جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
آیت الله مصباح یزدی

حوزه/ رئیس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی بیان کرد: کشوری که به عنوان زادگاه اسلام در دنیا شناخته می شود امروز با دشمنان خداوند ارتباط برقرار کرده اند؛ قطعا بر اساس سنت الهی خداوند با آنها برخورده کرده و پدر آنها را در می آورد؛ برای خداوند بنی اسراییل و عرب فرقی ندارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، آیت الله محمد تقی مصباح یزدی امشب در ادامه درس اخلاق ماه رمضان در دفتر رهبر معظم انقلاب در قم گفت: تا دامنه اختیار انسان وجود دارد، سنت الهی برقرار است؛ اینگونه نیست، زمانی قومی کار بدی کردند، برای همیشه رحمت خدا را از دست دهند؛ ملاک رفتار درست یک قوم، اطاعت از خدا است؛ خداوند برای بنی اسراییل کتابی فرو فرستاد و پیامبری نیز به سوی آنها ارسال کرد تا تنها خدا را بخواهند و به دیگران دل نبندند.

ایشان افزود: خداوند به بنی اسراییل فرمود، اگر از خداوند اطاعت کردید نعمات خود را دو چندان خواهد کرد و چنانچه مسیر دیگری را بروید به گمراهی و ذلت و خواری دچار خواهید شد؛ خداوند نعمات بسیاری به بنی اسراییل دادند که این نعمات به احدی داده نشد ولی همه این عناصر باعث نمی شود که این نعمات دائمی باشد.

آیت الله مصباح یزدی اظهارکرد: خداوند بیان فرمودند، اگر کسی را به جای خدا وکیل و مرجعی قراردادید به این معنی است که خداوند مبتلا به ذلت کرده و هر فسادی کردید در همین دنیا بخشی از آن عقوبت را خواهید چشید؛ البته این مساله تنها به بنی اسراییل اختصاص ندارد.

ایشان بیان کرد: داستان های کلان در قرآن شده است، ولی جزییات آن بین بسیاری از مفسران و اندیشمندان و تاریخ شناسان اختلافاتی وجود دارد؛ آنچه معروف است آن که در حدود شش قرن پیش از میلاد، بنی اسراییل در بلا شام ساکن شده بودند، به قدرت رسیدند و به دنبال سلاطینی چون داوود و سلیمان به قدرت بسیاری رسیدند تا جایی که به این قدرت می بالیدند.

این استاد حوزه تصریح کرد: بنی اسراییل به حدی قدرت مند شده بودند،‌گمان می کردند، خداوند آنها را عذاب نمی کند و اگر مشکلی نیز داشته باشند در ایام معدوده، عذابی را تحمل خواهند کرد؛ آنها خود را نورچشمی و تافته جدابافته می دانستند؛ به همین اعتبار بنی اسراییل به قوم های مجاور ظلم و مجادله کردند.

ایشان یادآورشد: بخت النصر دوم با بنی اسراییلیان به مقابله پرداختند و از بنی اسراییل انتقام گسترده ای گرفت تا زمانی که مسجد الاقصی را نیز خراب کرد و سالهای طولانی که 70 سال عنوان شده است این مرکز به مخروبه مبدل شد؛ این مساله را وعده اولی ذکر کرده اند؛ خداوند بیان می کند که بندگان نیرومندی را فرستادیم که شمار را تارو مار کرد؛ برخی مفسرین اشکال کرده اند که این افراد بت پرست بودند؛ در مقابل جواب هایی بیان شده است که در خصوص بت ها نیز از عباد استفاده می شود.

آیت الله مصباح یزدی تصریح کرد: پس از این حادثه بنی اسراییل با ذلت تمام زندگی می کردند و پشیمان شدند و پس از تضرع و ندبه فراوان، خداوند شرایط را برای آنها تغییر داد و به جمعیت آنها افزود و دوباره به امت قابل توجهی مبدل شدند؛ در وعده دوم پس از نافرمانی بنی اسراییل، قوم دیگری به جنگ بنی اسراییل آمدند و آنها را شکست بزرگی دادند که برخی مفسران این شخص را امپراتور روم به نام اسپیانوس نامیدند؛ برخی مفسرین نیز بیان کرده اند که این وعده دوم هنوز محقق نشده است و در آینده محقق می شود.

رئیس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) بیان کرد: خداوند بیان می کند، هر کاری انجام می دهد بر اساس اراده حکیمانه خود انجام می دهد و هیچ چیز در روی زمین و آسمان نیست که بتواند دست و اختیار خداوند را برای انجام هرکاری ببندد؛ خداوند به بنی اسراییل هشدار داد که سنت الهی هیچ گاه از بین نمی رود و اگر سنت الهی را زیرپا بگذارید به عذاب دچار می شوید؛ در اینجا باید گفت، خطاباتی که در قرآن بیان شده است کامل تر از کتب دیگر به خصوص تورات است.

استاد حوزه گفت: انسان هم تحت تاثیر وسوسه های نفسانی است و هم شیطانی؛ انسان ها در بسیاری از اوقات (بخصوص بنی اسراییل) با اوهام خود مسایلی را بوجود می آوریم که اگر کمی دقت کنیم به این نتیجه می رسند که این مسایل چیزی جز اوهام نیست؛ بنی اسراییل خود را نورچشمی خدا می دانستند که هیچگاه عذاب نخواهند شد؛ بنی اسراییل دائما به دنبال بهانه گیری بودند که خود را توجیه کنند.

ایشان یادآورشد: هرزمانی که انسان ها کاری  خداوند خواسته است را انجام می دهند عزیز و نورانی می شوند؛ به همین دلیل برخی از بندگان خدا به حدی به خداوند نزدیک و دارای قرب هستند که این نور قابل فهم نیست؛ این نور همه ظلمت ها را می پوشاند؛ اینکه بیان می کنیم ائمه اطهار (ع)ما را شفاعت می کنند در حقیقت تجسم ظهور نوری است که در اثر محبت و اطاعت آنها در وجود ما پدید آمده است.

آیت الله مصباح یزدی عنوان کرد: شفاعت نیز دارای ملاک است و در این زمینه رفتارهای انسان ها حساب و کتاب دارد که این حساب و کتاب آن نیز به ذهن ما خطور نمی کند زیرا یک کار کوچک با اخلاص نوری ایجاد می کند که همه ظلمت ها را از بین می برد ولی انسان هاتوجهی به این اعمال ندارند.

استاد حوزه گفت: کشوری که به عنوان زادگاه اسلام در دنیا شناخته می شود امروز با دشمنان خداوند ارتباط برقرار کرده اند؛ قطعا بر اساس سنت الهی خداوند با آنها برخورده کرده و پدر آنها را در می آورد؛ برای خداوند بنی اسراییل و عرب فرقی ندارد؛ اگر کسانی در میان این قوم با عذابی مواجه شدند شامل همه نمی شود، بلکه مومنین نجات می یابند؛ آنها نمی توانند خود را امت آخرالزمان و نور چشمی عالم بدانند،‌بلکه مو از ماست بیرون کشیده می شود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha