شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
حجت الاسلام و المسلمین عاملی

مدیر حوزه علمیه خراسان با اشاره به این که اخلاق در حال رانده شدن به حاشیه است، تأکید کرد: نمی توان مسائل اخلاقی را با تحکّم و اجبار به خورد جامعه داد، بلکه باید گفتمان اخلاق را با بهره گیری از همه ظرفیت های موجود رواج دهیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از مشهد، حجت الاسلام و المسلمین سید مصباح عاملی، در اولین نشست اساتید اخلاق حوزه علمیه خراسان كه به همت معاونت فرهنگي اجتماعي برگزار گرديد با اشاره به روند تدوین نظام جامع آموزشی حوزه خراسان، گفت: تلاش داریم نظام جامع اخلاقی حوزه را متناسب با نیازهای طلاب در سطوح مختلف تحصیلی تدوین و اجرا کنیم.

مدیر حوزه علمیه خراسان با بیان این که اخلاق در جامعه در حال رانده شدن به حاشیه است، ابراز کرد: اخلاق اصلی ترین متن حوزه علمیه است و اساتید اخلاق حوزه باید همت کنند تا بتوانیم اخلاق را به متن جامعه بازگردانیم.

حجت الاسلام و المسلمین عاملی افزود: مسائل اخلاقی را با تحکّم و اجبار نمی توان به خورد جامعه داد بلکه باید گفتمان اخلاق را با بهره گیری از تمام ظرفیت های موجود در حوزه علمیه رواج دهیم.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان در مورد ضرورت تدوین کتب و محتواهای اخلاقی به روز و کاربردی، عنوان کرد: گنجینه های ارزشمندی از اساتید و علمای گذشته به ارث برده ایم که باید از این متون در جهت تدوین کتب متناسب با مقتضیات زمان و نیازهای روز حوزویان و جامعه بهره ببریم.

وی با تأکید بر اهمیت توجه همزمان به اخلاق نظری و عملی در حوزه، گفت: علم و عمل در هیچ کجای قرآن کریم از هم تفکیک نشده اند و این مسئله باید به روش های مختلف در ذهن طلبه امروز تثبیت شود که رسیدن به هدف نهایی طلبگی در گرو توجه همزمان به این دو است.

حجت الاسلام و المسلمین عاملی با اشاره به روایت مشهور «کونوا دعاة الناس بغیر ألسنتکم» (کافی، ج 2، ص 78)، اظهار کرد: اصل و ایده نهایی بر این است که معلم رسائل و مکاسب، معلم اخلاق هم باشد و طلاب جذب اخلاق و منش اساتید خود شوند و از او تأثیر بپذیرند تا هم در زمینه علمی و هم اخلاقی رشد کنند.

مدیر حوزه علمیه خراسان در بخش دیگری از سخنان خود بر معرفی الگوهای اخلاقی و تبیین سیره عملی آنان تأکید و بیان کرد: شرط تحول اخلاقی، بعثت و نهضت درونی است و ما زمانی می توانیم در دیگران اثر بگذاریم که خود دچار تحولات درونی شده باشیم.

وی ضمن تقدیر از اهتمام اساتید اخلاق حوزه خراسان برای شرکت در فعالیت های جمعی از جمله نشست های مشترک جهت ارتقاء و تثبیت موازین اخلاقی، گفت: اخلاق در حوزه علمیه و دین اسلام کمتر از آموزش، پژوهش، مسائل فرهنگی و اجتماعی و سایر مسائل نیست و ما امیدواریم با همکاری اساتید اخلاق حوزه و بهره گیری از طرح ها و دیدگاه های ایشان، به نیازهای اخلاقی طلاب و جامعه پاسخ دهیم.

حجت الاسلام و المسلمین عاملی که پیش از سخنرانی خود پذیرای پیشنهادات و نظرات اساتید اخلاق حوزه علمیه خراسان بود، در جمع بندی سخنان آنان ابراز کرد: دغدغه های اساتید را می توان در آسیب شناسی اخلاق، تهیه و تدوین محتواهای متناسب اخلاقی و ضرورت تبیین شیوه ها و راهکارهای متناسب با شرایط حال برای فضاسازی اخلاقی خلاصه کرد.

 
انتهای پیام/313/25

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha