جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
آیت الله مصباح یزدی

حوزه/ رئیس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) بیان کرد: ایشان بودند که به راهبری حکیمانه خود اجازه ندادند، فقدان امام بر مردم سنگینی کند و این حضور پربرکت باید با شکر ما همراه باشد که اگر شکر نکنیم به عقوبت گرفتار می شویم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، آیت الله  مصباح یزدی پنجشنبه شب در جلسه درس اخلاق که در دفتر رهبر معظم انقلاب در قم برگزار شد، با اشاره به قوانین و مصالح اجتماعی گفت: با توجه به تغییر دائمی مصالح اجتماعی قوانین اجتماعی نیز در حال تغییر هستند.

این استاد حوزه بیان کرد: جایی است که نمی توان مصالح جامعه را به شکل کامل و صددرصد محقق کرد، در این شکل باید به مصالح 99 درصدی و حداکثری جامعه رسید؛ اما رسیدن به این مصالح عالیه تنها در سایه هدایت امام و جانشین امام محقق خواهد شد؛ این رهبر کسی است که از نظر تقوا و عدالت به عصمت امام، نزدیک تر از دیگران است؛ یعنی در تقوا، شبه معصومین است.

ایشان تصریح کرد: این شکل عمل کرد، در واقع در زمانی است که دسترسی به امام معصوم وجود ندارد و این مساله همان روح ولایت فقیه است؛ حکومت اسلامی به دنبال اجرای روح قانون الهی است و کسی می تواند این عرصه را محقق کند که در تشخیص و مصادیق احکام به خوبی عمل کند.

آیت الله مصباح یزدی اظهارکرد: یکی از نکاتی که در خصوص حاکم اسلامی باید دقت کرد آن است که یک حاکم و مجری قانون باید مصالح عموم را به مصالح شخصی خود ترجیح دهد که طبیعی است در زمان معصومین چنین امری ایجاد می شود ولی وقتی معصوم در جامعه نیست باید کسی عهده دار این مسئولتی شود که در درجه علم و حکمت و تقوا و تهذیب بالایی قرارداشته باشد.

ایشان بیان کرد: ولی فقیه بر خود مسلط است تا روی منافع جامعه را فدای منافع شخصی خود و اطرافیانش نکند؛ در این رابطه باید به سراغ اشبه به معصومان باشیم زیرا این شخص می تواند مصالح جامعه را در نظر گرفته و جامعه را به مسیر درست بازگرداند.

رئیس موسسه آموزش پژوهشی امام خمینی(ره) گفت: یکی از دیگر از ارکان این مساله مردم هستند زیرا اگر به تاریخ رجوع کنیم در می یابیم که در نمونه های فراوان قانون خدایی وجود داشته است و پشتوانه عقلی هم داشته ولی مردم زیر بار آن نرفتند؛ در حقیقت خداوند در اینجا تا زمانی کار به اشخاص است مدارا کرده و مواخذه را به آخرت می گذارد ولی وقتی کسی اجازه هدایت را به دیگران ندارد و سعی کرد که حق و باطل را برای مردم مشبه گرداند آن زمان است که خداوند قطعا با او برخورد خواهد کرد.

آیت الله مصباح یزدی اظهارکرد: راه کشف وظیفه بسیار مهم است زیرا افراد بسیاری را دیدیم که نتوانستند چنین عمل کنند زیرا در فضایی قرار گرفته بودند که نمی توانستند تشخیص دهند چون موضوعی را برای آن ها قطعی وانمود کرده بودند که باور نمی کردند غیر از آن باشد؛ حال اگر در جامعه ای حق و باطل متشبه شد و مانعی برای شناخت این دو بدست آمد خداوند با عذابی این دو راه را تفکیک می کند.

ایشان تصریح کرد: قرآن کریم بیان می کن دکه اکثرعذاب ها برای این بوجود آمد که عالمان آنها گناه می کردند و راه هدایت دیگران را مسدود کردند؛ خداوند متعال پیامبران را برای اتمام حجت با مردم فرستاد؛ خداوند نیز در این مسیر با روش هایی چون عذاب و تنبیه گناهکاران آنها را به مسیح درست می آورد ولی اگر مردم نسبت به نعمت های الهی ناشکری کنند و در ادامه عالمان نیز بر خلاف مصالح عمل کنند عذاب الهی نازل خواهد شد زیرا سنن الهی قابل تغییر نیست.

این استاد حوزه تصریح کرد: در یک جامعه اسلامی مجری قانون باید کسی باید که از سوی خدا تعیین شده و یا اوصاف آن بیان شده است که این وصف نیز همان نیابت عامه است که در فرهنگ تشیع فقهای واجد شرایط از سوی خداوند نیابت عامه خواهند داشت.

ایشان با ذکر این مطلب که اگر در یک جامعه دینی فرمانده ای خیانت کرد چه باید کرد، تصریح کرد: رهبر انقلاب پاسخ این سوال را با لفظی چون آتش به اختیارید دادند،  سایرکارگزاران و سربازان باید در این گونه مواقع به وظیفه ذاتی خود عمل کنند؛ زمانی که بهشت اولویت پیدا کرد، بندگان خدا راهی جز راه راست نمی روند، ولی اگر کسی مانع بهشتی شدن دیگران شد باید از حرکت او جلوگیری کرد.

آیت الله مصباح یزدی با ذکر این مطلب که احکام اسلام بهترین احکامی است که خداوند در طول تاریخ برای انسان ها آورده است اظهارکرد: پس از جانشیان خدا، افرادی به جانشینان پیامبران آمدند که در عالم خلقت کسی از آنها عزیزتر نبود؛ کدام شخصیت از زمان غیبت کبری تا کنون در میان علمای اسلام از شیعه و سنی همانند امام خمینی(ره) بوده است!؛ خداوند ایشان را در طی قرن ها برای ما ذخیره کرده است که اسلام توسط ایشان در دنیا احیا شد که این احیا قطعا شکری بزرگ می خواهد.

ایشان با اشاره فسادهای بزرگی که در برخی کشور انجام می شود گفت: در این شرایط خداوند پس از امام (ره)کسی را برای ما ذخیره کرد که در هرچیز شبیه تر به ایشان است و بنده نیز باید به صراحت عرض کنم که برای این مقام کسی شایسته تر از ایشان(آیت الله العظمی خامنه ای) نیست؛ ایشان بودند که به راهبری حکیمانه خود اجازه ندادند فقدان امام بر مردم سنگینی کند و این حضور پربرکت باید با شکر ما همراه باشد، اگر شکر نکنیم به عقوبت گرفتار می شویم.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha