پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
نشست خبری رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین مختاری با بیان اینکه نماینده ولی فقیه در کردستان، هیئت تقریبی ایران به اندونزی را همراهی می کرد، گفت: اصل سفر با هدف جلوگیری از گسترش تفکر تکفیری در جهان اسلام انجام شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از تهران، حجت الاسلام والمسلمین محمدحسین مختاری، پیش از ظهر امروز در نشست خبری و مطبوعاتی، تشریح اهداف و دستاوردهای سفر هیئت تقریبی جمهوری اسلامی به اندونزی، در محل دانشگاه مذاهب اسلامی تهران، با اشاره به فعالیت های جدید این دانشگاه، اظهار داشت: فلسفه پیدایش این دانشگاه بین المللی این است که بتواند با رویکرد علمی و آکادمیک در عرصه تقریب بین مذاهب اسلامی در داخل و خارج از کشور نقش آفرین باشد.

وی با اشاره به حضور دانشجویان کشورهای مختلف در این دانشگاه مذاهب اسلامی، گفت: در حال حاضر حدود هفتاد دانشجوی غیرایرانی در این دانشگاه مشغول به تحصیل هستند، البته دانشگاه مذاهب ظرفیت بیش از این تعداد دانشجو را دارد و درصددیم در برنامه های آتی دانشگاه در دو بخش آزاد و بورسیه اقدام به جذب دانشجو کنیم.

رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی ادامه داد: راه اندازی رشته های جدید معماری و شهرسازی، عرفان، فقه خانواده، اقتصاد اسلامی و سایر رشته های دیگر از جمله اهداف آینده این دانشگاه می باشد و در حال حاضر مراحل مطالعاتی این اهداف را سپری می کنیم، البته راه اندازی رشته های جدید متناسب با نیازهای جغرافیایی هر کدام از مناطق خواهد بود.

وی افزود: در جذب دانشجو به دنبال پذیرش دانشجویان بیشتری در مقاطع مختلف آموزش عالی از کشورهای مختلف اسلامی و اروپایی هستیم تا این دانشجویان با گذراندن دوره های درسی این دانشگاه در بازگشت به کشورشان در جهت اهداف تقریب و انسجام بین مذاهب اسلامی فعالیت کنند.

حجت الاسلام والمسلمین مختاری خاطرنشان کرد: از دیگر اقدامات دانشگاه مذاهب انعقاد تفاهم نامه با دانشگاه های معتبر اسلامی کشورهای مختلف و جذب دانشجو از بین جوانان علاقمند به تقریب مذاهب اسلامی است، همچنین در صددیم علاوه بر جذب دانشجو، تبادل استاد و محقق بین دانشگاه های معتبر اسلامی صورت پذیرد و معتقدیم همه همکاری ها مقدمه ریشه کنی تفکرات تکفیری همچون داعش خواهد شد.

وی با اشاره به تاسیس شعب خارجی دانشگاه مذاهب در دیگر کشورها، گفت: این هدف در اولویت کاری ما قرار دارد و برای رسیدن به این منظور سعی کرده ایم از افراد متخصص، توانمند، کارآمد و معتقد به تقریب که سابقه ای طولانی در فعالیت های فرهنگی و دینی دارند، استفاده کنیم.

رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی اظهار کرد: انتشار مجلات علمی مشترک بین دانشگاه مذاهب و دیگر دانشگاه به زبان انگیسی و عربی و دیگر زبان ها از اقدامات مهم علمی این دانشگاه خواهد بود و امیدواریم با همکاری اساتید و پژوهشگران فرهیخته این مجلات را تدوین و به چاپ برسانیم تا زمینه همگرایی بیشتری بین اندیشمندان ایجاد شود.

وی با بیان اینکه بسیاری از کشورها برای همکاری با این دانشگاه اعلام آمادگی کرده اند، گفت: در مکاتباتی که دانشگاه مذاهب با روسای دانشگاه های معتبر اسلامی داشت،  آنچه که برای ما نیز جالب بود بی اطلاعی آنها از وجود این دانشگاه در ایران بود و از این که دروس مذهب شافعی در این دانشگاه تدریس می شود، استقبال کرده و خواهان گسترش روابط علمی شدند.

وی در ادامه با بیان اینکه نماینده ولی فقیه در استان کردستان، هیئت تقریبی ایران به اندونزی را همراهی می کرد، اظهار داشت: اصل سفر با هدف جلوگیری از گسترش تفکر تکفیری در جهان اسلام انجام شد.

رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی ادامه داد: اندونزی از جمله کشورهایی است که سران فرقه های تکفیری با اقدامات نادرست خود، آسیب های را به انسجام و تقریب بین مذاهب وارد کرده اند و از آنجا که اکثر مردم این کشور محب اهل بیت علیهم السلام و خواهان وحدت بین کشورهای مسلمان هستند، ما وظیفه داریم با حضور فعال خود در اندونزی مانع از گسترش تفکرات تکفیری و اختلاف بین مذاهب شویم.

حجت الاسلام والمسلمین مختاری در ادامه با تشریح برنامه هیئت دینی و تقریبی ایران در اندونزی، گفت: در این کشور سه نهاد دینی وجود دارد، مجلس العلما، نهضت العلما و سازمان محمدیه؛ هیئت تقریبی جمهوری اسلامی ایران با هر سه نهاد دینی ملاقات داشت، هر کدام از این سه نهاد بیست الی هشتادمیلیون عضو دارند و این وضعیت خوبی برای تعال و همکاری بین دانشگاه مذاهب و این نهادها می باشد.

وی ادامه داد: در دیداری که با مسولین مجلس العلما داشتیم، سؤالاتی مطرح شد که اگر پاسخ داده نمی شد به شبهات و مسائل دیگری تبدیل می شد و با توجه به اینکه اکثر اینها شافعی مذهب بودند حضور نماینده ولی فقیه در کردستان، کمک شایانی در افزایش تعامل با این نهاد داشت. زیرا برای آنها جالب بود که اکثر مردم کردستان که خود شافعی مذهب هستند یک عالم شیعی را به عنوان نماینده خود در مجلس خبرگان انتخاب کرده اند.

حجت الاسلام والمسلمین مختاری اضافه کرد: همچنین در ادامه این دیدار با آقای نصرالدین عمر از اعضای مرکزی مجلس العلما دیدار و گفت و گو کردیم و خود وی که از شخصیت های برجسته اندونزی است، قول های مساعدی برای همکاری با دانشگاه مذاهب دادند.

رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی در ادامه افزود: دیدار با مسئولین نهاد نهضت العما با هشتاد میلیون عضو از دیگر برنامه ها بود و این دیدار در سوماترای اندونزی انجام شد

وی خاطرنشان کرد: دیدار با مسئولین نهاد دینی سازمان محمدیه در جاکارتا با چهل میلیون عضو از دیگر برنامه های سفر هیئت تقریبی جمهموری اسلامی به اندونزی بود.

حجت الاسلام والمسلمین مختاری تصریح کرد: در رابطه به نفوذ تکفیری ها هر دو طرف نگرانی خود را در رابطه با آن اظهار و علمای اندونزی به دنبال ارائه الگویی از جمهوری اسلامی بودند تا بتوانند فعالیت های کور تکفیری ها را در کشورشان خنثی کنند و در این زمینه نیز اطلاعات لازم به آنها داده شد،

وی دیدار با رئیس دانشگاه جامع اسلامی "رادن فتح" را از دیگر برنامه های سفر به اندونزی اعلام کرد و بیان داشت: انعقاد تفاهم نامه جذب دانشجو و تبادل استاد از جمله دستاوردها و همکاری علمی با این دانشگاه بود. همچنین تدریس زبان فارسی برای اعضای هیئت علمی این دانشگاه اندونزیایی از دیگر تفاهم نامه های فی مابین بود

حجت الاسلام والمسلمین مختاری، حضور در دو همایش بین المللی را از جمله برنامه های بسیار مهم سفر هیئت تقریبی جمهوری اسلامی توصیف کرد و گفت: همایش بین المللی با موضوع «رویکردهای اجتماعی امام شافعی» در دانشگاه جامع اسلامی "رادن فتح" از جمله برنامه های مهم ما در این سفر بود. در این همایش نظرات، دیدگاه ها و مقالات اندیشمندان دینی مطرح و مورد بررسی قرار گرفت.

رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی در پایان تصریح کرد: حضور هیئت ایرانی و ملاقات ها بازتاب گسترده ای در رسانه های محلی اندونزی داشت.

انتهای پیام 313/42

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha