شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
حجت الاسلام محامد یزدی، در جلسه جزء خوانی قرآن کریم در مدرسه علمیه الزهرا(س) یزد

حوزه/ حجت الاسلام محامد یزدی در تفسیر آیات ۱۵۴ و ۱۵۶ سوره بقره، گفت: برای صابران واقعی سه پاداش یعنی «صلوات از سوی پروردگارشان»، «رحمت عام و خاص خدا» و «هدایت یافتن» وجود دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در یزد، حجت الاسلام محامد یزدی، در جلسه جزء خوانی قرآن کریم در مدرسه علمیه الزهرا(س) یزد با قرائت آیه 152سوره بقره «فَاذْكُرُونِی أَذْكُرْكُمْ وَاشْكُرُواْ لِی وَلاَ تَكْفُرُونِ» یاد خدا و شکر گزاری از او را به عنوان دو مسأله مهم اخلاقی در سبک زندگی دانست و تأکید کرد: فلسفه همه عبادات ما ذکر خدا یعنی ذکر زبانی و قلبی است و هر کس بیشتر به یاد خدا باشد، آثار آن را بیشتر در زندگی می یابد .

وی مراتب شکر را شناخت نعمت های الهی، شناخت منعم و قدر شناسی از نعمت و مصرف نعمت در جای خودش برشمرد و افزود: در تفسیر آیه 153 بقره « يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا اسْتَعينُوا بِالصَّبْرِ وَ الصَّلاةِ إِنَّ اللَّهَ مَعَ الصَّابِرينَ /  ای کسانی که ایمان آورده اید از صبر و نماز کمک بجویید، که همانا خداوند با صابران است»، مؤمن باید به دو چیز یعنی صبر و نمازاستعانت جوید و صبر به دو معنای «استقامت در راه هدف و عمل» و » روزه» معنا می شود.

استاد حوزه با اشاره به این که بزرگان و علما در مشکلات علمی نیز به نماز پناه می بردند، ادامه داد: علم نور است و  نور، جایی را می طلبد که متناسب و متناسخ به خودش باشد و در هر قلبی وارد نمی شود.  نماز باعث نورانی شدن قلب می شود وقلب را آماده پذیرش علم به خصوص علوم دینی می گرداند .

*«صبر» اولین کار مجاهدان است

حجت الاسلام محامد یزدی تصریح کرد: با قرائت آیه  سوره 154بقره «وَ لا تَقُولُوا لِمَنْ يُقْتَلُ في‏ سَبيلِ اللَّهِ أَمْواتٌ بَلْ أَحْياءٌ وَ لکِنْ لا تَشْعُرُونَ / و به کسانی که در راه خدا کشته می شوند مرده نگویید ، بلکه ( ارواح آنها در عالم برزخ به نحو استقلال یا به حلول در قالب مثالی ) زنده اند و لکن شما درنمی یابید»، اظهار کرد: اولین کار مجاهدان صبر است و به همین دلیل حیات واقعی برای آنان است .

این کارشناس قرآنی در تفسیر آیات 154 و 156 سوره بقره، بیان کرد: برای صابران واقعی سه  پاداش  یعنی «صلوات از سوی پروردگارشان»، «رحمت عام و خاص خدا» و «هدایت یافتن» وجود دارد.

وی قرآن را از افعال الهی خواند و گفت: افعال الهی ریشه در صفات الهی و صفات الهی ریشه در ذات الهی دارد و قرآن رنگ و بوی فعل الهی؛ فعل الهی رنگ و بوی صفات الهی و صفات رنگ و بوی ذات الهی دارد.

*قرآن مصدر تمام احکام

این کارشناس قرآنی با تأکید بر اینکه قرآن از مصدر ربوبیت الهی برای هدایت کل بشر آمده است؛ ادامه داد: انسان باید شایستگی استفاده از آیات را در خود ایجاد کند و به همین دلیل خداوند قرآن را هدایت برای پرهیز کاران« هدی للمتقین »معرفی می کند.

وی، هدایت دائمی و ابدی را تنها از طریق قرآن دانست و گفت:  چون این هدایت حق را از باطل جدا می کند و حق یعنی واقعیت چیزی که قابل انکار نیست و جای شک در آن نمی ماند.

استاد حوزه در پایان، از قرآن به دلیل جامعیت آن، به عنوان مصدر تمام احکام، اخلاق و اصول تربیتی یاد کرد و افزود: به هر نسبتی که به قرآن متصل شویم، به همان نسبت هدایت یافته ایم .

انتهای پیام / ۳۱۳/۴۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha