سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
تصویر/ ضبط برنامه های آیت الله العظمی سبحانی برای ماه مبارك ١٤٣٨

حوزه/ حضرت آیت الله سبحانی با بیان اینکه خلقت انسان براساس آفرینش خداشناسی و خداگرایی است، گفتند: حتی همان افرادی که به مادی گری تظاهر می کنند، در شرایط سخت و گرفتاری، موحد می شوند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حضرت آیت الله سبحانی شامگاه سه شنبه در چهارمین برنامه چشمه معرفت که از شبکه دوم سیما پخش شد، در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا اعتقاد به خدا و ماورای طبیعت، یک عقیده وارداتی است که به ما آموزش دادند یا ندایی است که انسان از درون می شنود، اظهار داشتند: قرآن می فرماید اعتقاد به خدا و ماورای طبیعت یک اندیشه وارداتی نیست بلکه یک ندایی می باشد که انسان از درون متوجه آن می شود.

ایشان با اشاره به نظریه کاوشگران مبنی بر اینکه روح بشر دارای گرایش به علم، نیکی، زیبایی و مذهب است، تصریح کردند: هرانسانی گرایش به آموزش و علم گرایی دارد؛ حتی یک کودک هنگامی که صدایی را می شنود، متوجه نقطه ای می شود که صدا از آنجا انعکاس یافته است.

معظم له با بیان اینکه همه انسان ها دارای حس گرایش به نیکی ها هستند، گفتند: در عمل به پیمان، پاسخ نیکی را با نیکی دادن و صداقت در همه ملت ها عملی پسندیده و پیمان شکنی و دروغ مذموم است.

این مرجع تقلید افزودند: همچنین همه انسان ها دارای گرایش به زیبایی هستند و بر این اساس هنرهایی نظیر کاشی کاری و نقاشی مورد علاقه همه افراد است.

حضرت آیت الله سبحانی با بیان اینکه در تمام افراد گرایش به مذهب و ماورای طبیعت وجود دارد، گفتند: آقایان اهل تحقیق می گویند این گرایش در ایام بلوغ شدت پیدا می کند؛ کسانی که تمدن های متعددی را نوشته اند بر یک مسئله تاکید دارند، آنها می گویند در هر مکانی که تمدنی برپا شده، یک نوع مذهب و معبدی هم بوده است و این مسئله نشان می دهد تعبد و گرایش به مذهب و ماورای طبیعت از درون می جوشد.

ایشان با اشاره به آیه 30 سوره روم «فَأَقِمْ وَجْهَکَ لِلدِّینِ حَنِیفًا ۚ فِطْرَتَ اللَّهِ الَّتِی فَطَرَ النَّاسَ عَلَیْهَا»، گفتند: قرآن در این آیه می فرماید «پس روى خود را با گرایش تمام به حقّ، به سوى این دین کن، با همان سرشتى که خدا مردم را بر آن سرشته است».

معظم له با بیان اینکه آفرینش انسان براساس آفرینش خداشناسی و خداگرایی است، گفتند: حتی همان افرادی که به مادی گری تظاهر می کنند، در شرایط سخت موحد می شوند؛ قرآن می فرماید کسانی که غیرموحد هستند و خدا را نمی شناسند، هرگاه کشتی آنها دچار آسیب شود، به سوی خدا توجه می کنند و این نشان می دهد بشر از درون علاقه به ماورای طبیعت دارد.             

این مرجع تقلید تصریح کردند: امیرالمومنین(ع) در خطبه ای در زمینه بحث توحید می فرمایند «انبیاء نیامده اند که مسائل جدیدی را بیاموزند، بلکه می خواهند موانع را کنار بزنند و آنچه در فطرت ما قرار دارد، آشکار شود.»

حضرت آیت الله سبحانی یادآور شدند: البته این بدان معنا نیست که بشر از انبیاء بی نیاز باشد، فطرت چراغ کوچک روشنی است و بر این اساس انبیاء مبعوث شدند تا همانند نورافکن، تمام تاریکی ها را برهم بزنند.

ایشان افزودند: کسانی که به دنبال علل پیدایش دین در جامعه هستند، گاهی سراغ جهالت و ترس می روند در حالی که این کار بی اساس است؛ اگر موضوعی برای بشر از عوامل طبیعی است، دیگر معنا ندارد دنبال علل برویم؛ در زمانی باید چنین کاری کنیم که در درون ما چنین علتی نباشد.

این مرجع تقلید در پایان خاطرنشان کردند: کسانی که نسبت به موضوع فطری بودن دین علاقه مند هستند، می توانند بحث های خوبی که علامه طباطبایی(ره) در این زمینه در کتاب المیزان داشتند را مطالعه کنند؛ همچنین شهید مطهری نیز در آثار خود نسبت به این مسائل پرداخته است.

انتهای پیام/313/33     

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha