پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
سران سعودی

حوزه/مقاله تحلیلی هافینگتون پست، به خطر ترویج ایدئولوژی وهابیت، با بودجه هنگفت عربستان سعودی در مساجد و مراکز اسلامی انگلستان پرداخته است.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، رسانه آمریکایی هافینگتون پست طی مقاله‌ای به معضل مساجد وهابیون که با بودجه عربستان سعودی به ترویج ایدئولوژی وهابیت مشغول هستند پرداخته است.

در این مقاله تحلیلی آمده است: برنارلد هیکل محقق دانشگاه پرینستون ایدئولوژی داعش را «نوعی وهابیت افسار گسیخته» توصیف کرده و می‌گوید: وهابیت نزدیک‌ترین ریشه مذهبی را به داعش دارد. به نظر من ایدئولوژی داعش یک شکل افسار گسیخته وهابیت نیست، زیرا معتقدم این گفته مشکل الهیات دینی وهابیت را تحت شعاع قرار داده و ممکن است این تصور را ایجاد کند که ایدئولوژی آل سعود «مهار شده» می‌باشد.

در ادامه این مقاله وهابیت ریشه‌دار در مساجد انگلستان مورد ارزیابی قرار گرفته و این گونه می‌خوانیم:

در سال 2007، دکتر دنیس مکایون، کارشناس مطالعات اسلامی در نیوکاسل که قبلا در دانشگاه فاس تدریس تدریس کرده بود تیمی از محققات را برای انجام یک پروژه دو ساله هدایت کرد. هدف وی کشف ادبیات مخرب در یک چهارم مساجد انگلستان بود و وی متوجه شد که تمامی مطالب منتشر و توزیع شده در این مساجد، در ارتباط مستقیم با دولت عربستان سعودی بود.

بسیاری از این مطالب افراط‌گرایانه به طور عمومی در بسیاری مساجد شرق لندن در دسترس بازدید کنندگان قرار داشت و به زبان انگلیسی نوشته شده بودند.

هزینه سالانه عربستان سعودی برای تبلیغ وهابیت

تخمین زده می‌شود که عربستان سعودی از 1975 تاکنون سالانه چیزی میانگین 2-3 میلیارد دلار خرج تبلیغات مذهبی خارجی می‌کند. آن‌ها این بودجه را در 1 هزار و 500 مسجد، 210 مرکز اسلامی و ده‌ها آکادمی و مدرسه اسلامی خرج می‌کنند.

مساجد انگلیس کارخانجات تبلیغاتی وهابیت

اغراق نیست اگر بگوییم این مساجد تنها کارخانجات تبلیغاتی نظریه پردازان وهابیت برای مسلمانان انگلیسی هستند. در سال 2002، شیخ عبدالله الفیصل یکی از گروندگان به وهابیت در یک دانشگاه عربستان سعودی در یک نوار ضبط شده اعلام کرده بود که می‌توان از سلاح‌های شیمیایی برای نابودی کافران استفاده کرد؟ اگر شما در خانه حشرات مزاحم داشته باشید آن‌ها را با اسپری‌های شیمیایی نابود می‌کنید!

عربستان سعودی علاوه بر تامین مالی تبلیغات وهابیت در بریتانیا، 85% ظرفیت دانشجویان دانشگاه اسلامی مدینه را نیز به دانشجویان خارجی اختصاص می‌دهد و این سبب می‌شود که صدها فارغ التحصیل بریتانیایی با اعتقادات سلفی و افراطی جدید‌شان به سرزمین‌های خود بازگردند.

در پایان این مقاله آمده است:

هنگامی که افراط‌گرایی و رادیکالیسم را در انگلستان مورد ارزیابی قرار می‌دهیم بدون شک منظورمان وهابیت است. داعش، القاعده، بوکوحرام و دیگر گروه‌های تروریستی همگی زیرشاخته‌هایی از این ایدئولوژی می‌باشد. اگر ما غربی‌ها واقع قصد مبارزه با تفکر افراط‌گرایی را بی‌شک باید صادرات توده‌ای وهابیت بی‌مدارا و نفرت‌گرا را از عربستان سعودی به انگلستان متوقف سازیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha