جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
افطاری ساده

حوزه/ امام جماعت مسجدالنبی(ص) تهران گفت: طلاب، مبلّغین و ائمه جماعات مساجد و همه کسانی که رسالت سنگین تعلیم و تربیت را برعهده دارند، باید به تبعیت از پیامبر اسلام(ص) در مسیر هدایت معنوی و فکری جامعه صبور بوده و در رشد و ارتقاء کمالات انسانی آحاد مردم تلاش نمایند.

حجت‌الاسلام والمسلمین ابراهیم اکبری در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تهران، با بیان این که ماه مبارک رمضان بهترین فرصت برای ائمه جماعات در ترویج سبک زندگی اسلامی است، اظهار داشت: پیامبر اکرم(ص) در خطبه‌ی شعبانیه دستورات اخلاقی و معنوی خوبی را برای مردم تبیین نموده و چقدر خوب است که ائمه جماعات مساجد در ایام ماه مبارک رمضان فرازهایی از آن را دسته بندی کرده و در اختیار عموم قرار دهند. حضرت محمد(ص) در فرازی از خطبه شعبانیه می‌فرماید «وقّروا کبارکم» یعنی به بزرگترها احترام بگذارید و آن‌ها را بزرگ بدارید و تکریم کنید.

وی ادامه داد: هم اکنون یکی از معضلات جامعه‌ی امروزی ما این است که نسبت به بزرگان علمی جامعه، و یا بزرگان اقوام و خویشاوندان بی‌توجهی می‌کنیم و بعضاً احترام‌شان را نگه نمی‌داریم. از این رو ایام ماه مبارک رمضان فرصت مناسبی است تا ضمن آسیب‌شناسی اینگونه مسائل، قدمی در راستای اصلاح جامعه برداریم.

مدیر مرکز خدمات حوزه علمیه تهران افزود: احترام متقابل به یکدیگر، مورد توجه جدی دین اسلام قرار دارد، از این رو در ادامه آن دستور اخلاقی آمده است «و ارحموا صغارکم؛ به کوچکترها رحم کنید». بنا بر این اگر در مقام استادی هستیم، در مدارس به دانش‌آموزان ترحم و مهربانی کنیم به ویژه در ماه رمضان!، و شیرینی ماه مبارک رمضان را به کام آن‌ها بنشانیم تا دانش آموزی که تازه به سن تکلیف رسیده است با شوق و اشتیاق خاصی، انتظار ماه رمضان را در طول سال بکشد.

وی با بیان این که برگزاری افطاری ساده در مساجد یک کار فرهنگی است، اظهار داشت: یکی از سنتهای خوبی که در ماه مبارک رمضان در بین مؤمنان رایج است و ریشه در ایمان مردم دارد، و خوشبختانه این سنت در بیشتر مساجد برپا می باشد، افطاری دادن به اقوام و دوستان است. پیامبر خدا(صلی الله علیه و آله) در این زمینه می‌فرماید «هر كس یك مؤمن روزه‏دار را در این ماه افطارى دهد، پاداشى برابر با آزاد كردن یك بنده نزد خدا داشته، و مایه آمرزش گناهان گذشته -به غیر از حق الناس- وى نیز خواهد بود».

امام جماعت مسجدالنبی(ص) تهران با اشاره به ثواب افطاری دادن در فرهنگ اسلامی، افزود: چنانچه کسی نمی‌تواند سفره‌ی اطعامی باز کند، حداقل کاری که از عهده‌اش بر می‌آید این است که در وقت افطار یک لیوان آب یا خرما در اختیار مردم بگذارد، تا رهگذران روزه‌ی خود را افطار کنند. در این زمینه پیامبر اسلام(ص) می‌فرماید «اگر تواناییِ مالی ندارید، لااقل به یک عدد خرما یا با یک جرعه آب، خود را از ثواب این کار بهره‌مند کنید و خود را از آتشِ دوزخ نجات دهید».

وی، تلاوت قرآن و دعا را از دیگر اعمال عبادی مهم در ماه مبارک رمضان خواند، و گفت: حقیقت امر این است که رمضان، بهار قرآن است و شایسته است مؤمنین در این ایام اهتمام بیشتری به تلاوت قرآن همراه با تدبّر در آیات آن داشته باشند و در مرحله‌ی بعد عمل کننده‌ی به آیات هدایتگر قرآن باشند.

حجت‌الاسلام اکبری در پایان با اشاره به برنامه‌های ویژه مسجدالنبی(ص) در ایام ماه مبارک رمضان، اظهار داشت: در همه ایام ماه مبارک رمضان، نمازهای یومیه همراه با جزء خوانی و تفسیر قرآن کریم در مسجد برگزار می‌گردد. و بعد از نماز عشا سفره افطاری ساده‌ای برای اطعام مومنین روزه‌دار پهن می‌شود و هر شب یکی از اهالی محل بانی افطاری ساده را بر عهده دارد. و قبل از ماه رمضان نیز یک بسته کامل از اقلام غذایی بین خانواده‌های نیازمند توزیع شده است.

وی، افزود: هر شب بعد از افطار مراسم دعای افتتاح با حضور همه حاضرین برگزار می‌شود. و برای شب ولادت امام حسن(ع) برنامه‌ی جشن ویژه‌ای خواهیم داشت. و در ایام لیالی قدر نیز طبق سنوات گذشته مراسم احیاء و سوگواری شهادت امام علی(ع) با شکوه و عظمت خاص خود برگزار خواهد شد. و در روز عید فطر هم، به دلیل ازدهام جمعیت نماز عید فطر در سه نوبت برگزار می‌شود. 313/42

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha