پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
استاد انصاریان

حوزه/ انسانی که خودفراموشی دارد دچار خسارت و زیان است و این افراد مورد نفرت پروردگار قرار می گیرند و خداوند چنین افرادی را دوست ندارد.

به گزارش خبرگزاری«حوزه» در تهران، استاد حاج شیخ حسین انصاریان در جمع روزه داران، در حسینیه همدانی های تهران با اشاره به آیه ۱۹ سوره حشر «وَلَا تَكُونُوا كَالَّذِينَ نَسُوا اللَّهَ فَأَنْسَاهُمْ أَنْفُسَهُمْ أُولَئِكَ هُمُ الْفَاسِقُونَ / و چون كسانى مباشيد كه خدا را فراموش كردند و او [نيز] آنان را دچار خودفراموشى كرد آنان همان نافرمانانند»، اظهار داشت: خداوند متعال در این سوره مبارکه گروهی را نام می­ برد تحت عنوان فَأَنْسَاهُمْ أَنْفُسَهُمْ، گروه خود فراموش شده ­ها. انسانی که خودفراموشی دارد دچار خسارت و زیان است و این افراد مورد نفرت پروردگار قرار می گیرند و خداوند چنین افرادی را دوست ندارد.

افراد خودفراموش در غفلت به سر می برند

وی با بیان این که افراد خودفراموش آنانی هستند که سالها در این دنیا زندگی می کنند و یاد خودشان نمی افتند و از خودشان یادی نمی کنند و در غفلت به سر می برند، افزود: خودفراموشی سبب آن می شود که انسان تکلیفش را با خودش روشن نکند، و زندگی ای داشته باشد که پروردگار عالم آن را پست­ تر از زندگی همه حیوانات می ­داند. آن کسی که تکلیف خودش را با خودش روشن نکند هر لحظه عمر، در خسارت و زیان است.

این مفسر قرآن و نهج البلاغه خاطرنشان کرد: یاد کردن از خود، یک نعمت ارزشمند و عظیم است که انسان را از مسیر انحراف و غفلت می رهاند. خداوند همه مؤمنین را از زمان نزول قرآن تا روز قیامت به این امر سفارش می کند که در زمره افراد خودفراموش نباشند.

وی پیرامون انسان هایی که در زندگی به یاد خود هستند، اظهارداشت: انسانی که خودفراموش نباشد و در یاد خدا غوطه ور باشد، به کمال و سعادت دست پیدا می کند، چرا که مسیر تعالی و کمالات توسط صد و چهارده کتاب الهی و صد و بیست و چهار هزار پیغمبر بیان شده است که همه این ها اصول، ریشه، حق و حقیقت است و آثار عظیمی در زندگی دارد.

استاد انصاریان ادامه داد: یاد کردن از خود و خودبیداری آثار با ارزشی دارد و انسان را به سعادت رهنمون می سازد و از حوزه حیوانیت خارج و وارد حوزه انسانیت می کند، اما خودفراموشی موجب می شود نتوانیم تکلیف خود را روشن کنیم و پیرو انبیاء و امامان(ع) نباشیم و در صف بندگان قرار نگیریم.

انسان برای خودبیداری به معلم نیاز دارد

این استاد حوزه  بیان داشت: برای اینکه انسان به خودبیداری و کمال برسد نیاز به معلم هایی دارد و باید معلم های خود را انتخاب کند، بی شک معلم این راه وجود مقدس پروردگار است، اگر به دعای جوشن کبیر نگاهی بیندازیم می بینیم که خداوند جمیع صفات کمال را در خود دارد.

وی ادامه داد: در این مسیر انتخاب معلم خوب، مؤمن شدن و شناخت نسبت به معلم ها می تواند ما را به کمال برساند. همچنین یقین داشتن مرحله اول اتصال است، بدون تردید انبیای الهی و ائمه اطهار(ع) معلم های انسان در رسیدن به تعالی و کمال هستند.

یقین داشتن مرحله اول اتصال است

استاد انصاریان بیان کرد: انسان به واسطه ایمان از خطرات زیادی در امان است، ایمان کاری می کند که خداوند محب او شود، موارد زیادی در زندگی وجود دارد که برای خودبیداری و به یاد خود بودن به انسان تلنگر می زند.

وی تصریح کرد: هر چه ایمان قوی تر باشد، تلنگرها بیشتر او را بیدار می کند و انسان را به شناخت می رساند، وقتی که افراد به یاد خود باشند، همه الطاف او را در خود می بینند و تجلی گاه مهر،  رحمت، لطف، احسان و کرم خداوند می شوند.

این مفسر قرآن کریم و نهج البلاغه تأکید کرد: اگر در زندگی انتخاب خوبی نداشته باشیم، گرفتار معلم هایی می شویم که خوی حیوانی دارند و انسان با این معلم ها نمی تواند به تعالی برسد.

وی افزود: انسانی که دچار خودفراموشی شده است به معصیت و گناه گرفتار می شود و ناتوان و عاجز می گردد، لذا اگر آدم یاد خودش باشد که من کی هستم، تکلیفم با خودم چیست؟ و خیلی خوب این جاده را طی کند، در همین دنیا چشمی غیر از این چشم و گوشی غیر از این گوش به آدم خواهند داد. چه بسا انسان هایی که در یاد خود به چشم و گوشی دست می یابند.

استاد انصاریان با بیان این که پس از رسیدن انسان به ایمان یقینی، به اخلاق حسنه، به عمل صالح، و از این جاده به لقاء الله، قرب الله، رضایت الله، جنت الله خواهد رسید، گفت:حذف خدا، انبیاء و ائمه معصومین(ع) از زندگی، ما را گرفتار ماهواره­ ها، سایت­ ها و شبکه­ های یهودی و مسیحی خواهد کرد و فقط یادمان می ­دهد که جنازه روحت را چطوری در این بدن دفن کنی.

انتهای پیام /۳۱۳/۱۷

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha