پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
آیت الله موسوی اصفهانی

حوزه/ مدیر حوزه علمیه همدان، تفکر را شرط اول مجاهده با نفس عنوان کرد و گفت: انسان باید از خود بپرسد که برای چه به دنیا آمده است، چه کار باید بکند و فکر کند که خداوند متعال که همه شرایط را فراهم آورده است چه امری به او کرده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در همدان آیت الله سید مصطفی موسوی اصفهانی، شب گذشته در جلسه درس اخلاق عمومی در مسجد حاج احمد شهر همدان گفت: جهاد با نفس، جهاد اکبر است و شب های قدر از خدا بخواهیم که در عرصه مبارزه با نفس قوی باشیم.

وی در ادامه با اشاره به زندگی رهبر کبیر انقلاب اسلامی، خاطرنشان کرد: امام خمینی(ره) متخلق به اخلاق الهی بود. ایشان آن قدر بر نفس خود مسلط بود که بعد از رحلت آیت الله العظمی بروجردی(ره) به دنبال مرجعیت نبود و در این باره می فرمود در حال حاضر مساله مرجعیت بر من تکلیف نشده است.

عضو خبرگان رهبری با اشاره به این که عزت و ذلت به دست خداوند متعال است، افزود: خداوند متعال چنان عزتی به امام راحل بخشید و ایشان تبدیل به مرجعیت و رهبریت جهان اسلام شد.

آیت الله موسوی اصفهانی افزود: منزل اعلی، منزل ملکوت است و منزل اسفل منزل دنیا و این بدن است؛ انسان باید در منزل بدن با نفس که شامل زبان، شکم، چشم، گوش، دست، پا و ... می باشد، مبارزه کند.

وی جهاد با نفس را جهاد اکبر خواند و اظهار کرد: زمانی که "نفس" حاکم مطلق شود؛ عقل و حقیقت کنار می رود، اما اگر نفس تحت تصرف عقل و شرع قرار گیرد، انسان مسیر تکامل و سعادت را طی خواهد کرد.

مدیر حوزه علمیه همدان با اشاره به اهمیت تفکر در زندگی، بیان داشت: مرحوم ملا هادی سبزواری در مورد فکر می فرماید انسان زیر بنای مقاصد بزرگ را در ذهن خود مرور کند و از آن مبنا حرکت می کند تا به هدف نهایی خود برسد.

نماینده مردم همدان در مجلس خبرگان رهبری در ادامه با اشاره به اهمیت تهذیب نفس، افزود: انسان مومن و متفکر اول در مورد مساله تهذیب به درستی تفکر می کند و در نهایت برای رسیدن به این مساله تلاش و کوشش می کند.

آیت الله موسوی اصفهانی، تفکر را شرط اول مجاهده با نفس عنوان کرد و گفت: انسان باید از خود بپرسد که برای چه به دنیا آمده است، چه کار باید بکند و فکر کند که خداوند متعال که همه شرایط را فراهم آورده است چه امری به او کرده است.

وی در پایان با بیان این که انسان باید در تمامی اوقات زندگی به هدف خلقت فکر کند، ابراز داشت: آیت الله العظمی بهجت(ره) در این باره می گوید آنچه که می دانید، عمل کنید و خداوند متعال آنچه را که نمی دانید در ذهنتان قرار می دهد. 

انتهای پیام

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha