جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
استاد قرائتی

حوزه/ رئیس ستاد اقامه نماز، مدرک گرایی را آفت هویت طلبگی دانست و با اشاره به ضرورت انس با قرآن، گفت: باید دستمان از قرآن و حدیث پر باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از مشهد، حجت الاسلام و المسلمین محسن قرائتی، در سومین روز دوره مهارت های تبلیغ در قرآن در مدرسه علمیه عالی نواب مشهد، با اشاره به اهمیت توجه به قرآن و حدیث، اظهار کرد: مزه قرآن را نچشاندند و نچشیدیم و به نسل آینده نچشاندیم.

رئیس ستاد اقامه نماز به تفسیری کوتاه درباره آیه « وَإِنْ خِفْتُمْ شِقَاقَ بَيْنِهِمَا فَابْعَثُوا حَكَمًا مِنْ أَهْلِهِ وَحَكَمًا مِنْ أَهْلِهَا إِنْ يُرِيدَا إِصْلَاحًا يُوَفِّقِ اللَّهُ بَيْنَهُمَا(نساء/35)» پرداخت و ابراز کرد: این آیه برای بررسی مسئله بین زن و شوهر است که توصیه می کند آنچه پیش آمده توسط داورانی از میان خودشان بررسی شود.

وی افزود: «إن»، نشان می دهد که اختلاف در همه خانواده ها هست و نباید از این پیش آمدهای طبیعی هراس داشت و می بایست دانست که بسیاری از ویژگی ها مانند «والکاظمون الغیظ» از رفتار انسان سر می زند.

حجت الاسلام و المسلمین قرائتی «خِفْتُمْ» را نشانی از علاج واقعه قبل از وقوع دانست و گفت: همچنین، از این «تم» بدست می آید که جامعه مسئول خانواده هاست.

وی با بیان اینکه «شقاق» نیز مسئله ای مهم و جدی است، شقاق را نشان دهنده آن دانست که زن و مرد در یک خانواده به مثابه یک فرد واحد هستند و واژه «بینهما» به شتاب برای جلوگیری از شقاق میان آنان اشاره دارد.

رئیس ستاد اقامه نماز کلمه «بعث» را دستوری به ایجاد انگیزه برشمرد و درباره واژه «حکم» و داوری، گفت: علم، آگاهی، بصیرت، دلسوزی از صفات داور است که باید داشته باشد و همچنین «حکم» به استفاده از تساوی در داوری از هر طرف خانواده ها اشاره می کند.

وی، سرعت، شناخت خانواده ها از یکدیگر، جلوگیری از آبروریزی، بدون هزینه بودن و دقت را از نتایج و برداشت های تفسیری «من اهله» دانست و درباره «إن یریدا» گفت: این واژه یعنی داوران قصد جدی برای آشتی داشته باشند.

حجت الاسلام و المسلمین قرائتی در تفسیر «یوفق الله»، آن را مشروط به داشتن نیت درست و اصلاح دانست و گفت: اگر برای مدرک درس بخوانیم، به همان اندازه تاثیر دارد و در واقع اگر برای خدا کاری انجام دهیم، نتیجه درستی می گیریم.

رئیس ستاد اقامه نماز در ادامه خطاب به طلاب گفت: حتی اگر کارمند اداری شویم، هویت و رنگ طلبگی خود را نباید از دست بدهیم. همچنین باید دستمان از قرآن و حدیث پر باشد.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه هیچ چیز را نباید با قرآن و حدیث عوض کرد، گفت: روحانیت ویژگی تولید، توزیع تولیدات و عمل به آن را دارد که مصداق همان حدیث «عالم، ناطق ینتفع بعلمه» می باشد.

 
انتهای پیام/313/25

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha