جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
دیدار مسئولان ستاد دیه کاشان با آیت الله نمازی

حوزه/ هر چند بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران کارهای زیادی برای کاهش آسیب های اجتماعی درجامعه شده؛ اما کافی نیست و نهادهای مسئول باید تلاش بیشتری داشته باشند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در کاشان، آیت الله عبدالنبی نمازی شب گذشته در دیدار اعضای ستاد دیه شهرستان کاشان، ضمن تسلیت سالگرد ارتحال امام راحل و گرامیداشت پانزده خرداد به روایاتی از حبس بر اساس دیدگاه ائمه اطهار(ع) اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه حبس طعم تلخی دارد؛ لذا در جامعه توحیدی و نظام مقدس اسلامی هیچکس نباید از خانواده و جامعه جدا شود.

عضو خبرگان رهبری ضمن تشکر و قدردانی از اعضای ستاد دیه شهرستان کاشان، ابراز داشت: علمای جامعه شناس اسلامی، انسان را موجودی فطری، اجتماعی و دارای احساس، ادراک، عاطفه و محبت می دانند؛ لذا نباید از خانواده و جامعه جدا باشند؛ اما برای افراد جنایتکار و مجرم باید فکر دیگری اندیشید و با آنان مقابله کرد.

وی با اشاره به اینکه در حوادث غیر عمد و تصادفات رانندگی باید سیاست اصلی نظام اسلامی و حاکمیت به سمت وسوی زندان زدایی سوق داده شود، گفت: هرچند در جرایم غیرعمد ممکن است فرد، تخلفی کرده باشد؛ ولی با توجه به اینکه زندانی نمودن این افراد در سلامتی و آموزش خانواده آنان تأثیرات منفی دارد؛ لذا باید سیاست های پسندیده ای همچون برنامه های ستاد دیه برای این افراد در نظر گرفته شود تا بتوانند در آغوش گرم خانواده حضور داشته باشند.

امام جمعه کاشان با تأکید بر ارتقاء آموزش های لازم به منظور کاهش جرایم در سطح جامعه، گفت: با توجه به اینکه سالیانه بیش از 25 هزار نفر در حوادث رانندگی جان خود را از دست می دهند، باید ضمن برگزاری دوره های آموزشی، فرهنگ سازی لازم نیز درجامعه به عمل آید.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، شتابزدگی را مهمترین عامل تصادفات جاده ای دانست و افزود: کلیه دستگاه های اجرایی، انتظامی، فرهنگی، آموزش و پرورش، دانشگاه ها و نمازهای جمعه باید با فرهنگ سازی، برگزاری دوره های آموزشی  و اطلاع رسانی، اقدامات لازم را به منظور کاهش  تصادفات جاده ای به کار گیرند.

آیت الله نمازی تأکید کرد: در نظام جمهوری اسلامی ایران، پیشگیری مقدم بر درمان است و باید بر آن توجه داشت.

وی بیشترین عامل منازعات خانوادگی در جامعه را مهریه بالا، تصادفات و چک های بی محل عنوان کرد و گفت: باید نظام آموزشی و تربیتی کشور به نحوی برنامه ریزی نمایند که شاهد چنین مباحثی در جامعه نباشیم.

نماینده ولی فقیه در کاشان تصریح کرد: از نظر روانشناسی اکثر مجرمینی که خانوادهایشان از مهر و محبت پدری محروم بوده اند، به نحوی عقده ای بار آمده و در جامعه سبب مشکلاتی شده اند.

امام جمعه کاشان با تأکید بر فرهنگ سازی در نظام آموزشی کشور به منظور کاهش  آسیب های اجتماعی و تداوم زندگی زناشویی در جامعه، اظهار داشت: هر چند بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران کارهای زیادی برای کاهش آسیب های اجتماعی درجامعه شده؛ اما کافی نیست و نهادهای مسئول باید تلاش بیشتری داشته باشند.

وی یادآور شد: اینکه عده ای تصور می می کنند که مهریه سنگین عامل تدوام زندگی است، سخت در اشتباه هستند و عامل اصلی تدوام زندگی، معرفت، تدین و اخلاق اسلامی است .

گفتنی است در ابتدای این دیدار نیز علی فرزانه، مدیرعامل ستاد دیه شهرستان کاشان به ارائه گزارش و آماری از تعداد زندانیان و برنامه های این ستاد پرداخت.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha