جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
ماه رمضان

حوزه/ دومین دوره همایش «ضیافت نور» ویژه خانواده روحانیون فقید حوزه علمیه مشهد برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» در مشهد، دومین دوره همایش ضیافت نور در راستای تکریم خانواده روحانیون فقید و از کارافتادگان حوزه علمیه مشهد، سه شنبه شب در مجتمع مروارید برگزار شد.
 
این همایش از سوی مرکز خدمات حوزه علمیه خراسان رضوی در دو شب متوالی برگزار می‌شود که در نخستین شب، سید مرتضی احتشام‌فر، عضو مجمع خیرین سلامت خراسان رضوی به بیان نکاتی پیرامون تغذیه سالم و مؤثر در ماه مبارک رمضان پرداخت.
 
وی بیان کرد: اجتناب از خوردن بخش کوچکی از ماه مبارک رمضان است و باید به جوانب دیگر این ماه توجه داشت رمضان فرصتی است تا صفات انسانی را در خود بارور کنیم. 
 
احتشام‌فر با بیان اینکه روزه برای خودسازی است، اظهار داشت: تفاوت انسان با حیوان در اراده و قدرت کنترل غرائزش است؛ حیوانات به محض نیاز به غذا، سراغ آن می‌روند اما انسان هنگام گرسنگی و تشنگی می‌تواند صبر کند در واقع تنها انسان است که می تواند بر غرائز و نفس خود غلبه کند.
 
معاون اجرایی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه روزه برای سلامت بدن مفید است، افزود: روزه‌گرفتن برای افراد بیمار نه تنها مفید نیست و ثواب به شمار نمی آید، بلکه چون سلامت بدن به خطر می افتد، گناه محسوب می‌شود.
 
دو عامل نجات انسان
 
حجت الاسلام والمسلمین حسین حائری، مدیر مرکز خدمات حوزه علمیه خراسان رضوی نیز در این همایش اظهار داشت: بالاترین معنای صبر در «جهاد» و «روزه» است؛ همانگونه که جهاد و ایستادگی در برابر دشمن نیاز به تلاش و صبر زیاد دارد روزه داری نیز نیازمند بردباری، استقامت و صبر فراوان است.

وی با بیان اینکه بر اساس روایات، روزه سپر آتش جهنم است، مطرح کرد: بهترین وسیله در دنیا و آخرت در وهله اول «نماز» و سپس «صبر» که مصداق آن روزه است، می‌باشد که در واقع نماز و روزه اساس دینداری ماست، چنان که گفته شده دین مردم را از نمازشان بشناسید.

مدیر مرکز خدمات حوزه علمیه خراسان رضوی بیان کرد: کسانی که سختی روزه در هوای گرم را متحمل می‌شوند، در حال کاشت بذر برای آخرت هستند، شاید برخی از گناهکاران در دنیا زندگی آسان‌تری نسبت به دیگران داشته باشند، اما در آخرت زندگی مشقت‌باری دارند.

وی با اشاره به اینکه انسان همان گونه که در دوران قبل از تولد آماده زندگی دنیوی می‌شود در دنیا نیز باید آماده آخرت شود، خاطرنشان کرد: دنیا پناهی برای آخرت و پلی برای زندگی ابدی است، اگر از این منظر به آن نگاه کنیم طبق فرمایش حضرت علی(ع) دنیا برای ما تجارتخانه‌ای می‌شود که با خدا معامله می‌کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین حائری با بیان اینکه دنیا مثل مار دارای پوستی زیباست، تأکید کرد: باید باطن و درون دنیا را بشناسیم، زیرا اگر محو زیبایی ظاهری آن شویم، اگر خوشی، شرینی و جاذبه‌های دنیا ما را در خود غرق کند، جزء غافلین شده و آخرت را فراموش می‌کنیم.

مدیر مرکز خدمات حوزه علمیه خراسان رضوی خاطرنشان کرد: هر یک از ما تجربه از دست دادن عزیزی در زندگی داشته ایم، بدانیم ما هم از این موضوع مستثنی نیستیم و روزی دار فانی را وداع گفته و می‌میریم، بنابراین می بایست از باقی مانده عمر با اعمال خیر بهره ببریم.

 
انتهای پیام/ت

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha