پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
آیت الله العظمی وحید خراسانی

حوزه/ حضرت آیت الله وحید خراسانی در پاسخ به چند سئوال از مقلدان خارج از کشور، حکم روزه در بلاد غیرسلامی و نیز مناطقی که شب و روز غیرمتعارف دارند را بیان کردند.

خبرگزاری«حوزه» متن سئوالات و پاسخ های این مرجع تقلید را منتشر می کند.

* بلادی که شش ماه شب و شش ماه روز است

سئوال: در بعضی کشورها که مثلاً شش ماه شب و شش ماه روز است وظیفه مکلف نسبت به روزه چیست؟

پاسخ معظم له: اگر می‌توانید به محلی بروید که در ۲۴ ساعت شب و روز دارد باید به آنجا رفته و روزۀ خود را بگیرد. و اگر رفتن به آنجا ممکن نبود، باید قضای روزه را بعداً به‌جا آورید.(احکام مهاجران)

* اوقات شرعی در بلاد غیر اسلامی

سئوال: وظیفه شخص روزه‌دار نسبت به اوقات شرعی در کشورهای غیر اسلامی چیست؟

پاسخ: اگر شخص مورد اعتمادی نبود که به حرف او رفتار نمایید، و خودتان شخصاً هم توانایی تشخیص اوقات شرعی را ندارید، باید احتیاط را رعایت نمایید. مثلاً اگر شک داشتید مغرب شده یا نه، باید به مقداری که مطمئن شوید مغرب شده صبر کرده و بعد از آن افطار نمایید.(احکام مهاجران)

* روزه در بلادی که شب و روزش غیر متعارف است

سئوال: در بعضی کشورها شب و روز غیر متعارف است. مثلاً گاهی شب آن بیست و دو ساعت و روز آن فقط دو ساعت می‌باشد، یا بالعکس. حکم روزه چیست؟

پاسخ: باید روزه را در وقت شرعی آن - از اذان صبح تا مغرب - بگیرید، اگرچه روز طولانی باشد. و اگر در بین روز، روزه گرفتن به نحوی سخت شد که عرفاً قابل تحمل نبود، می‌توانید به اندازه‌ای که سختی آن برطرف شود آب یا غذا خورده و بقیۀ روز را امساک کنید و باید بعداً قضای آن را به‌جا آورید.(احکام مهاجران)

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha