سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
نمایشگاه قرآن وعترت مشهد

حوزه/ حوزه علمیه خراسان با استفاده از محتوای کتاب انسان ۲۵۰ ساله به ارائه فضایی تجسمی با نگاه و رویکرد قرآنی و روایی پرداخته که مورد استقبال قرار گرفته است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از مشهد، نمایشگاه قرآن و عترت مشهد که تا 20 خرداد در محل دائمی نمایشگاه آستان قدس رضوی در جوار بارگاه ملکوتی امام هشتم(ع) دایر است، یکی از جلوه های فرهنگی قرآنی است که حوزه علمیه خراسان نیز در آن نقش فعال و پویایی دارد. در این فرصت به معرفی کوتاهی از چهار غرفه بخش حوزوی این نمایشگاه پرداخته ایم.

مهدويت، غایت حرکت انسان 250 ساله

یکی از غرفه ها از فضا آرایی محتوای کتاب انسان 250 ساله به مسئله مهدويت «غایت حرکت انسان 250 ساله» و تصوير سازي حيات طيبه و غير طيبه، فرزند آوري و مهدي ياوري، فراز هايي از دعاي حضرت مهدي (عج)، وظايف سياسي اجتماعي منتظران و... پرداخته و تصوير سازي حيات طيبه و غير طيبه، فرزند آوري و مهدي ياوري، فراز هايي از دعاي حضرت مهدي (عج)، وظايف سياسي اجتماعي منتظران و... از موضوعات ارائه شده در غرفه «مهدویت، فرسندآوری و مهدی یاوری» می باشد.

با توجه به اینکه اصل مهدویت مورد اتفاق همه‌ی مسلمان‌ها است و شیعه با خبر مسلم و قطعی خود، منجی را با نام، نشان، خصوصیات و تاریخ تولد می شناسند و وجود مقدس حضرت بقیه الله الاعظم(عج) استمرار حرکت نبوت ها و دعوت الهی می باشد لذا این غرفه به بیان مساله مهدویت و یاوران کوچک و انتظاران وی اختصاص یافته است.

 راوی این غرفه با اشاره به اینکه تشکیل نظام جمهوری اسلامی ایران، یکی از مصادیق بزرگ انتظار فرج و جامعه ی مهدوی جامعه اي است كه  همه ی پیامبران برای تامین آن ظهور کردند و امام زمان(عج) می آید تا آن را بسازد به لزوم ارتباط عاطفی، معنوی و روحی با امام زمان(عج)، تبيين و تشريح معني واقعي انتظار و وظيفه امت در دوران انتظار و بحث فرزند آوري و مهدي ياوري می پردازد.

 

شالوده ریزی نظام اسلامی

غرفه شالوده ریزی نظام اسلامی به ارائه سيره تمدن ساز و ولايتمداري اهل البيت(ع) با مقايسه جامعه قبل و بعد از بعثت در این نمایشگاه پرداخته است و با استفاده از فضا آرایی محتوای کتاب انسان 250 ساله به این مسئله توسط پیامبر مکرم اسلام(ص) اشاره دارد که با مقايسه جامعه قبل و بعد از بعثت توسط راوي غرفه در نمایشگاه قرآن و عترت فعالیت می کند.

بنای جامعه اسلامی، تشکیل حکومت اسلامی برای مسلمان شدن و برای استقرار عدالت اجتماعی در جهان است و پیغمبر(ص) در رفتار خود مدبرانه عمل کرد و سرعت عمل داشت و این مهم ترین عامل در اثرگذاری است که در این غرفه توسط راوی ارائه می شود.

 

 تثبیت نظام اسلامی و سيره تمدن ساز اهل البيت(ع)

سومین غرفه از فضا آرایی محتوای کتاب انسان 250 ساله به مساله سيره تمدن ساز و ولايتمداري اهل البيت(ع) اشاره دارد که با ساخت ماكت هاي غدير و ترسيم اسامي اهل البيت(ع)  بصورت چراغ هايي براي هدايت بشر، اتصال غدير به حوض كوثر و بحث ولايتمداري و ...توسط راوي غرفه در نمایشگاه قرآن و عترت فعالیت می کند.

با توجه به اینکه مسئله غدیر یک مسئله تاریخی صرف نیست و نشانه ای از جامعیت اسلام است بنابراین، راوی این غرفه به معرفی فعالیت های امامان معصوم(ع) پرداخته و با اشاره به جریان امامت تا شهادت امام عسکری(ع) و مبارزات اهل بیت(ع) با حاکمان جائر و تاریخ اختناق و فشار و جور می پردازد.

 

بعثت خاتم، آغاز بيداري

همچنین، غرفه دیگر در بخش حوزوی از فضا آرایی محتوای کتاب انسان 250 ساله به مسئله بعثت پیامبر اشاره دارد که نمايي از غار حراء و گنبد خضراء رسول اکرم(ص) و طرح بحث هاي اخلاقي توسط راوي غرفه و اشاره به اخلاق نيكوي پيامبر و... را در نمایشگاه قرآن و عترت ارائه می دهد.

به گفته راوی این غرفه، در اوضاع نابسامان آن زمان که بی عدالتی همه جا را فرا گرفته نه فقط در مکه و جزیره العرب، بلکه در برترین تمدن ها همچون امپراتوری ایران و روم نیز رسوخ کرده بود، اولین سلول های پیکرهای امت اسلامی در همان روزهای دشوار مکه با دست توانای پیامبر (ص) بود که توانست تعصب ها، غیرت ورزی های غلط، قساوت ها و ظلم ها را برچیند و افکار زنده و نهال سبز زندگی را در دل بشر بکارد.

وی توضیح می دهد: کار مهم پیامبر خدا(ص)، دعوت به حق و حقیقت و جهاد در راه این دعوت بود و سختی ها و رنج ها و اهانت ها را با جان خرید، تا توانست جمع کثیری را مسلمان کند.

گفتنی است، دوازدهمين نمايشگاه بين المللي قرآن و عترت مشهد از  14 تا 20 خرداد و از ساعت 18 تا 24 برای بازدید عموم علاقمندان در نمایشگاه دائمی آستان قدس رضوی واقع در پارکینگ شماره یک حرم مطهر رضوی یا ورودی سمت باب الجواد(ع) دایر است.

انتهای پیام/۳۱۳/۲۵

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha