شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
تصویر/ ضبط برنامه های آیت الله العظمی سبحانی برای ماه مبارك ١٤٣٨

حوزه/ حضرت آیت الله سبحانی با قدردانی از توجه بیشتر جوانان به آیات قرآن، گفتند: بحمدالله یکی از برکات انقلاب همین است که توجه به قرآن بیشتر شده است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حضرت آیت الله سبحانی شامگاه سه شنبه در برنامه چشمه معرفت که از شبکه دوم سیما پخش شد، در تفسیر آیات سوره توحید و با اشاره به آیه «قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ»، اظهار داشتند: خدا یگانه و واحد است؛ البته نه واحد به معنای واحد عددی؛ وحدتش حقه است نه عددی؛ باید بگوییم خدا مثل و نظیری ندارد.

ایشان در تفسیر آیه «اللَّهُ الصَّمَدُ»، گفتند: صمد معانی مختلفی دارد، یکی از معانی این کلمه این است که تمام حاجات متوجه خداست.

معظم له با اشاره به آیه «لَمْ يَلِدْ وَلَمْ يُولَدْ»، اظهار داشتند: «لَمْ يَلِدْ» به معنای نزائیده و «وَلَمْ يُولَدْ» به مفهوم زائیده نشده است؛ سوال پرسش کننده این است براساس جریان طبیعی آفرینش، طبیعتا قرآن باید می فرمود زائیده نشده و کسی را هم نزائیده اما معکوس این مسئله در قرآن آمده است.

این مرجع تقلید با قدردانی از توجه بیشتر جوانان به آیات قرآن، گفتند: بحمدالله یکی از برکات انقلاب همین است که توجه به قرآن بیشتر شده است.   

حضرت آیت الله سبحانی در پاسخ به پرسش مذکور، اظهار داشتند: پاسخ سوال با توجه به مسائل آن روز و امروز روشن است؛ آنچه در آن زمان و امروز هم مطرح است خدا دارای فرزند است؛ یهود از نظر بیان قرآن «عزیر» را فرزند خدا می دانست؛ جهان مسیحیت آن روز و امروز می گوید «مسیح» فرزند خداست؛ قرآن از مشرکین نقل می کند که فرشتگان را دختران خدا عنوان می کردند؛ چون در آن زمان این مسئله مطرح بود که خدا دارای فرزند است، قرآن در ابتدا می فرماید «لَمْ يَلِدْ» تا مصادف با پاسخ به سوالات زمان باشد.

معظم له با بیان اینکه غیر از معاد، از اول تا آخر عقاید ما در سوره توحید جمع آمده است، تصریح کردند: «قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ» دعوت به وحدانیت و رد تثلیث است.

این مرجع تقلید افزودند: «اللَّهُ الصَّمَدُ» رد مشرکینی است که تمام حاجت ها را از بت ها می خواستند و آنها را مستقل در عمل می دانستند و خیال می کردند قادر به کمک به آنها در جنگ ها هستند؛ براساس آیه «اللَّهُ الصَّمَدُ» تمام حاجات باید در خانه خدا باشد، البته اینکه متوسل به انبیاء و اولیاء شویم تا دعا کنند خدا حاجات را برآورده کند عین توجه به خداست.

حضرت آیت الله سبحانی تصریح کردند: «لَمْ يَلِدْ وَلَمْ يُولَدْ» رد تفکراتی است که می گویند خداوند فرزند دارد؛ مسلما خدا نه زائیده و نه زائیده شده است؛ جمله اول ملازم با جمله دوم است؛ «وَلَمْ يَكُنْ لَهُ كُفُوًا أَحَدٌ» در تاکید همان آیه «قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ» است.

ایشان در پایان با تاکید بر اینکه اساس معرفت توحید است، گفتند: یگانگی خدا اساس معرفت است، معارف قرآن براساس توحید است و هرنوع اندیشه ای در تزاحم توحید باشد، مردود است.

انتهای پیام/313/33

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha