شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
قطبی

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین قطبی گفت: مسجد اوّلین و اصلی ترین پایگاه و محل اجتماع مسلمانان است و تا هر زمان مسجد زنده و فعال باشد دین اسلام زنده و مؤثر در زندگی و حیات اجتماعی جامعه جاری خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری«حوزه» از اصفهان، حجت الاسلام و المسلمین محمد قطبی، صبح امروز در جمع روحانیون و  مبلغین اصفهانی گفت: امروزه یکی از چالش های اساسی که در مساجد با آن روبرو شده ایم، ضعف ارتباطی با نخبگان جامعه است، به عبارت دیگر مساجد  تا حدودی خالی از نخبگان و نخبگان نیز بدون مسجد شده اند.

وی ادامه داد: این مسئله خطر بزرگی را درپیش رو قرا می دهد، از یک سو نخبگان که می بایست طلایه دار جریان های فکری و فرهنگی جامعه باشند، بدون تریبون و از محیط های مذهبی دور مانده اند و از سوی دیگر مساجد که می بایست زمینه ساز رشد فکری و اعتلای فرهنگیِ جامعه بشوند به دور از نخبگان مانده اند.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان تصریح کرد: در دوره هایی، نخبگان با تشکیل محافل، سخنرانی ها و اداره جلسات شهری، با سطوح میانی و فرهنگی جامعه در ارتباط بودند، ولی پس از پیدایش فضای مجازی و شتابِ رو به تزاید رسانه های نوین، عرصه های میدانیِ حضور و تردد نخبگان نیز به حاشیه رفته و نخبگان در سلول های اقماری و حاشیه ای در فضای مجازی با اندک مخاطبان غیر حضوری و آن هم در قالب گفت و گوهای کوتاه و سطحی درگیر شده اند.

وی ادامه داد: این وضعیت هم نخبگان را در جریان سازیِ فکری و فرهنگیِ جامعه ناکام خواهد ساخت و هم رفع عطش و تشنگیِ فعالان فرهنگی و جوانانِ پر نشاط ناتمام خواهد ماند.

حجت الاسلام والمسلمین قطبی  با بیان این که ضرورت دارد بین نخبگان و مساجد آشتی برقرار کرد، ابراز داشت: به هرکدام از اندیشمندان و نخبگان فرهنگ ساز می باید در یکی از مساجد شهر کرسیِ بیان و ارائه مباحث فرهنگی عطا نمود.

وی در پایان عنوان داشت: این امر موجب خواهد شد بین آحاد جامعه و فعالان فرهنگی و نخبگان فرهنگی و فکری پیوند حسّی، عاطفی و عقلی صورت بگیرد و زمینه های رشد فکری و فضای فرهنگی در جامعه فراهم آید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha