پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
کد خبر: 417599
۱۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۵
 آیت الله ابوالحسن مهدوی

حوزه/ آیت الله مهدوی با اشاره به آیه ۱۳ سوره تغابن «اللَّهُ لا إِلهَ إِلاَّ هُوَ وَ عَلَي اللَّهِ فَلْيَتَوَکَّلِ الْمُؤْمِنُونَ / خداوند کسی است که هیچ معبودی جز او نیست، و مؤمنان باید فقط بر او توکل کنند»، گفت: این آیه تاکید می کند که اگر توحید افعالی را خوب بفهمید، توکل خواهید کرد...

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از اصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی، صبح امروز  در ادامه سلسله مباحث اخلاقی خود در ماه رمضان، در جمع طلاب اصفهانی اظهار کرد: تحصیل توکل، بر مومن لازم است و معمولا راه کارهای اخلاقی به دو قسم علمی و عملی تقسیم بندی می شوند.

وی با بیان راهکارهای علمی   گفت:  در امور ظاهری هم دانستن نکات باعث اثری خاص در رفتار می شود، بنابراین فهم و علم ذهنی در رفتار و کردار ما اثر دارد.، گاهی علم ما اثر روی خُلق ما می گذارد.

آیت الله مهدوی تصریح کرد:  برای بحث راهکار علمی تحصیل توکل،  25 راهکار تبیین شده است، وقتی صحبت از راهکار علمی می شود، یعنی راهکار توام با اطمینان است، چرا که برخی اوقات نسبت به چیزی علم داریم ولی اطمینان نداریم و زمانی که اطمینان نباشد، اضطراب به وجود می آید.

وی ادامه داد: مسائل حسی و طبیعی اصولا نیاز به اطمینان ندارد و  علم نسبت به آنهاکافی است، همچون دو به علاوه دو چهار می شود،  ولی در مسائل مافوق طبیعت  علم کافی نیست و اطمینان نیاز است، از جمله بحث خداشناسی  و ایمان به نبوت، قیامت و امامت نیز اینگونه است و علم تنها  در آن کافی نیست بلکه باید اطمینان برای انسان حاصل شود.

عضو خبرگان رهبری ابراز کرد: نخستین راهکار علمی همراه با اطمینان برای توکل بر خدا توحید خفی افعالی (یعنی اینکه که سرمنشا تمام کارهای جهان از کوچک تا بزرگ به اراده پروردگار است) بوده  که در مقابل توحید افعالی در  شرک افعالی مطرح می شود.

امام جمعه موقت اصفهان عنوان کرد: وقتی صحبت از توحید افعالی می شود، نباید به سمت و سوی جبر برویم، جبریون این گونه هستند و این خطرناک است، ما اگر اعتقاد به توحید افعالی داریم به اراده خود نیز معتقدیم.

وی تاکید کرد: امروز منشا همه بحث های اختلافی بین فرقه ها و مذاهب، آمریکا است؛ توزیع کتاب هایی که امروز در خارج به چاپ می رسد  و در راستای اختلاف افکنی بین شیعه و  سنی پخش می شود، به دست آمریکاییان است.

آیت الله مهدوی ابراز کرد: اعمال ملائکه براساس اراده از عقل است و اراده از نفس ندارند، حیوانات هم فقط اراده از نفس دارند و عقل ندارند، ولی انسان هم اراده به نفس و  هم اراده به عقل دارد، لذا بکارگیری اراده باعث مسئولیت و سپس پاسخ بودن در زمان قیامت برای انسان می شود.

وی بیان کرد: در توحید افعالی ما سببیت علت های ظاهری هم قبول داریم ولی به چیزی بالاتر ازآن،  یعنی به اراده  پروردگار هم اعتقاد داریم.

وی با اشاره به  آیه  13 سوره تغابن «اللَّهُ لا إِلهَ إِلاَّ هُوَ وَ عَلَي اللَّهِ فَلْيَتَوَکَّلِ الْمُؤْمِنُونَ / خداوند کسی است که هیچ معبودی جز او نیست، و مؤمنان باید فقط بر او توکل کنند»،  گفت: این آیه تاکید می کند  که اگر توحید افعالی راخوب بفهمید، توکل خواهید کرد، براین اساس شخص متوکل چه حاجت روا شود و چه نشود به خداوند توکل می کند

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha