پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
همایش «خطر تکفیر و افراط بر صلح و همزیستی بشر» در دانمارک

حوزه/ حجت الاسلام و المسلمین سید مرتضی کشمیری نماینده حضرت آیت الله سیستانی و رئیس مرکز اسلامی امام علی(ع) در لندن در سخنان خود در همایش «خطر تکفیر و افراط بر صلح و همزیستی بشر» در مسجد امام علی(ع) دانمارک به بیان دیدگاه خود درباره اسباب توسعه افراط گرایی و تروریسم پرداخت.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام و المسلمین سید مرتضی کشمیری نماینده حضرت آیت الله سیستانی و رئیس مرکز اسلامی امام علی(ع) در لندن در سخنان خود در همایش «خطر تکفیر و افراط بر صلح و همزیستی بشر» در مسجد امام علی(ع) دانمارک به بیان دیدگاه خود درباره اسباب توسعه افراط گرایی و تروریسم پرداخت و سخنرانی خود را با عنوان موضع پیامبر(ص) و عترت(ع) و پیروان آنها در برابر افراط و تروریسم ارائه کرد.

حجت الاسلام و المسلمین سید مرتضی کشمیری گفت: این اولین کنفرانس است که در کپنهاک پایتخت دانمارک با موضوع تروریسم و تکفیر به عنوان بیماری عصر ما برگزار می شود و همه شاهد هستیم که این پدیده گسترش زیادی داشته به گونه ای که موجب مخدوش شدن چهره و آبروی اسلام و مسلمانان نیز شده و برخی گمان می کنند این اسلام است که افراط گرایان را به ارتکاب چنین جنایت هایی تشویق می کند و اکنون برای بررسی جزئیات این پدیده این همایش برگزار شده است تا ما به بررسی معنای تررویسم و موضع قرآن و سنت درباره آن بپردازیم.

وی افزود: قرآن کریم گاهی از اصطلاح ارهاب به معنای ایجابی آن یاد کرده و فرموده ((وَأَعِدُّواْ لَهُم مَّا اسْتَطَعْتُم مِّن قُوَّةٍ وَمِن رِّبَاطِ الْخَيْلِ تُرْهِبُونَ بِهِ عَدُوَّ اللَّهِ وَعَدُوَّكُمْ)) که مراد از این آیه آماده شدن و قدرت افزایی برای ترساندن دشمنی است که قصد ضربه زدن به اسلام و مسلمانان را دارد و گاهی نیز این اصطلاح به معنای منفی در قؤآن کریم به کار رفته و فرموده: ((إِنَّ فِرْعَوْنَ عَلا فِي الأَرْضِ وَجَعَلَ أَهْلَهَا شِيَعًا يَسْتَضْعِفُ طَائِفَةً مِّنْهُمْ يُذَبِّحُ أَبْنَاءَهُمْ وَيَسْتَحْيِي نِسَاءهُمْ إِنَّهُ كَانَ مِنَ الْمُفْسِدِينَ)).

که همین معنای دوم و منفی موضوع بحث ما می باشد یعنی پدیده ای که سایه سیاه خود را بر بشریت انداخته و البته باید به این واقعیت نیز توجه داشته باشیم که تروریسم زاییده و منحصر در یک دین مشخص نیست گرچه برخی رسانه های انحرافی و گمراه کننده تلاش می کنند تروریسم را به اسلام بچسبانند.

نماینده حضرت آیت الله سیستانی ادامه داد: برای آشنایی با روش های مبارزه با تروریسم و ریشه کن کردن آن ابتدا باید بدانیم این پدیده چگونه به وجود آمده و رشد یافته است؟

معنای تروریسم

وی درباره معنای تررویسم گفت: تروریسم به هر کردار یا گفتاری گفته می شود که فاعل با انجام آن قصد دارد دشمن خود را بترساند و او را به اجبار و زور و استفاده از روش های وحشیانه به شیوه و روش مورد نظر خود مجبور کند که این بر خلاف عرف بشری و بین الملل است و گاهی نیز تروریسم فکری و اعتقادی یا به صورت رفتار خصمانه نمود پیدا می کند.

اسباب توسعه پدیده تروریسم

حجت الاسلام و المسلمین سید مرتضی کشمیری در ادامه سخنان خود در بیان اسباب توسعه و گسترش تروریسم به اسباب زیر اشاره کرد:

هرج و مرج طلبی باعث شده برخی کشورها بدون نظام و نهادهای مدیریتی باقی بمانند.

فتواهای تکفیر و سخنرانی های افراطی و تحریک طایفه ای.

فقدان عدالت اجتماعی مورد تاکید قرآن کریم.

متون و برنامه های درسی و آموزشی که به ترویج نفرت و خشونت در دانش آموزان می پردازد.

عدم قدرت پذیرش دیگران به معنای احترام نگذاشتن به اعتقادات و باورها و حقوق دیگران.

اوضاع سیاسی متشنج کشورها و سیاست های دوگانه مسئولان کشورها.

نا آگاهی بسیاری از مردم نسبت به سیره پیامبر(ص) در جنگ های خود.

برخی راه های مبارزه با پدیده تروریسم

رئیس مرکز اسلامی امام علی(ع) در ادامه سخنان خود به بیان برخی از راه های مبارزه با تررویسم نیز  پرداخت و آنها را به این ترتیب بیان کرد:

تربیت دینی برای درمان افکار افراطی و تررویستی؛ و در این زمینه رسانه ها نقش ویژه ای در رساندن این پیام و هشار دادن در مورد خطرات تروریسم بر عهده دارند.

بیان خطر تروریسم برای جوامع: ما باید خطر تررویسم و آثار و پیامدهای منفی آن را بر جامعه و دین اسلام برای مردم بازگو کنیم.

مبارزه نظامی و مقابله با کسانی که به خود جرات داده اند با مقدرات امت اسلام بازی کنند؛ اما باید توجه داشت که مقابله نظامی گرچه می تواند در جلوگیری از تروریسم مؤثر باشد اما به تنهایی برای از بین بردن آن کافی نیست، بلکه باید به درمان اساسی و ریشه ای این پدیده بپردازیم تا این بیماری به کشورهیا دیگر راه پیدا نکند.

وی افزود: فکر افراطی که دیگران و اعتقادات دیگران را تحمل نمی کند هیچ گاه به همزیستی مسالمت آمیز با دیگران راضی نمی شود و به جای آن خون و جان و مال دیگران را مباح می شمارد و این فکر افراطی تا کنون از سوی مؤسسات و مبلغان فراوان در طول ده ها سال ترویج شده و همین عامل اساسی گرفتاری کنونی منطقه و جهان است و در این زمینه ضروری است که ما به درمان ریشه ها و خاستگاه های فکری این پدیده خطرناک نیز توجه داشته باشیم و در کنار آن البته باید دست افراط گرایان نیز از رسانه های جهانی و منابع مالی و تسلیحاتی کوتاه شود.

حجت الاسلام و المسلمین  کشمیری در ادامه سخنان خود التزام به نظریات اصیل اسلامی و سیره اهل بیت (ع) و ایجاد روح اعتماد به نفس و آرامش در میان شهروندان امت اسلام را یکی دیگر از راه های مبارزه با تروریسم دانست و گفت: مشکل انسان معاصر این است که از عدالت اجتماعی و امنیت بی بهره است و در اندیشه اسلامی امنیت و آرامش اجتماعی از حقوق طبیعی انسان است که قانون باید آن را تامین کند.

وی افزود: پیروان مکتب اهل بیت(ع) نیز با بهره گیری از تعالم این مکتب توانسته اند الگوی خوب و زیبایی از فروبردن خشم و نیکی به دیگران ارائه کنند به گونه ای که دوست و دشمن، شیعیان را با این ویژگی ها می شناسند به ویژه کشورهای غربی که در طول سال ها رفتار و عملکرد شیعیان و پیروان مکتب اهل بیت(ع) را دیده اند و می دانند که شیعیان اهل خونریزی و کشتار نیستند بلکه به آداب و اخلاق پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) پایبند هستند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha