شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
دوفصلنامه علمي ـ پژوهشي مطالعات اسلام و روانشناسی

حوزه/ جدید ترین شماره ، دوره ۱۰، شماره ۱۹ ، دوفصلنامه علمی – پژوهشی « مطالعات اسلام و روانشناسی » در ۲۰۰ صفحه، در پژوهشگاه حوزه و دانشگاه منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، هدف اصلی دوفصلنامه، انتشار تحقیقات انجام‌شده در زمینۀ مطالعات اسلام و روان‌شناسی، اطلاع‌رسانی علمی، فراهم آوردن زمینه برای تبادل‌ نظر و تضارب آرای متفکران و محققان این رشته، فراهم آوردن زمینه برای تولید علم و اندیشه و نظریه‌پردازی در این زمینه و آماده کردن زمینۀ مناسب برای رشد و ارتقای هر چه بیشتر دانش روان‌شناسی اسلامی است.

عناوین مقاله های این شماره از فصلنامه عبارنتد از: مدل دلزدگی زناشویی در ارتباط با الگوی ابعادی ارتباط با خدا، کنترل فکر و زبان، نوشته پلین رخشانی؛ فاطمه شهابی زاده؛ حمید علیزاده؛ توسعه سرمایه اجتماعی و سرمایه روانشناختی در پرتو سبک زندگی اسلامی، نوشته مهدی افخمی اردکانی؛ عبدالله توکلی؛ اثربخشی آموزش گروهی الگوی مراقبه اسلامی بر سبک زندگی و اضطراب فراگیر زنان متأهل مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر نوشته هاجر احمدی دستجردی؛ محمدباقر کجباف؛ حمید کاظمی؛ رابطه تحول منزلت های هویت بین شخصی و هویت دینی در دانشجویان نوشته عباس رحیمی‌نژاد؛ سمیه علی مددی؛ هنجاریابی مجدد پرسش‌نامه سنجش کارآمدی خانواده با استفاده از نظریه سؤال-پاسخ نوشته جعفر هوشیاری؛ حسن تقیان؛ محمدمهدی صفورایی پاریزی؛ بررسی ارتباط «خودپنداره» با «خداپنداره» در درمان مذهبی (معنوی) اختلالات روانی، نوشته حسن انصاری؛ مسعود جان‌بزرگی؛ ماهیت روان‌شناسی اسلامی، پیشینی یا پسینی؟ نوشته محمدحسن ابراهیمی دهشیری؛ مریم صالح زاده.

در مقاله" ماهیت روان‌شناسی اسلامی، پیشینی یا پسینی؟" بیان می شود که : بحث درباره روان‌شناسی اسلامی، چالش بر سر ماهیت و مفهومی مناقشه‌برانگیز مرتبط با معانی متفاوتی است که از این مفهوم ارائه شده است. این مقاله از پیشینی و پسینیی بودن روان‌شناسی اسلامی سخن می‌گوید. پرسش اساسی این است که روان‌شناسی اسلامی ماهیتی بالفعل و تحقق یافته دارد یا مفهومی بالقوه و امکانی است که می توان آن را محقق ساخت؟ در پاسخ، کوشش شد که استدلال شود روان‌شناسی اسلامی ماهیتی پسینی دارد.

در این باره سه فرض اساسی با محور قراردادن نظریه رایشنباخ (تفکیک گردآوری از داوری) وجود دارد: نخست آنکه روان‌شناسی اسلامی نوعی علم دینی است، بنابراین مفهومی است امکانی؛ دوم اینکه نقصان فلسفی معادل با بطلان تجربی نیست؛ از این‌رو، تحقق روان‌شناسی اسلامی به معنای نفی نظریه‌های روان‌شناسی معاصر نخواهد بود و سوم، اهمیت پیش‌فرض‌های نظریه‌های علمی است که پیامدش توجه به زیربنای نظریه‌های موجود روان‌شناسی و کوشش برای تدوین نظریه‌های نو براساس پیش‌فرض‌های اسلامی خواهد بود.

  علاقمندان جهت تهیه فصلنامه به نشانی: قم ، شهرک پردیسان بعد از دانشگاه آزاد اسلامی ، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، مراجعه نمایند و یا با تلفن: ۳۲۱۱۱ -025 تماس بگیرند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha