جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
آیت اله مصباح یزدی

حوزه/ روز به روز در کشورهای جهان فاصله بین اغنیا و فقرا بیشتر می شود؛ امروز میلیاردرهای بسیاری در دنیا وجود دارند، ولی در همین کشورهای به ظاهر قدرتمند نیز افرادی هستند که در سطل های زباله به دنبال غذا می گردند؛ دلیل این امر نیز این است که این فقرا توسط همین وام های ربوی همین میلیاردرها به فقر کشیده شده اند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، آیت الله محمد تقی مصباح یزدی یکشنبه شب در درس اخلاق ماه رمضان در دفتر  رهبری در قم گفت: دین اسلام با اهداف بسیار متعالی بر انسان هااز سوی پیامبر نازل شد؛ قرآن کریم بیان می کند، ما قرآن را برای تکمیل جریان تدین نازل کردیم و اینکه برخی احکام که در شرایعی چون یهود حرام بود در اسلام حلال شمرده شد.

ایشان  افزود: خداوند در قرآن کریم به داستان ابتلائات و آزمایش های بزرگ الهی از قوم یهود اشاره کرده است،‌یکی از آنها داستان ممنوعیت ماهی گیری یهودیان بود.

استاد حوزه اظهارکرد: یکی از خصوصیات بسیار مهم قوم یهود، علاقه مندی آنها به پول وفعالیت های اقتصادی است؛ گویا یک ژن قدیمی از یهودیان در وجود صهیونیست ها در خصوص جمع آوری مال وجود دارد.

آیت الله مصباح یزدی بیان کرد: خداوند در این ماجرا کسانی که امر به معروف و نهی از منکر کردند را نجات دادند، ولی کسانی که غیر از این عمل کردند به شکل میمون درآمدند و قاعدتا پس از سه روز مردند.

ایشان گفت: این ماجرا برای عبرت گیری و ایجاد شوک برای مردم بود تا مردم دریابند که چه کاری باید انجام دهند تا گرفتار عقوبت الهی قرار نگیرند؛ در واقع این داستان برای همه مردم چه زمان معاصر و چه آیندگان این گروه مایه عبرت است.

این استاد حوزه یادآورشد: یهودیان گناهان بسیاری از جمله گوساله پرستی انجام دادند، ولی خداوند آنها را به شکل میمون در نیاورد؛ آنها حتی از حضرت موسی نیز درخواست کردند که برای ما یک بت بساز، ولی بازهم خداوند آنها چنین عذابی نداد.

ایشان گفت: در این زمینه سوال بسیار مهمی مطرح است که چرا این افرادی که حتی ماهی نیز در روز شنبه صید نکردند به چنین عذابی دچار شدند؟ جواب این است که خداوند شرکت و فسق بین و آشکار را تحمل می کند، ولی کسانی که می خواهند با دین خدا بازی کنند را تحمل نمی کند.

آیت الله مصباح یزدی اظهارکرد: برخی از کلاه شرعی هایی که برخی در معاملات خود انجام می دهند دقیقا در همین راستا است؛ برخی گمان می کنند که اگر این معاملات ربوی بانکی انجام دهند کار حرامی انجام نمی دهند.

ایشان گفت: این ماجرا یک عبرت بسیار بزرگ برای همه ما مسلمانان است که با دین خدا با این شکل بازی نکنیم؛ سودهای کلان وامی با بانک ها از قبیل همین کارها است که به جای تولید اقتصادی، اقتصاد را دچار مشکل کرده است.

این استاد حوزه تصریح کرد امروزه روز به روز در کشورهای جهان فاصله بین اغنیا و فقرا بیشتر می شود؛ امروز میلیاردهای بسیاری در دنیا وجود دارند، ولی در همین کشورهای به ظاهر قدرتمند نیز افرادی هستند که در سطل های زباله به دنبال غذا می گردند؛ دلیل این امر نیز این است که این فقرا توسط همین وام های ربوی همین میلیاردها به فقر کشیده شده اند.

ایشان  گفت: در ماجرای ماهی گیران یهودی خداوند تنها صید کنندگان را مسخ نکردند، بلکه کسانی  نهی از منکر نکردند را نیز به همین عذاب دچار کرد؛ سکوت در مقابل گناهان گاهی اوقات از خود آن گناهان نیز بدتر است.

آیت الله مصباح یزدی یادآورشد: در زمینه نهی از منکر باید با تشکیل گروه ها و فعالیت های مشارکت وقت خود را صرف نهی از منکر کنیم؛ نباید بگوییم که نمی توان در مقابل منکرات کار خاصی انجام دهیم؛ بسیاری ازما برای امور مادی خود گروه تشکیل می دهیم ولی برای نهی از منکر حاضر به چنین کارهایی نیستیم.

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) گفت: بازی کردن با دین خدا، تجاوز کردن به ناموس خدا است، زیرا دین نیز ناموس خدا است؛ البته عذاب هایی که خداوند در هر زمان به گناهکاران نازل می کند یکسان نیست.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha