سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
حجت الاسلام حسن طارمی

حوزه/ از سال ۷۰ حدود ۳۳ هزار مدخل بررسی شده است و از این تعداد ۱۸ هزار ۹۰۰ مدخل تصویب شده و تاکنون بیش از یک سوم آنها به ثمر نشسته است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام حسن طارمی عصر سه شنبه در جلسه نقد و بررسی «دانشنامه جهان اسلام جلد 21» که در انجمن های علمی حوزه برگزار شدگفت: دانشنامه جهان اسلام دایره المعارفی است، ناظر به همه آنچه که به عالم اسلام تعلق دارد و در یک درازای 15 قرنه، چراکه به قبل از اسلام نیز پرداخته است.
وی بیان کرد: دانشنامه جهان اسلام ناظر به فلسفه، کلام، فقه، موسیقی، جغرافیا و هر آنچه در عالم اسلام بروز و ظهور داشته است، می باشد.
معاون علمی دانشنامه جهان اسلام با بیان اینکه دانشنامه جهان اسلام 34 سال قبل یعنی از شهریور سال 63 شکل گرفته است گفت: عده‌ای از دانشمندان گردهم آمده و آرام آرام عناوین و مدخل‌ها را شناسایی کردند و حدود 8 سال بعد شورایی برای ساماندهی این عناوین تشکیل شد.
وی تصریح کرد: از سال 70 حدود 33 هزار مدخل بررسی شده است و از این تعداد 18 هزار 900 مدخل تصویب شده و تاکنون بیش از یک سوم آنها به ثمر نشسته است.
حجت الاسلام طارمی گفت: تجربه نشان داده است که حداکثر 300 مدخل در یک جلد قرار می‌گیرد که با توجه به این آمار این دانشنامه احتمالاً بیش از 60 جلد خواهد داشت.
وی ابراز داشت: انتخاب مدخل، ضوابط مقاله نویسی، نسبتی که مقالات با یکدیگر پیدا می‌کنند، تصمیم درباره اینکه تصویر یا نقشه داشته باشد یا خیر، مواردی است که ناگزیر می‌کند برای ساماندهی آنها یک موسسه برای آماده کردن دانشنامه تشکیل شود.
معاون علمی دانشنامه جهان اسلام گفت: تاکنون 21 جلد از دانشنامه جهان اسلام منتشر شده است و در هر جلد 500 هزار کلمه متنی که هر کلمه مستند است به یک منبع داریم.
وی عنوان کرد: در هر جلد یک جزوه ای به عنوان راهنمای جلد منتشر شده است و در آن مشخص شده است چه مقوله‌ای در جلد آمده است و پراکندگی موضوعی مدخل‌ها چیست.
حجت الاسلام طارمی افزود: در جلد 21 این دانشنامه از اواخر حرف «ر» مدخل ری تا اواخر حرف «ز» مدخل زیارت بررسی شده است.
وی بیان کرد: این جلد دارای 876 صفحه و بیش از 300 مدخل است و برخی از مدخل‌ها حدود 28 صفحه است.
انتهای پیام/313/30

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha