چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
حجت الاسلام رحمانی

حوزه/ کارشناس دینی حوزه علمیه خراسان شمالی با بیان اینکه روزه داری زمینه‌ساز تقوا است، گفت: روزه گرفتن و تلاوت قرآن باعث ايجاد روحيه تقوا در انسان‌ها می‌شود.

حجت‌الاسلام رحمانی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در خراسان شمالی با تبریک فرارسیدن ماه مبارک رمضان اظهار داشت: تقوا به معنی بی‏اعتنایی به خواسته‏های نفسانی و گوش فرادادن به ‌فرمان الهی است.

وی با بیان اینکه «روزه»، «ترک گناه»، «قرائت قرآن» و «دعا» چهار عنصر اصلی ماه مبارک رمضان هستند، افزود: این چهار عنصر اساسی در ماه رمضان قرار داده شده که هرکدام می‌تواند انسان را بسازد.

حجت‌الاسلام رحمانی با اشاره به اینکه عنصر نخست روزه است، گفت: در حدیثی قدسی، پیامبر اکرم (ص) و امام رضا(ع) از قول خداوند نقل می‌کنند که «روزه مال من است و من هم جزای روزه را می‌دهم».

وی یادآور شد: تحمل تشنگی و گرسنگی در ماه رمضان، انسان را به یاد سختی‌ها و مواقف روز قیامت می‌اندازد و به تفکر وا‌می‌دارد و انسان با تحمل گرسنگی با درد مستضعفین، محرومین و بی‌بضاعتان آشنا می‌شود و چه‌بسا ترغیب شود به آن‌ها کمک و یاری‌رسانی کند.

کارشناس دینی حوزه علمیه خراسان شمالی با بیان اینکه تمام عبادت‌ها ازجمله حج، نماز و ... جلوه بیرونی دارد، تنها عبادتی که مخفی است و جلوه بیرونی ندارد روزه است، گفت: ‌دو نفر که کنار هم نشسته‌اند مشخص نیست که کدام روزه هستند، بنابراین روزه عبادتی مخفی است.

وی با اشاره به اینکه عنصر دوم، عنصر ترک گناه است، افزود: اهل سیر و سلوک می‌گویند هیچ ذکر و منشی برای سیر و سلوک الی الله از ترک گناه بالاتر نیست که سیر و سلوک منهای ترک گناه امکان‌پذیر نیست.

حجت‌الاسلام رحمانی با بیان اینکه عبور نکردن از خطوط قرمز خداوند از بهترینِ اعمال است، اظهار داشت: ماه رمضان نباید فقط نخوردن و نیاشامیدن باشد، چشم و گوش و زبان هم باید روزه داشته باشد.

وی عنصر سوم را عنصر تلاوت قرآن عنوان کرد و گفت: خواندن قرآن اثرات روحی و آرامش روان را به دنبال دارد و تلاوت قرآن در ماه مبارک رمضان انسان را بالا برده و متعالی می‌کند.

کارشناس دینی حوزه علمیه خراسان شمالی با بیان اینکه عنصر چهارم، دعا در ماه مبارک رمضان است، افزود: باید قدر این ایام و دعاها را بدانیم، سحرها را فقط به سفره سحری اکتفا نکنید و دعای سحر را هم دریابید.

وی در ادامه ماه مبارک رمضان را بهترین فرصت برای خودسازی درونی انسان‌ها دانست و گفت: باید از این ظرفیت خانواده‌ها بخصوص جوانان به نحو شایسته‌ای استفاده کنند.

حجت‌الاسلام رحمانی با تأکید بر اینکه روزه برای اهل ایمان واجب است، اظهار داشت: نفس کشیدن انسان روزه‌دار در این ماه تسبیح خداوند است و خواب نیز در این ماه عبادت و عمل خیر و دعای شما در این ماه مستجاب می‌شود.

انتهای پیام/

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha