سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ |۹ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 19, 2024
کد خبر: 416589
۵ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۰:۵۰
ماه رمضان

حوزه / ماه مبارک رمضان علاوه بر آنکه سرشار از رحمت و برکت و مغفرت است ماه پر خاطره ای است، هم یادمان های خوش وهم روز های حزن انگیز در آن رقم خورده است.

 به گزارش خبرگزاری «حوزه»، وقایع و رخدادهای ماه میهمانی خدا را منتشر کردند.

ولادت امام حسن مجتبى (عليه السلام ) و معراج پيامبر (صلى الله عليه و آله ) دو خبرسرور آفرین در این ماه است و مرگ ابولهب ، ابن ملجم ، عايشه ، مروان ، زياد بن ابيه و حجاج ثقفى روزهای نابودی دشمنان اهل بیت علیهم السلام است  و از سویی ضربت خوردن و شهادت امير المؤ منين (عليه السلام ) تا وفات حضرت خديجه (عليها السلام ) و حضرت نفسيه (عليها السلام ) و شهادت مختار همگی در این ماه به وقوع پیوسته و از روزه ای حزن آل محمد(ص) است .

ماه مبارک رمضان ماه ی است مهم و خاطره انگیز ماهی که زیبایی، عظمت و طراوت روزه داری، عطر افطاری و سحری در آن، با یاد و نام امیرعشق حضرت علی ابن ابطالب(ع) پیوند خورده است.

 روزهاى مختلف این ماه عزیز، ياد آور لحظاتى حساس و پرقدر از تاريخ اسلام و نیز معنویت، عبودیت و اتصال انسان به بارگاه الهی است.

از شب قدر تا شهادت امیرالمومنین(ع).

از جنگ بدر، طائف ، تبوك و فتح مكه تا عروج حضرت عيسى (عليه السلام ) به آسمان ،از نزول قرآن تا مراسم عقد اخوت ، از دعاى باران توسط پيامبر (صلى الله عليه و آله ) تا سایر وقایع تاریخی مهمی که در این ماه مبارک روی داده است.

از بيعت با امام مجتبى (عليه السلام )، تا آمدن نامه هاى اهل كوفه براى امام حسين (عليه السلام )، از حركت حضرت مسلم به سمت كوفه ، تا ولايتعهدى امام رضا (عليه السلام ) و از ضرب سكه به نام آن حضرت تا لحظات و وقایع مهمی که سرنوشت اسلام و حتی بشریت را در طول تاریخ هستی رقم زده است.

 وقایع و رخدادهای مهم تاریخی در ماه مبارک رمضان

اول ماه رمضان

* ولايتعهدى امام رضا (عليه السلام)

در 7 رجب سال 200 ماءمون عباسى نامه اى به امام رضا (عليه السلام ) نوشت ، و آن بزرگوار را براى ولايت عهدى خويش به مرو فراخواند. مردم هم در روز اول ماه رمضان سال 201 ه‍ با حضرت رضا (عليه السلام ) به ولايتعهدى بيعت كردند.

* مرگ مروان

* جنگ تبوك

در اول ماه رمضان سال 9 ه‍ جنگ تبوك به وقوع پيوست،  اين جنگ را فاضحه نيز مى گويند، زيرا منافقين مدينه و كسانى كه قصد كشتن پيامبر (صلى الله عليه و آله ) را در عقبه داشتند در این جنگ رسوا و مفتضح شدند.

* وفات حضرت نفيسه (عليها السلام)

در اين روز در سال 208 ه‍ زاهده عابده حضرت نفيسه خاتون (عليها السلام ) دختر حسن بن زيد بن حسن بن على بن ابى طالب (عليهم السلام ) در مصر وفات كرد.

* چهارم ماه رمضان

 مرگ زياد بن ابيه

زياد بن ابيه در سال 53 ه‍ در كوفه به هلاكت رسيد(596). او مشهور به زياد بن ابيه ، زياد بن امه ، زياد بن عبيد، و زياد بن سميه است ؛ و چون پدر زياد از كثرت معلوم نبود به او زياد بن ابيه مى گفتند.

*ششم ماه رمضان

ضرب سكه به نام امام رضا (عليه السلام )

در اين روز در سال 201 ه‍، سكه طلا به نام مبارك حضرت رضا (عليه السلام ) زدند. بنابر قولى اين روز روز ولايت عهدى اجبارى آن حضرت نیز بوده است ، و مردم با آن حضرت به ولايت عهدى بيعت نمودند

*دهم ماه رمضان

 آمدن نامه هاى اهل كوفه براى امام حسين (عليه السلام )

در سال 60 ه‍، جمعى از كوفيان نامه هاى مردم كوفه را براى امام حسين (عليه السلام ) آوردند. كه از جمله نام سليمان بن صرد، مسيب بن نجبه رفاعه بن شداد بجلى و حبيب بن مظاهر و جمعى از شيعيان آن حضرت در میان این نام‌ها بود

 وفات حضرت خديجه (عليها السلام)

در اين روز حضرت خديجه كبرى (عليها السلام ) از دنيا رحلت فرمودند. اين قول بنابر نقل 45 روز بعد از رحلت جناب ابوطالب (عليه السلام ) است.

آن حضرت نخستين همسر پيامبر (صلى الله عليه و آله ) بودند، و تا خديجه (صلى الله عليه و آله ) زنده بود نبى گرامى اسلام (صلى الله عليه و آله ) همسرى اختيار نفرمود. سبقت به اسلام و خدمات او به پيامبر (صلى الله عليه و آله ) منحصربفرد است و در فضيلت آن حضرت، همين بس ‍ كه والده مكرمه حضرت صديقه طاهره (عليها السلام ) است ، و همه ذرارى پيامبر (صلى الله عليه و آله ) به ايشان منتهى مى شوند.

*دوازدهم رمضان

مراسم عقد اخوت

در اين روز در سال اول هجرت رسول گرامى اسلام (صلى الله عليه و آله ) بين اصحاب خود عقد اخوت بست و امير المؤ منين (عليه السلام ) را برادر خود گردانيد.

*سیزدهم رمضان

مرگ حجاج ثقفى: در سال 95 ه‍ در چنين روزى، ظالم سفاك، حجاج بن يوسف ثقفى، به هلاكت رسيد.

*چهارده رمضان

 شهادت مختار

در سال 67 ه ، در چنين روزى، مختار بن ابى عبيده ثقفى به شهادت رسيد، و مزار او كنار مرقد حضرت مسلم (عليه السلام ) در انتهای مسجد كوفه است.

*پانزدهم ماه رمضان

 ولادت امام حسن مجتبى (عليه السلام )

شب نيمه ماه رمضان سال سوم ه‍ دومين امام شيعيان، حضرت حسن بن على بن ابى طالب (عليه السلام ) در شهر مدينه به دنيا آمد.

القاب آن حضرت : سيد، سبط، امنى ، حجت ، بر، نقى ، زكى ، مجتبى و زاهد می‌باشد.

 حركت حضرت مسلم (عليه السلام ) به سمت كوفه

در اين روز در سال 60 ه‍، حضرت ابا عبد الله (عليه السلام ) جناب مسلم بن عقيل (عليه السلام ) را به كوفه روانه كرد.

شازدهم رمضان

ورود محمد بن ابى بكر به مصر

در اين روز، در سال 37 38 ه‍، جناب محمد بن ابى بكر، به عنوان استاندار از طرف امير المؤ منين (عليه السلام ) وارد مصر شد.

معراج پيامبر

معراج پيامبر (صلى الله وعليه و آله ) پنج سال بعد از بعثت در چنين روزى واقع شده ، و آيه سُبْحَانَ الَّذِي أَسْرَى بِعَبْدِهِ لَيْلاً مِّنَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ إِلَى الْمَسْجِدِ الأَقْصَى... ، در اين باره نازل شده است . معراج پيامبر (صلى الله عليه و آله ) در 21 ماه رمضان نيز نقل شده است

جنگ بدر

در روز جمعه در سال دوم هجرت، جنگ بدر كبرى به وقوع پيوست.

تعداد مسلمانان 313 نفر و تعداد شهداى آنان 9 تا 14 نفر، و تعداد كفار 950 نفر بود.

 قتل عايشه

در شب 17 ماه رمضان، در سال 58 ه،‍ در مدينه ، عايشه دختر ابوبكر به دست معاويه كشته شد .

* نوزدهم رمضان

 ضربت خوردن امير المؤ منين حضرت علی (عليه السلام)

امام علی(ع) در 19 ماه رمضان سال 40 ه،‍ در نماز صبح در مسجد كوفه با شمشيرى مسموم به دست ناپاك ابن ملجم منافق که بر فرق مبارك امير المؤ منين (عليه السلام ) ضربت وارد کرده.

*بیستم ماه رمضان

 فتح مكه

در سال 8 ه‍، فتح مكه واقع شد. در اين فتح بزرگ، تعداد مسلمانان 12 هزار نفر، و شهدا 2 نفر بودند. علت شهادت آن دو اين بود كه همراه لشكر نبودند و از آخر مكه وارد شده بودند، و لذا مورد هجوم قرار گرفته شهيد شدند

*بیست و یکم رمضان

 شهادت امير المؤ منين حضرت (عليه السلام)

امام المتقين امير المؤ منين (عليه السلام)، در شب بيست و يكم ماه رمضان همزمان با طلوع فجر به شهادت رسيد، در حالى كه از سن مبارك حضرتش 63 سال گذشته بود

 بيعت با امام مجتبى (عليه السلام)

در اين روز مردم پس از شهادت امير المؤ منین (عليه السلام ) با امام حسن (عليه السلام ) بيعت كردند.

 قتل ابن ملجم

*بیست و سوم رمضان

 نزول قرآن

شب نزول قرآن است  و به قولى در شب 24 ماه رمضان بوده است.

 * بیست وچهار ماه رمضان

مرگ ابولهب: در اين روز ابولهب به درك واصل شد.

منبع: تقویم شیعه

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha