جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام والمسلمین رئیسی-تولیت آستان قدس رضوی

حوزه/ تولیت آستان قدس رضوی«ادای امانت» و «صداقت در سخن» را بهترین ملاک برای ارزیابی دیگران دانست و گفت: ماه مبارک رمضان از آغاز تا پایان جلوه دگرخواهی مسلمانان در پرتو خداخواهی است.

به گزارش خبرگزاری«حوزه» از مشهد، حجت الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسی، ظهر  امروز در جلسه تفسیر سوره «لیل» که با حضور زائران بارگاه قدس رضوی در ایوان مقصوره مسجد گوهرشاد برگزار شد، غرض از این سوره را انذار انسان‌ها دانست و اظهار کرد: خداوند این سوره را با سه سوگند تفکر برانگیز آغاز می‌کند، پروردگار متعال در این سوره به شب در آن هنگام که جهان را می‌پوشاند سوگند یاد می‌کند و این سوگند اشاره‌اى به اهميت شب و نقش مؤثر آن در زندگى انسان‌ها، تعديل حرارت آفتاب و آرامش و سكون همه موجودات و نيز عبادت شب زنده داران مؤمن دارد.

عضو مجلس خبرگان رهبری در ادامه با اشاره به آیه «وَالنَّهَارِ إِذَا تَجَلَّى» عنوان کرد: خداوند متعال در ادامه به روز سوگند یاد می‌کند، آن لحظه‌ای که كه سپيده صبح تاریکی شب را فرا می‌گیرد و همه چيز را غرق نور و روشنائى مى‌كند همان نورى كه رمز حركت، حيات و رشد تمام موجودات زنده است.

وی با بیان اینکه سعى، تلاش و كوشش انسان‌ها در زندگى متفاوت است، به آیه «إِنَّ سَعْیَکُمْ لَشَتَّى» اشاره و خاطرنشان کرد: جهت‌گيرى و تلاش‌های انسان‌ها با یکدیگر متفاوت است و این تلاش‌ها تنها منحصر به اعمال نیست بلکه نیات را نیز شامل می‌شود.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان تمام اعمال را دارای «حسن فعلی» و «حسن فاعلی» خواند و عنوان کرد: اعمال نیک و پسندیده است که دارای «حسن فعلی» و «حسن فاعلی» باشند، کسانی که در این عالم مبتنی بر تقوا و برای رضای الهی تلاش می‌کنند سعادت مندان دنیا و آخرت هستند.

تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به این مطلب که شاخص و ملاک برای ارزیابی دیگران «ادای امانت» و «صداقت در سخن» است، اضافه کرد: یکی از ویژگی‌های ماه مبارک رمضان تقویت دگرخواهی در پرتوی خداخواهی است و به طور کلی می‌توان این ماه را جلوه دگرخواهی دانست.

وی با بیان اینکه هر عمل خوب و خیری کرامت نیست، اظهار کرد: مؤسسات خیریه بسیاری در عالم وجود دارند، اما عموما یا برای کسب شهرت، جلب توجه دیگران و یا جذب منافع کار می‌کنند، عملی ارزشمند است که بدون چشمداشت برای رضای الهی انجام شود.

حجت الاسلام و المسلمین رئیسی با اشاره به ویژگی دگرخواهی در دین اسلام، اظهار کرد: بخششی که ائمه اطهار(ع) داشتند و در منزل حضرت علی(ع) و حضرت فاطمه اطهر(س) مشاهده می‌شد، دو ویژگی مهم داشت، ابتدا این که تنها برای رضای خداوند بود و دیگر آن که بدون هیچ چشمداشت و توقعی انجام می‌شد.

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha