پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
الهی راد

حوزه/ حجت الاسلام الهی راد با اشاره به این مهم که نداشتن مبانی مستحکم و ندانستن نسبت میان مبانی دینی و منظومه فکری قابل دفاع باعث می شود طلبه در مواجه مسائل اجتماعی و فکری انسان تحلیل خوبی نداشته باشد، اذعان کرد: در چنین شرایطی طلبه در مقابل شبهات کم می آورد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از اصفهان حجت‌الاسلام‌ صفدر الهی راد، شب گذشته در آئین افتتاحیه طرح ولایت 96 طلاب اصفهان با تبیین نقشه راه دوره 40 روزه طرح ولایت که مخصوص استانهای خوزستان، گلستان و اصفهان به میزبانی طلاب اصفهانی، گفت: دین شناسی و معرفی دین برای دیگران وظیفه اصلی طلاب است.

مسئول آموزش های آزاد موسسه  امام خمینی (ره)  با اشاره به نقاط ضعفی که در حوزه دین‌شناسی وجود دارد عنوان کرد: طلاب باید با فهم صحیح و منطق فهم دین را به خوبی بیاموزند.

وی با بیان اینکه در هر نظام معرفتی در علوم انسانی و تجربی وجود نظام به معنی مجموعه مبانی اصول و نظریه ها راجع به مفاهیم لازم است، افزود: در هر علمی باید ابتدا اصول و پایه ها را فرا بگیریم، براین اساس اگر طلاب دین را به طور اصولی و صحیح بشناسند و برای مردم تبیین کنند، هیچ شبهه ای نخواهد توانست آنها را منحرف کند.

حجت الاسلام الهی راد با اشاره به اینکه اوایل دهه 70 رهبر معظم انقلاب، مسئله تهاجم فرهنگی و شبیحخون فرهنگی را مطرح کردند، اظهار کرد: آن زمان دولتمردان برای رفع دغدغه های رهبری به برخوردهای گازانبری پرداختند، در حالی که شبیخون فرهنگی این نبود وقتی دهه 60 تمام می شود، اتفاقی می افتد که بسیاری از مسئولین نظام آن را نفهمیدند.

وی افزود: دشمنان گفتند مردم را باید بزنیم و زدن مردم موجب براندازی انقلاب نمی شود، مگر اینکه ایمان مردم را بزنیم، چرا که مردم تا ایمان دارند، انقلاب دست زدنی نیست، لکن آنها می دانستند ایمان ریشه در تفکر دارد، اما ایمان و تفکر را نمی توان مستقیم زد.

مسئول آموزش های آزاد موسسه  امام خمینی (ره) با بیان اینکه وقتی ما مبانی فکری دانشجوها را تقویت نکنیم دشمن این مبانی را در اختیار خواهد گرفت، خاطرنشان کرد: از دشمن جز دشمنی انتظار نمی رود، لکن بحث این است که چرا ما در طول این سالها که دشمن با تمام قوا برنامه ریزی کرد، کاری انجام ندادیم.

وی با اشاره به این جمله رهبر معظم انقلاب مبنی براینکه بنیه فکری را تقویت کنید، چرا که دینی که از در احساسات بیاید از پنجره احساسات خارج می شود، یادآور شد: ما در هرکار خوبی آسیب هایی داریم، اما هرکس کاری انجام دهد که چراغ معرفتی اش روشن نباشد و حرکت حق را بر اساس معرفت انجام ندهد هرچه این حرکت شتاب بگیرد این حرکت خطرناکتر خواهد شد.

مسئول آموزش های آزاد موسسه  امام خمینی (ره) تصریح کرد: فقه، اصول و ادبیات عرب در حد تخصصی جز ضروریات حوزه است، اما شرط لازم نیست، چراکه برخی اساتید که توان پاسخگویی سؤال های معرفتی جوانان را ندارند و این یک مشکل اساسی است.

حجت الاسلام الهی راد با اشاره به این مهم که نداشتن مبانی مستحکم و ندانستن نسبت میان مبانی دینی و منظومه فکری قابل دفاع باعث می شود طلبه در مواجه مسائل اجتماعی و فکری انسان تحلیل خوبی نداشته باشد اذعان کرد: در چنین شرایطی طلبه در مقابل شبهات کم می آورد.

وی با بیان اینکه طلاب به جای بررسی شبهات مختلف باید مبانی را فرا بگیرند، افزود: اگر طلبه ای مبانی را به درستی فرا بگیرد می تواند هر شبهه ای را پاسخگو باشد در غیراین صورت هر روز شبهه جدیدی فرا می رسد و طلاب در پاسخگویی آن زمین گیر خواهند  شد.

وی با اشاره به تعریف مقام معظم رهبری از طرح ولایت با این عبارت که ما کارهای خوب در کشور زیاد داریم لکن ویژگی این کار خوب این است که این طرح بنیان سازی می کند، تصریح کرد: اگر این مبانی را کار کنیم در مواجه با جامعه می دانید کجای راه هستید به کدام هدف حرکت می کنید و قدرت تحلیل حوادث پیدا می کنید.

مسئول آموزش های آزاد موسسه  امام خمینی (ره) با بیان اینکه طرح ولایت دارای 6 محور اساسی معرفت شناسی، خداشناسی، انسان شناسی، فلسفه اخلاق، فلسفه حقوق و سیاست است که این موارد کاملا به هم پیوسته هستند خاطرنشان کرد: مباحث ممکن است سخت و سنگین باشد چراکه روزی 8 ساعت فعالیت علمی و مباحثه و مطالعه نیز اضافه بر این فعالیت ها وجود دارد.

حجت الاسلام الهی راد در تبیین ضرورت وجود این 6 محور، بیان کرد: وقتی می خواهیم در حکومت حرف درستی بزنیم باید یک نظام سیاسی درستی داشته باشیم و این امکان پذیر نیست، مگر اینکه فلسفه سیاسی (نظام مشروع سیاسی) داشته باشیم؛ زمانی می توانیم فلسفه سیاسی داشته باشیم که فلسفه حق را فراگرفته باشیم.

مسئول آموزش های آزاد موسسه  امام خمینی (ره) با بیان اینکه امروز درجهان همه مدعی حق هستند، افزود: اگر کسی فلسفه اخلاق را کار نکند، تمام تئوری هایش نقش برآب است، چراکه خوب و بد و حق و باطل در جهان برملاک خواسته های نفسانی تعریف می شود .

وی با اشاره به سخنان یکی از مسئولین که هنر ارزشی و غیرارزشی ندارد، افزود: این مسائل سیاسی نیست، بلکه مشکل در فکر سکولاریزه شدن این مسئول دارد که فلسفه اخلاق را درک نکرده است و در این دوره طلاب با فراگیری فلسفه اخلاق طرز پاسخگویی به این شبهه را فرا می گیرند.

وی با اشاره به ضرورت انسان شناسی برای دسترسی به سعادت مطلوب افزود: باید جایگاه انسان نسبت به موجودات هستی شناخته شود تا بتوان ضرورت فراگیری فلسفه اخلاق را درک کرد.

حجت الاسلام الهی راد افزود در همه این 5 محور یک عنصر مشترک وجود دارد و آن هم معرفت شناسی است که متاسفانه خلا آن در حوزه علمیه حس می شود و در اواخر دهه 60 دشمنان سعی در براندازی آن در جریان های فکری کش.ر داشتند و تا حد زیادی موفق  شدند.

۳۱۳/۳۸

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha