جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام و المسلمین ابوالقاسم یعقوبی در طلاب مدرسه امام صادق(ع) بجنورد

حوزه/ رئیس شورای استانی حوزه علمیه خراسان شمالی با بیان اینکه حوزه علمیه مهد علم پژوهی است، گفت: علما چشمه های معرفت را در جامعه جاری می کنند و مردم از آنها بهره مند می شوند.

به گزارش خبرگزاری«حوزه» از خراسان شمالی، حجت‌الاسلام‌والمسلمین ابوالقاسم یعقوبی، شامگاه دوشنبه در جلسه درس اخلاق در جمع طلاب مدرسه علمیه امام صادق (ع) بجنورد اظهار داشت: علمایی که دین را شناخته‌اند، هیچ‌وقت دچار شک و شبهه نمی‌شوند، چیزی که باعث انحراف جوانان ما در طول زمان شده، شبهه است.

وی با بیان این که امام علی(ع) در خطبه ۲۱۴ نهج البلاغه با برشمردن صفات حافظان علم، می فرماید «وَ لاَ تُسْرِعُ فِیهِمُ الْغِیبَةُ» یعنی حافظان علم و علما آلوده به غیبت نمی شوند، افزود: مردمی که تحت معالم دینی رشد می‌کنند، مردم آن‌ها را انتخاب می‌کنند و با آن‌ها ارتباط برقرار می‌کنند، چراکه آن‌ها به تهذیب اخلاق خود پرداخته‌اند.

نماینده ولی‌فقیه در خراسان شمالی در ادامه با اشاره به بحث اخلاق از نگاه نهج‌البلاغه گفت: نهج‌البلاغه یک دائرة المعارف است، یعنی نگاهی کلی از دین را می‌توان از آن دریافت کرد و شخصیت امیر المومنین علی (ع) را ترسیم کرد، زیرا در صفات حضرت مجموعه‌ای از تضادها وجود داشت، مثلاً درعین‌حال که شجاع‌ترین بود، مهربان‌ترین هم بود و در عین‌حال که سیاست‌مدارترین بود خیلی جاها به مصلحت عمل کرد تا اساس اسلام حفظ شود.

امام‌جمعه بجنورد اضافه کرد: به‌عبارتی‌دیگر نهج‌البلاغه جلوه‌های شخصیت امیرالمؤمنین علی (ع) را به نمایش گذاشته است، اگر کسی بخواهد شخصیت امیرالمؤمنین را در ذهنش ترسیم کند، اگر نهج‌البلاغه را مطالعه کند می‌تواند یک نگاه کلی از شخصیت امیرالمؤمنین را در ذهنش بپروراند.

وی با بیان اینکه یکی از ابعاد مهم نهج‌البلاغه این است که این کتاب یک کتاب اخلاق است و امام علی (ع) هم یک معلم اخلاق به‌تمام‌معنا است، گفت: امام علی (ع) آنچه که خودشان فرموده‌اند، بدان عمل کرده‌اند، لذا یک معلم اخلاقی است که متخلق و پایبند بوده به آنچه که گفته است.

رئیس شورای حوزه علمیه خراسان شمالی اظهار داشت: امام علی (ع) می‌فرماید: ای مردم! سوگند به خدا من شما را به هیچ طاعتی وادار نمی‌کنم مگر آن‌که پیش از آن، خود عمل کرده‌ام و از معصیتی شما را باز نمی‌دارم، جز آن‌که پیش از آن، ترک گفته‌ام.» حال درست است که ما مثل امام علی (ع) نمی‌شویم، لیکن سعی کنیم آنچه به دیگران می‌گوییم عمل کنیم و سعی کنیم حرف و عملمان مثل هم باشد تا تأثیر کلاممان بیشتر باشد

وی بیان داشت: امام علی (ع) می‌فرماید: علمای دین کسانی هستند که وَ اِعْلَمُوا أَنَّ عِبَادَ اَللَّهِ اَلْمُسْتَحْفَظِینَ عِلْمَهُ یَصُونُونَ مَصُونَهُ وَ یُفَجِّرُونَ عُیُونَهُ چشمه‌های معرفت الهی را به سمت مردم جاری می کنند و بر اساس حب الهی همدیگر را یاری می کنند و فقط برای خدا دوستی و دشمنی می کنند یَتَوَاصَلُونَ بِالْوِلاَیَهِ وَ یَتَلاَقَوْنَ بِالْمَحَبَّهِ .

استاد حوزه علمیه خراسان شمالی با اشاره به اینکه امیرالمؤمنین علی (ع) می‌فرماید: إِنَّ هَذَا اللِّسَانَ مِفْتَاحُ خَیْرٍ وَ مِفْتَاحُ شَرٍّ. منشأ هر خیری و منشأ هر شری زبان است، خاطرنشان کرد: باید همواره مواظب اخلاق و رفتارمان باشیم و زبانمان را کنترل کنیم تا بتوانیم از شاگردان امام باقر و امام صادق (ع) باشیم.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha