پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حجت الاسلام خزائلی

حجت الاسلام والمسلمین خزائلی گفت: در روز قیامت کسانی که به علمشان عمل نمی کنند، باید پاسخ گو باشند، علم عمل نشده در روز قیامت بینه ای است که خداوند متعال عالم بی عمل را توسط آن مواخذه می کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در همدان حجت الاسلام و المسلمین محمد علی خزائلی، ظهر امروز در درس تفسیر مدرسه علمیه آیت الله آخوند(ره) گفت: خداوند متعال به نیات خیر بندگان از روی فضل خودش پاداش خیر می دهد همانند کسی که نیت کرده است نماز شب بخواند ولی موفق نشده است.

وی در ادامه افزود: با توجه به آیه 284 سوره بقره کسی که نیت بد دارد و نقشه های بدی می کشد، ولی موفق به عمل به آنها نمی شود، استحقاق مذمت و عقاب را دارد، ولی این احتمال وجود دارد که خداوند متعال از روی فضل خود او را عقاب نکند.

استاد حوزه علمیه قم گفت: عده ای از فقها همانند امام خمینی(ره) بر این نظر هستند که تجری و نیت بر فعل حرام کاری حرام است، یعنی شخصی آبی را به نیت شراب بنوشد او آب نوشیده ولی نیتش حرام بوده است.

وی در ادامه با اشاره به روایات درمورد نیت افزود: امام سجاد(ع) می فرماید خداوندا با لطف خودت نیت مرا محافظت کن، از معنای این روایت می فهمیم که نیت دست خوش صدمه است.

حجت الاسلام والمسلمین خزائلی بیان داشت: حضرت علی(ع) می فرماید دنیا همه اش جهل است، مگر در مکان هایی که علم در آن تدریس شود، علم هم حجت است در روز قیامت برای انسان مگر کسی که عامل به آن علم باشد، عمل نیز همه اش ریا است مگر آن عملی که خالصانه باشد و اخلاص نیز در مقام خطر است.

وی در ادامه افزود: اهل دنیا باید بدانند که دنیای بدون علم قرار گرفتن در جهل است، عده ای نگویند اگر علم بیاموزم تکلیفم زیاد می شود، خداوند متعال در قیامت از نادان سوال می کند که چرا به دنبال علم نرفتی؟

وی ادامه داد: در روز قیامت کسانی که به علمشان عمل نمی کنند، باید پاسخ گو باشند، علم عمل نشده در روز قیامت بینه ای است که خداوند متعال عالم بی عمل را توسط آن مواخذه می کند.

استاد حوزه علمیه قم اظهار داشت: ریا گریبانگیر انسان ها است، به صورتی که با نیت الهی نیز از خطر در امان نیست، چه بسا فردی با نیت خوب دچار ریا شود، شیطان نمونه بارز این مساله است.

وی در ادامه ابراز داشت: شیطان به تعبیر امرالمومنین 6000 سال عبادت خالصانه می کند، ولی با تکبر و غرور تمام عبادات خود را از بین می برد، عاقبت به خیر شدن بزرگ ترین آرزوی هر مومن است.

وی در پایان گفت: خداوند متعال نسبت بندگان لطیف و مدارا گر است، با توجه به این که بندگان گناهان فراوانی دارند ولی خداوند متعال با لطف و کرم خود با آنها مدارا و سازش می کند.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha