جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
همایش ملی بررسی آرای تفسیری علامه معرفت

حوزه/ دبیر همایش ملی بررسی آرای تفسیری علامه محمد هادی معرفت از برگزاری این همایش در دوم آذرماه سال جاری در قم خبر داد.

حجت الاسلام جلال عراقی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، از برگزاری «همایش ملی بررسی آرای تفسیری علامه محمد هادی معرفت» خبر داد و گفت: از راه های بالندگی افکار و حرکت در مرزهای دانش، بررسی و نقد افکار اندیشوران بزرگ در حوزه های مختلف علمی است و یکی از اندیشوران بزرگی که در دهه های اخیر خوش درخشیده و با تلاش فراوان، علاوه بر پاسخگویی به شبهات در زمینه علوم قرآن، آثار گرانسگی نیز از خود به یادگار گذاشته، علامه محمد هادی معرفت می باشد.

وی ادامه داد: شخصیت برجسته ای که رهبر معظم انقلاب به عنوان سکان دار انقلاب اسلامی درباره ایشان بیان داشتند که این شخصیت، خدمات ارزشمندی در زمینه تحقیقات و تألیفات دینی؛ به خصوص در تفسیر و علوم قرآنی به جامعه علمی کشور عرضه داشته و تألیفات ایشان یادگارهای ماندنی به شمار می آیند.

دبیر همایش ملی بررسی آرای تفسیر علامه معرفت ابراز داشت: ایشان نقش بی بدیلی در احیاء مباحث علوم قرآن به متن مباحث حوزوی داشته و در شیعی سازی علوم قرآن در دانشگاه ها، نقش پررنگی را ایفا نموده است.

حجت الاسلام عراقی خاطرنشان ساخت: استاد فرزانه، علامه معرفت نزیک به چهار دهه مطالعه در مقدمات و مبانی تفسیر داشته و پس از آن، روشی منحصر به فرد و هوشمندانه را ابتکار کرده و بنیان تفسیر اثری جامع را بنا نهادند.
*عرضه روایات تفسیری اهل بیت(ع) بدون ایجاد حساسیت

وی تصریح کرد: علامه معرفت در این تفسیر بدون ایجاد حساسیت، توانستند تمامی روایات تفسیری اهل بیت(ع) را حتی فراتر از مرزهای اسلام عرضه نمایند؛ به همین دلیل تجلیل از مقام علمی ایشان، هم تکریمی از این شخصیت بوده و هم ایجاد انگیزه برای دیگر بزرگواران می باشد.

*اهداف همایش ملی بررسی آرای تفسیری علامه معرفت

دبیر همایش ملی بررسی آرای تفسیری علامه معرفت به اهداف این همایش اشاره کرد و گفت: «تجلیل از مقام شامخ علمی پژوهشی علامه معرفت»، «تبیین و معرفی نوآوری ها و روش های تفسیری ایشان»، «گشایش عرصه های نوین و ضروری در مطالعات تفسیری، تطبیقی و اثری» و «نقد دیدگاه ها و ارزیابی منهج تفسیر اثری و ارائه الگوهای نوین» از جمله اهداف این همایش می باشد.

حجت الاسلام عراقی به خروجی های این همایش نیز اشاره و اظهار داشت: «ارائه مقاله های علمی برگزیده در محورهای همایش»، «برگزاری پیش کرسی های تخصصی با حضور اندیشمندان و متفکران اسلامی قبل از برگزاری همایش ملی»، «تدوین و نشر مقالات برگزیده همایش در نشریات علمی-پژوهشی» و ... از خروجی های این همایش خواهد بود.

*مشارکت 22 مرکز قرآن پژوهی در همایش ملی بررسی آرای تفسیری علامه معرفت

وی ابراز داشت: در این همایش بیش از 22 مرکز قرآن پژوه از شهرهای قم، تهران، مشهد، اصفهان و ... مشارکت داشته و برگزارکننده اصلی آن پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و مؤسسه قرآنی تمهید می باشند؛ همچنین از وزرات علوم نیز خواسته ایم که به تمام دانشگاه های سراسر کشور با گرایش های علوم قرآنی و تفسیری مشغول به فعالیت می باشند، اطلاع رسانی های لازم را انجام دهند.

*برگزاری بیش از 10 پیش کرسی تخصصی تاکنون

حجت الاسلام عراقی تصریح کرد: همچنین تا به امروز بیش از 10 پیش کرسی، برگزار و اجرای پیش نشست های متعدد دیگری نیز در شهرهای قم، مشهد و تهران پیش بینی شده است.

وی یادآور شد: مقالات متعددی به دبیرخانه همایش ارسال شده که در حال ارزیابی بوده و علاقمندان می توانند همچنان مقالات خود را ارسال نمایند.

*محورهای همایش ملی بررسی آرای تفسیری علامه معرفت

دبیر همایش ملی بررسی آرای تفسیری علامه معرفت به محورهای این همایش اشاره کرد و گفت: «مبانی، مناهج و قواعد تفسیری در آثار علامه معرفت»، «گرایش تفسیری علامه معرفت»، «مباحث علمی در آثار تفسیری علامه معرفت» و «تفسیر و مفسرشناسی در آثار تفسیری علامه معرفت» از محورهای این همایش است که برای هرکدام، موضوعاتی در نظر گرفته شده و علاقمندان می توانند با مراجعه به سایت همایش به نشانی: http://conf.isc.gov.ir/marefat96 اطلاعات مورد نیاز را به دست آورده و یا مقالات خود را ارسال نمایند.

*برگزاری همایش در دوم آذرماه سال جاری

حجت الاسلام عراقی اظهار داشت: این همایش دوم آذرماه سال جاری در محل پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی قم برگزار و از عموم اساتید حوزه؛ بویژه اساتید تفسیری و طلاب سطح سه و چهار جهت نگارش مقاله و یا ارائه مطالب در پیش نشست های تخصصی دعوت به عمل می آوریم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha