جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمود مدنی

حوزه/حجت الاسلام و المسلمین مدنی گفت: ایمان همچون گل است و باید به آن رسیدگی شود و آبیاری این گل ایمان،می‌تواند با شرکت در جلسات مذهبی و دینی محقق شود.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» حجت الاسلام و المسلمین سید محمود مدنی، در دومین جلسه از سلسله جلسات « منشور فاطمی بر مبنای سیره حضرت زهرا(سلام‌الله‌علیها) » که با حضور اساتید، کارکنان و طلاب جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) در حسینیه امام خمینی(ره) برگزار شد، بیان داشت: یکی از مشکلات فرهنگی و اشتباهات رایج ما، عدم ترتیب، نظام‌مندی و رتبه‌بندی در ارزش‌ها، فضیلت‌ها و خوبی‌ها است.

مدیر جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) خاطر نشان کرد: تصور عمومی ما این است که ارزش‌ها و فضائل در جایی مانند خرمن انباشته شده و هر فردی می‌تواند از آن بهره مند شود؛ اما ارزش‌ها و فضائل، نظام‌مندی و رتبه‌بندی دارند، به طوریکه برخی ارزش‌ها مبنایی و برخی بنایی و یا روبنایی است.

حجت الاسلام و المسلمین مدنی افزود: بعضی از خوبی‌ها و فضایل دارای رتبه‌بندی هستند و در روایات نیز به این مسئله اشاره شده است؛ اگر رتبه بندی در بین فضائل و ارزش‌ها صورت نگیرد، مردم نمی‌توانند واجب و اوجب و یا حرام و حرام‌تر را تشخیص دهند، در حالیکه در مبانی دینی ما این رتبه‌بندی وجود دارد.

وی تصریح کرد: خداشناسی پایه همه و علوم، معارف و دستورات دینی ما است، اما مبلغان درباره این مسئله سخن نمی‌گویند، زیرا این موضوع مورد استقبال مردم قرار نمی‌گیرد و سهم این موضوعات در برنامه های تبلیغی اندک است.

*ارزش‌ها و ضدارزش ها باید رتبه‌بندی شوند

مدیر جامعه الزهرا(سلام‌الله‌علیها) تصریح کرد: امروز مردم هم از برخی مباحث استقبال نمی‌کنند و ما به همین تناسب وقت برای مطالعه و بیان مطالب بنیانی همانند خداشناسی نمی‌گذاریم.

وی در ادامه گفت: ذهن جامعه‌ی ما نسبت به مسائل، رتبه‌بندی شده، ولی به اصل قضیه که حق‌الناس و حق‌الله است توجه نداریم، به طوریکه بسیاری موارد مانند گذاشتن وسائل توسط مغازه‌دارها در مسیر حرکت مردم، پارک کردن در جای نامناسب و موارد متعدد دیگر به راحتی در جامعه صورت می‌گیرد.

مدیر جامعه الزهرا(سلام‌الله‌علیها) با بیان اینکه باید ارزش‌ها و غیر ارزش ها رتبه بندی شوند، خاطر نشان کرد: ایمان مبنای بسیاری از مسائل است و اگر ایمان پایه بسیاری از کارها نباشد، همانند سراب است «کسراب بقیعة یحسب الظمئان مائاً»(سوره نور/آیه ۳۹۹).

*تمام وجود حضرت فاطمه(سلام‌الله‌علیها) لبریز از ایمان

حجت الاسلام و المسلمین مدنی با اشاره به روایت «إِنَّ ابْنَتِي فَاطِمَةَ مَلَأَ اللَّهُ قَلْبَهَا وَ جَوَارِحَهَا إِيمَاناً وَ يَقِيناً الی مشاشها» از حضرت  پیامبر اکرم(صلی‌الله‌علیه‌و‌آله) در مورد حضرت زهرا(سلام‌الله‌علیها) بیان داشت: حضرت رسول(صلی‌الله‌علیه‌و‌آله) فرمودند: خداوند فرشته‌ای را مأمور فاطمه(سلام‌الله‌علیها) نموده و قلب او را لبریز از ایمان کرده است و این ایمان در جوارح او اثر گذاشته و تمام وجود فاطمه(سلام‌الله‌علیها) لبریز از ایمان است (بحارالانوار، جلد ۴۳ ، صفحه ۴۶).

وی افزود: آنچه  ما  موظف به انجام آن هستیم و هیچ فردی در ارزیابی‌های شغلی‌مان به آن اهمیت نمی‌دهد و تنها در آن روز ارزیابی عظیم که تمام کارهای ما کنار می‌رود و فقط به آن پرداخته خواهد شد، ایمان است که براساس آن ما را ارزیابی خواهند کرد.

مدیر جامعه الزهرا(سلام‌الله‌علیها) با اشاره به اینکه ایمان، امنیت، امانت، ایمنی و امان همه از یک ریشه هستند، اظهار داشت: ایمان برخی افراد تنها لقلقه زبان است؛ گاهی به قلب می‌رسد، اما قلب آرامش ندارد و تنها زمانی که قلب آرام است، به آن ایمان گفته می‌شود.

* چهار حوزه گستره ایمان

حجت الاسلام و المسلمین مدنی تصریح کرد: همه می‌دانیم خداوند متعال رزاق است، ولی گاهی به برخی افراد که در جایگاه بالاتری نسبت به ما هستند، می‌گوییم: اول خدا، دوم شما؛ که این سخن نشان می‌دهد قلب مطمئن نیست؛ اما گاهی قلب آنچنان لبریز از ایمان است که در حادثه‌ای همچون عاشورا بدون در نظرگرفتن روضه و مصیبت‌های وارده، امام حسین(علیه السلام) در حالی که گرسنه، تشنه و زخمی هستند و ۸۰ زن و بچه را در میان دشمن گرگ‌صفت تنها می‌گذارند؛ در این حال باز به خداوند متعال عرضه می‌دارند: «الهی رضا برضائک، تسلیما بامرک».

وی در ادامه گفت: گستره ایمان دارای چهار حوزه «ایمان به خدا»، «معاد»، «نبوت» و «امامت» است که حداقل و پایه ایمان است «آمَنَ الرَّسُولُ بِمَا أُنزِلَ إِلَيْهِ مِن رَّبِّهِ وَالْمُؤْمِنُونَ كُلٌّ آمَنَ بِاللّهِ وَ مَلآئِكَتِهِ وَ كُتُبِهِ وَ رُسُلِهِ »(بقره/۲۸۵)؛ در جاهای دیگر ایمان‌های دیگری ذکر شده است و از این لحاظ دایره گسترده‌ای پیدا می‌کند و شناخت نبوت نیز دارای ابعاد مختلفی است.

مدیر جامعه الزهرا(سلام‌الله‌علیها) بیان داشت: در این دایره اول اگر انسان به اطمینان نرسیده باشد و دچار شک و تزلزل باشد، بسیار دچار مشکل می‌شود.

*افزایش ایمان با شرکت در جلسات دینی

حجت الاسلام و المسلمین مدنی به ماجرایی از امام رضا(علیه السلام) اشاره کرد و اظهار داشت: زمانی که امام رضا(علیه السلام) در خراسان بودند، روزی در جمع یاران از لحظه مرگ، غسل و دفن «علی بن حمزه بطائنی» که از واقفیه بود، خبر دادند و بیان داشتند، الان در قبر از او درباره «من ربّک و من نبیّک» سوال کردند و درست جواب داد و در جواب «من امامک» از امیرالمومنین(علیه السلام) نام برد و بعد از امام موسی بن جعفر(علیه السلام) توقف کرد و دیگر زبانش یاری نکرد که بگوید.

وی افزود: علت ادامه پاسخ «علی بن حمزه بطائنی» به خاطر این بود که وی در امام موسی بن جعفر(علیه السلام) توقف کرده بود و قائل به امامت امام رضا(علیه السلام) نبود و ما در آن دنیا همان چیزی را می‌گوییم که در این دنیا به آن معتقد هستیم و سپس حضرت رضا(علیه السلام) فرمودند: با پاسخ ندادن او، ضربه‌ای به قبر او زدند که تا قیامت پر از آتش است.

مدیر جامعه الزهرا(سلام‌الله‌علیها) در پایان خاطر نشان کرد: ایمان همچون گل است و باید به آن رسیدگی شود و آبیاری این گل ایمان، بستگی به هر شخصی دارد که می‌تواند با شرکت در جلسات مذهبی و دینی محقق شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha