سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
حضور سفیر استرالیا در دانشگاه مذاهب اسلامی

حوزه/ سفیر استرالیا در جمهوری اسلامی ایران با حضور در دانشگاه مذاهب اسلامی، مدل و تجربه همزیستی مسالمت آمیز ادیان و مذاهب در ایران را نمونه و الگویی برای دیگر کشورها توصیف کرد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از تهران، حجت الاسلام والمسلمین محمد حسین مختاری، در نشستی با ایان بیگز، سفیر استرالیا در جمهوری اسلامی ایران، در دانشگاه مذاهب اسلام،  در خصوص خطر افراط گرایی و تکفیر در دنیا و لزوم مبارزه فکری با این پدیده و فلسفه تاسیس این دانشگاه در ایران به دستور رهبر معظم انقلاب اسلامی توضیحاتی ارائه کرد.

رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی با تاکید بر این که  امروزه افراط گرایی در همه جوانب می‌تواند جوامع را به انحلال و انحطاط بکشاند، افزود: جمهوری اسلامی ایران سردمدار مبارزه با افرا گرایی است و وجود دانشگاه همچون دانشگاه مذاهب اسلامی در ایران نشان دهنده و تبيين كننده  همزیستی مسالمت آمیز ادیان و مذاهب مختلف در نظر و عمل می باشد.

وی با بيان اينكه ممكن است افراط گرايي مذهبي در صورت برداشت ناصحيح از آموزه هاي ديني بروز كند، افزود: معتقدیم وجود چنین دانشگاهی در کشور استرالیا هم که درگیر مسائل افراطی است می‌تواند کارساز بوده و آستانه تحمل و  شناختادیان و مذاهب و فرق مختلف از یکدیگر را بالا ببرد و زندگی مسالمت آمیز را که دین اسلام مولفه ها و سازوکارهای آن را نشان داده است تبیین کند.

رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی همچنین بر استفاده کشورهای مختلف از تجربه و مدل تعامل و همزیستی مسالمت آمیز ادیان و مذاهب در جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد.

لزوم ریشه یابی افراطی گری و تندروی

ایان بیگز، سفير استراليا نيز در این دیدار با ابراز خرسندی از حضور در دانشگاهی که نمونه و الگویی مناسب برای همزیستی ادیان و مذاهب است، گفت:  ما در استرالیا جمعیت بزرگی از مسلمانان و ادیان مختلف را داریم و  متاسفانه درگیر فضای افراط گری و تندوری ها نیز هستیم و این خطر و تهدیدی برای همه ما محسوب می شود و باید برای جلوگیری و مقابله با آن همفکری و تعامل داشت و در همایش های مشترک ریشه های آن را بررسی و چاره جویی کنیم.

وی تاکید کرد: استفاده از تجربیات دانشگاه مذاهب اسلامی با شناختی که امروز از آن به دست آوردم می تواند به ما در زمینه مبارزه با افراط گرایی کمک کند و ما آماده استفاده از این ظرفیت هستیم.

سفير استرالیا  همچنین با اعلام آمادگی برای همکاری دانشگاه های استرالیا با دانشگاه مذاهب اسلامی، افزود: ما تلاش خود را برای زمینه سازی همکاری دانشگاه های استرالیا و ایران خواهیم کرد و این  بستر فراهم است.

برپایه این گزارش، در این دیدار زمينه هاي لازم برای تبادل دانشجو، فرصت‌های علمی و پژوهشی بررسی شد تا دو کشور در این زمینه همکاری کنند.

در پایان نیز تندیس دانشگاه مذاهب اسلامی با شعار"واعتصموا بحبل الله جمیعا ولاتفرقوا"  به سفير استراليا اهدا شد.

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha