پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
حجت‌‌الاسلام حسن خیری

حوزه/ عضو انجمن مطالعات اجتماعی حوزه علمیه قم، اصلاح و تعالی فردی و اجتماعی را از جمله برکات و رهاوردهای حفظ و تداوم معنویت حاصل از ماه مبارک رمضان در دیگر ایام سال عنوان کرد.

حجت الاسلام و المسلمین حسن خیری در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» با اشاره به مهم ترین برکات ، آثار و دستاوردهای فرهنگی و اجتماعی ماه مبارک رمضان در سطح جامعه ابراز داشت: یکی از اصلی ترین این آثار ناظر به بحث تقویت سلامت روحی و روانی فرد و جامعه است که در ابعاد مختلف ، نتایج آن را در این ماه مشاهده می کنیم.

وی افزود: به طور خاص بزهکاری ها و آسیب های اجتماعی و فرهنگی در ماه رمضان به برکت معنویت ایجاد شده، کاهش چشم گیری پیدا می کند و همین چند روز پیش نیز مسئولان ارشد نیروی انتظامی با بیان آماری بر این ادعا، صحه گذاشتند، ضمن آن که جدای بحث آمار، رصد کلی فضای جامعه نیز موید این تغییر و تحول ارزشمند است.

آنچه رمضان را متمایز می کند

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: در واقع آنچه ماه رمضان را از ماه های دیگر سال متمایز می کند، فضای معنوی حاکم بر زندگی فردی و اجتماعی است که به ویژه حضور در محافل دینی و مساجد ، انس بیشتر با قرآن و دعا و مناجات در فضاسازی و سوق دادن بیشتر افراد جامعه به سمت معنویت نقش بسیار موثری ایفا می کند.

وی با اشاره به تاثیر چشم گیری رسانه های جمعی در این امر گفت: رسانه ها ضمن آن که در توسعه فضای معنوی رمضان فعالیت می کنند به طور خاص در توجه دادن افراد به تکالیف دینی و اجتماعی خود نقش کلیدی ایفا می کنند که نمونه و مصداق بارزش در بحث دستگیری از نیازمندان و رسیدگی به حال و اوضاع ایتام و مساکین است.

ارتباط بهتر با خالق ؛ پیش نیاز ارتباط مطلوب با مردم

این استاد حوزه و دانشگاه همچنین با بیان این که بی شک یکی از نیازهای هر انسانی، گرایش به معنویت است ، افزود: خوشبختانه در این ماه بستر و فضای لازم برای این امر کاملاً مهیاست و کافی است که هر کس اراده کند در طول این یک ماه ارتباطش را با خدای مهربان بهتر کند که به برکت همین ارتباط قطعاً ارتباطش با بندگان خدا نیز بهتر و مطلوب تر می شود و همین امر نیز در سالم سازی فضای جامعه به لحاظ آثار وضعی که در این ماه مبارک بر فرد و اجتماع مرتب است، بسیار حایز اهمیت می باشد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این که نظام اجتماعی اسلام بر پایه محبت و عدالت استوار شده است، گفت: در امر تکامل اجتماعی بر مساله توزیع عادلانه ثروت و موهبت های الهی تاکید بسیاری شده ، کما این که وضع احکام مانند خمس و زکات و نیز سفارش به صدقات جاریه در همین راستاست.

حجت الاسلام و المسلمین خیری یادآور شد: جامعه اسلامی تحقق نمی یابد مگر در سایه توجه جدی به این موضوع که همه افراد از حداقل رفاه و آسایش مادی بهره مند باشند و طبعاً در چنین جامعه ای خواهران و برادران دینی نمی توانند و حق ندارند که از حال و روز یکدیگر بی خبر و بی تفاوت باشند.

تقویت صله رحم در بهترین ماه خدا

وی همچنین بیان داشت: یکی دیگر از برکات فرهنگی و اجتماعی ماه مبارک رمضان ، تقویت سنت حسنه صله رحم و افزایش رفت و آمدهای خانوادگی به بهانه دعوت به افطار است که هم ثواب بسیاری برای آن درنظر گرفته شده و هم این که در تألیف قلوب و رفع کینه و کدورت ها در جامعه و به ویژه قوم و خویشان بسیار موثر است.

عضو انجمن مطالعات اجتماعی حوزه علمیه قم اضافه کرد: به خصوص اگر این افطارها با اولویت فقرا و نیازمندان و ایتام صورت گیرد، بسیار بهتر و ارزشمندتر است ، ضمن آن که به این بهانه افراد خویشاوند می توانند در درون قوم و خویش خود، نیازمندان را شناسایی کرده و آن ها را تحت حمایت خود قرار دهند.

تقویت فعالیت های خیرخواهانه جمعی به برکت رمضان

وی گفت: یکی از برکات و آثار رمضان ، توجه به این نکته است که باید حرکت جمعی باشد و نه حرکت فردی ، چنان که در این ماه با محوریت مساجد و محافل دینی و مذهبی، کارهای بسیار خوبی صورت می گیرد و فعالیت های خیریه و خداپسندانه ای واقع می شود که اگر در طول سال نیز تداوم یابد، کمتر فقیر و نیازمندی در جامعه وجود خواهد داشت.

این استاد حوزه با بیان این که رمضان می تواند با صدای بلند، معنویت را در سطح جامعه طنین افکن کند ، ابراز داشت: معنویت هم از حیث عبادی مدنظر است و هم از حیث مناسک اجتماعی به خصوص بحث خدمت به خلق و روابط و مناسبات فردی و اجتماعی که دین مبین اسلام نیز بسیار آن را مورد توجه و تاکید قرار داده است.

رهایی از جهل و غفلت به برکت ماه رمضان

وی در خاتمه سخنان خود با بیان این که بکوشیم از ظرفیت و برکات ماه رمضان برای دیگر ایام سال نیز نهایت استفاده را ببریم، گفت: یکی از کلیدی ترین توفیقاتی که در ماه مبارک رمضان نصیب انسان می شود این است که خدای متعال ، او را در مسیر عبودیت و بندگی خدا، متنبه کرده و از جهل و غفلت رهایی یافته و در مسیر سعادت حقیقی رهنمون می سازد.

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha