جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
کد خبر: 416416
۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۷:۴۰
نقد جلد ۲۱ دانشنامه جهان اسلام

حوزه/ جلسه نقد و بررسی دانشنامه جهان اسلام جلد ۲۱ عصر سه شنبه در سالن جلسات انجمن‌های علمی حوزه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در این جلسه که با حضور حجت الاسلام حسن طارمی معاون علمی دانشنامه و محسن معینی مدیر گروه قرآن و حدیث دانشنامه برگزار شد، حجت الاسلام طارمی به توضیحی اجمالی از فرایند تهیه این دانشنامه پرداخت.

در ادامه حجت الاسلام  والمسلمین محمد تقی سبحانی، محمد اسفندیاری از نویسندگان و پژوهشگران حوزه به نقد جلد 21 این دانشنامه پرداختند.

اسفندیاری در این جلسه گفت: دانشنامه جهان اسلام که بدون تردید چشم و چراغ اهل فرهنگ است و جامعه علمی کشور این دانشنامه را پاس می دارد و احترام می‌گذارد.

وی در نقد این دانشنامه بیان کرد: نویسندگان این دانشنامه در یک تقسیم‌بندی کلی به دو گروه تقسیم می‌شوند؛ عده‌ای از نویسندگان مشخص است، سال‌ها دغدغه موضوع را داشته‌اند ولی در مدخل‌های دیگر مشخص است که پرونده علمی به نویسندگان داده شده است و در آن زمینه قبلاً اطلاع کافی نداشته است.

نویسنده و پژوهشگر حوزه در این مورد به مدخل مربوط زریاب و زرین‌کوب اشاره کرد و گفت: در مقاله زریاب مشخص است که نویسنده دغدغه آقای زریاب را داشته و به این موضوع علاقه داشته است، اما در مقاله زرین‌کوب معلوم است یک پرونده علمی به کسی داده‌شده و نویسنده اطلاع کافی نداشته است.

وی تصریح کرد: در این مقاله می‌شد که از زرین‌کوب بهتر نوشت، چراکه او قله فرهنگی ایران در 100 سال گذشته است و از معدود افرادی است که هم پر و هم خوب نوشته است.

اسفندیاری با اشاره به چند مدخل از این دانشنامه گفت: دانشنامه جهان اسلام در برخی موارد برخورد ایدئولوژیک می‌کند و بی‌طرفانه گزارش نمی‌کند.

وی ابراز داشت: در مقاله‌های مربوط به سید ابوالفضل زنجانی و سید رضا زنجانی که دو برادر از مجتهدین معاصر بوده‌اند مشخص است که دو نفر این دو مقاله را نوشته‌اند و خوب بود که این دو برادر که زندگی‌شان بسیار شباهت داشت را یک نفر می‌نوشت.

انتهای پیام/313/30

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha