جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
رمضان، ماه خدا،  در سرتاسر جهان باشکوه برگزار می‌شود

حوزه/ حجت الاسلام نیساری با بیان این که فلسفه روزه داری در اسلام با سایر مکاتب متفاوت است، گفت: دلیل این امر آن است که روزه داری در اسلام راهی برای رسیدن به نشاط معنوی است.

حجت الاسلام والمسلمین علی اصغر نیساری در گفت وگو با خبرنگار «حوزه» در بیرجند ضمن اشاره به اهمیت ماه مبارک رمضان و فلسفه روزه داری در این ماه، اظهار  کرد: ما اگر بخواهیم به فلسفه روزه به خوبی پی ببریم، باید به احادیث وارد شده از سوی  ائمه معصومین (ع) در این خصوص توجه نمائیم.

وی افزود: در سخنی از امام  رضا(ع) در خصوص فلسفه روزه آمده که" همانا (مردم) مامور به روزه شدند، تا بشناسند درد و ناگواری هاى گرسنگى و تشنگى را و استدلال كنند بر سختي هاى گرسنگى و تشنگى و فقر آخرت".

مدیر مدرسه علمیه ملا عبدالله شهرستان بشرویه با بیان این که در سخنی از پیامبر اکرم(ص) در خطبه شعبانيه آمده که "و اذكروا بجوعكم و عطشكم جوع يوم القيمة و عطشه" ياد آوريد از گرسنگى و تشنگى روزه داري تان؛ گرسنگی ها و تشنگی هاى روز قيامت را،تصریح کرد: اين يادآورى انسان را به فكر تدارک قيامت مى‏ اندازد تا سعى كند، تلاش بيشترى در كسب رضاى خداوند و كمک به مخلوق ضعيفش بنمايد و آنان را از امكانات مادى و غير مادى خويش بهره‏ مند سازد.

حجت الاسلام نیساری ادامه داد: هشام بن حكم از امام صادق (ع) در خصوص علت و فلسفه روزه می پرسد، حضرت در پاسخ می فرماید"خداوند روزه را واجب كرد، تا به وسيله او بين اغنياء و فقراء مساوات و برابرى به وجود آيد"، و اين براى آن است كه ثروتمندانى كه هرگز درد گرسنگى را احساس نكرده ‏اند، به فقراء ترحم نمايند، زيرا اغنياء هرگاه (خوردنى و آشاميدنى را) اراده نمودند (و هوس هر نوع خوردنی و نوشیدنی كردند) برايشان ميسر است، پس خداوند متعال روزه را واجب نموده‏ كه تا بين بندگانش از فقير و غنى؛ برابرى به وجود آورد".

وی با اشاره به وظایف طلاب و روحانیون در ایام تبلیغی، عنوان کرد: یک روحانی باید در ایام تبلیغ هم در گفتار و هم در رفتار، سبک زندگی اسلامی را با استفاده از آیات و روایات برای مردم وخصوصا نسل جوان تبیین نماید و جوانان را با مبانی اسلامی آشنا کند.

مدیر مدرسه علمیه ملا عبدالله شهرستان بشرویه با تاکید بر این که طلاب باید به تبلیغ قرآن و نهج البلاغه بپردازند، خاطرنشان کرد: متاسفانه اکثر مواقع منابر وسخنرانی ها خالی از تفسیر قرآن کریم است، که باید آن  هم به زبان ساده و عامه پسند باشد.

حجت الاسلام نیساری با اشاره به این که  طلاب و روحانیون بایستی از بیان مطالب غیر ضروری در منابر مثل تعابیر خواب و...، پرهیز کنند،اذعان داشت: آنان باید سعی کنند که بیشتر با جوانان در ارتباط باشند، چرا که هنوز شخصیت آن ها ساخته و پرداخته و محکم نیست.

وی با اشاره به این که بهترین فرصت های طلایی که خداوند در اختیار انسان قرار داده برای خود سازی ماه مبارک رمضان است، مطرح کرد: خودسازی یک نوع خانه تکانی دل  از هرچیزی که خداوند آن را مکروه و زشت می داند بوده و ایجاد ظرفیت برای هر آنچه که خداوند مباح کرده می باشد.

حجت الاسلام نیساری ماه رمضان را، بهترین فرصت برای خلوت با معبود دانست و گفت: در این زمینه می توان از ادعیه ای که از ائمه معصومین(ع) به ما رسیده، همچون دعای ابوحمزه ثمالی، دعای جوشن کبیر و دعاهای سحر ماه رمضان بهره برد.

مدیر مدرسه علمیه ملا عبدالله شهرستان بشرویه در پایان ضمن اشاره به سخنی از مولای متقیان علی (ع) مبنی بر"لیس الصوم الامساک عن الماکل والمشرب، الصوم الامساک عن کل ما یکرهه الله سبحانه"،متذکر شد: روزه، امساک از خوردن و آشامیدن نیست، بلکه روزه، خودداری از تمامی چیزهایی است که خداوند سبحان آنها را بد می داند.

انتهای خبر/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha