حجت الاسلام والمسلمین سید مرتضی صالحی خوانساری، شامگاه دوشنبه، در مراسم بزرگداشت آیت الله صابری همدانی(ره)، در مسجد مهدیه همدان گفت: آیت الله صابری همدانی(ره) فردی ادیب، فیلسوف، حکیم، خدوم و عارف بود.

وی در ادامه با اشاره به مقام حکمت، تصریح کرد: کسی که ایمان و علم را در وجود خود با هم جمع کرده و عالِم به حقیقت عالَم بوده و به خداوند متعال ایمانی راسخ داشته باشد به درجه والای حکمت می رسد.

حجت الاسلام والمسلمین صالحی خوانساری با اشاره به معنای حکمت، ابراز داشت: در قرآن کریم بعضی از انبیا حکیم نامیده شده اند، معنای لغوی حکمت این است که حکیم سخنش به نشانه می نشیند.

وی ادامه داد: سخن عالِم امکان خلافش وجود دارد، ولی سخن حکیم به نشانه خواهد خورد، چون مقام حکمت از ناحیه خداوند متعال به واسطه علم و ایمانی که دارد به افراد خواهد رسید.

سخنران این مراسم در ادامه افزود: امیر مومنان علی(ع) در نهج البلاغه می فرماید علم در آسمان ها وجود ندارد و همچنین در زیر زمین ها هم نیست، شاید به منابعی برسیم ولی خبری از علم نیست، آنهایی که به مراتب عرفان رسیده اند به علم واقعی دست یافته اند.

این کارشناس مذهبی خاطرنشان کرد: ما انسان ها خودمان را به خوبی نشناخته ایم و به رازی که در درون قلبمان وجود دارد، دست نیافته ایم، علم واقعی درون قلب انسان موجود است.

وی در ادامه افزود: جایگاه ایمان به خداوند متعال در قلب مومنان است، خداوند متعال در مکان خاصی وجود ندارد، بلکه  در قلب مومنان سیطره و نفوذ دارد و پیامبر اکرم(ص) می فرماید جایگاه خداوند متعال در درون دل های شکسته است.

حجت الاسلام والمسلمین صالحی خوانساری افزود: انسان اگر می خواهد به حقیقت وجودی دست یابد و به مقام حکمت برسد، باید مودب شود به آداب خداوند متعال و متخلق شود به اخلاق و صفات الهی تا به علم الهی دست یابد.

وی در پایان با اشاره به ویِژگی های اخلاقی آیت الله صابری همدانی(ره) گفت: آیت الله صابری همدانی(ره) از آن دسته افرادی بود که مودب به اخلاق الهی و متصف به صفات الهی بود.

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha