پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
حضرت آیت الله مکارم شیرازی

حوزه/ حضرت آیت الله مکارم شیرازی با بیان اینکه در مقابل انبوه مشکلات باید باور کنیم هیچ پناهگاهی جز خدا نداریم، گفتند: ما می توانیم بسیاری از مفاسد اجتماعی را بوسیله محاصره اجتماعی و فاصله گرفتن با افراد آلوده حل کنیم.

به گزارش خبرگزاری«حوزه» حضرت آیت الله مکارم شیرازی شامگاه دوشنبه در سومین برنامه «چشمه معرفت» که از شبکه سوم سیما پخش شد، با بیان اینکه فصل بیستم دعای مکارم الاخلاق صحیفه سجادیه در رابطه با آرامش روح انسان است، اظهار داشتند: آرامش روح یکی از گمشده های مهم در دنیای امروز می باشد و عوامل برهم زننده آرامش انسان از هر زمان دیگری بیشتر شده است.

ایشان با بیان اینکه امروز تمام دنیا با یکدیگر مرتبط شده و ناآرامی ها از هر نقطه ای به نقاط دیگر جهان انتقال پیدا می کند، تصریح کردند: امروز می دانیم که سلاح های کشتارجمعی در زرادخانه ها آماده است؛ حالا اگر دیوانگانی مثل صدام پیدا شدند و روزی از این ها استفاده کردند، دنیا به چه شکلی در می آید و مردم دنیا در چه شرایطی قرار می گیرند؟

معظم له با اشاره به اینکه وجود سلاح های کشتارجمعی یکی از عوامل برهم زننده آرامش انسان هاست، افزودند: انسان، قربانیان سلاح های شیمیایی جنگ تحمیلی را که نگاه می کند وحشت می کند، این عزیزان چه جانبازی و فداکاری کردند و صدام دیوانه چه بلایی بر سر آنها آورد؛ به دنیایی که چنین سلاح هایی در آن وجود دارد، چه اطمینانی می توان داشت.

*فضای مجازی آرامش افراد را با مخاطره مواجه کرده است

این استاد برجسته تفسیر قرآن کریم سوم در ادامه با بیان اینکه امروز فضای مجازی به یکی از عوامل برهم زننده آرامش تبدیل شده است، گفتند: فضای مجازی ناامنی زیادی دارد؛ ممکن است هرگونه نسبتی به هرکسی بدهند و هرشایعه ای درباره افراد بسازند و هر دروغ و تهمتی را درباره اشخاص مطرح کنند؛ قبلا که فضای مجازی نبود، مردم از این امور در امان بودند اما الان در امان نیستند؛ یک مرتبه به افراد خبر می دهند در فضای مجازی درباره شما صحبت شده و تا بخواهد از خود دفاع کند اضطراب و نگرانی زیادی خواهد داشت.  

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با تاکید بر اینکه بلای تصادفات در زمان ما خیلی زیاد شده است، گفتند: هرساله هزاران نفر در تصادفات جان خود را از دست می دهند و مجروح می شوند و فکر کردن به خود این مسئله موجب ناآرامی روحی و فکری افراد می شود.

* اعتمادپذیری در جامعه تضعیف شده است

ایشان با بیان اینکه ضعیف شدن حس اعتماد به یکدیگر موجب برهم زدن آرامش روح است، گفتند: امروز فردی پیدا می شود و بنگاهی می زند و چراغ سبزی نشان می دهد و مدعی می شود سود به شما می رسانم اما یک مرتبه همه پول ها را به جیب می زند و فرار می کند و افراد زیادی گرفتار اضطراب می شوند و می گویند دیگر به چه کسی می توان اعتماد کرد؟

معظم له با اشاره به اینکه بیماری های خطرناک نسبت به سابق افزایش یافته است، گفتند: طبیبی برای بنده نقل می کرد از هر سه خانواده، یک خانواده فرد سرطانی دارد؛ قبلا در پنجاه خانواده، یک فرد مبتلا به سرطان هم دیده نمی شد؛ فکر کردن به اینکه بیماری های غیرقابل علاج دامن انسان را بگیرد، سبب ناآرامی روح می شود.

این مرجع تقلید با اشاره به انوع غذاهایی که امروز استفاده می شود، ابراز داشتند: هرروز به ما خبر می دهند ممکن است فلان ماده غذایی مواد خطرناک و افزودنی های غیرمجاز داشته باشد و این مسئله موجب ناراحتی انسان است؛ انسان دنبال غذای سالم می گردد اما دسترسی پیدا نمی کند.

*هیچ تکیه گاهی جز خدا برای انسان نیست

حضرت آیت الله مکارم افزودند: در دنیایی که زندگی می کنیم عوامل ناآرامی خاطر نسبت به سابق خیلی بیشتر شده است و همین سبب می شود که تکیه گاه قوی تری برای خودمان داشته باشیم؛ آیا تکیه گاهی جز خداوند می تواند آرامش خاطر به انسان بدهد؟

ایشان با اشاره به آرامش روح یاران امام حسین(ع) در روز عاشورا، گفتند: در احادیث مربوط به تاریخ کربلا می خوانیم که هرزمان آتش جنگ داغ تر می شد، چهره اصحاب امام حسین(ع) شادتر می شد و این مسئله نشان می دهد که یاران حضرت آرامش روحی داشتند و به آیه «وَلَا تَحْسَبَنَّ الَّذِينَ قُتِلُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ أَمْوَاتًا بَلْ أَحْيَاءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ يُرْزَقُونَ» ایمان داشتند.

معظم له افزودند: اگر واقعا ایمان افراد این گونه باشد، انسان در مقابل هیچ چیز ناآرامی به خودش راه نمی دهد.

این مرجع تقلید با اشاره به داستانی که در آیه 118 سوره توبه نقل شده است، اظهار داشتند: بعد از جنگ تبوک سه نفر خدمت پیامبراکرم(ص) آمدند و گفتند یا رسول الله شما فرمان جنگ دادید، ما عذری هم نداشتیم شرکت نکردیم گناه کردیم می خواهیم توبه کنیم اما نبی مکرم اسلام توبه آنها را به آسانی نپذیرفت؛ این سه نفر در مسجد پیغمبر رفتند و خودشان را به ستون مسجد بستند، مردم از آنها فاصله گرفتند و سلام به آنها نمی کردند حتی زن و بچه های خودشان از این افراد فاصله گرفتند؛ این سه نفر وقتی دیدند که در محاصره اجتماعی عجیبی قرار گرفتند به کوهی رفتند که توبه کنند اما توبه آنها پذیرفته نشد ولی وقتی از یکدیگر جدا شدند و فهمیدند جز خدا پناهگاهی ندارند در این حال توبه حقیقی کردند و آیه ۱۱۸ توبه نازل شد و به سوی جمعیت بازگشتند.

*بسیاری از مفاسد با محاصره اجتماعی رفع می شود

حضرت آیت الله مکارم با بیان اینکه  در مقابل انبوه مشکلات باید باور کنیم هیچ پناهگاهی جز خدا نداریم، گفتند: ما می توانیم بسیاری از مفاسد اجتماعی را بوسیله محاصره اجتماعی و فاصله گرفتن با افراد آلوده حل کنیم.

انتهای پیام/313/33

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha