جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
حجت الاسلام والمسلمین رفیعی

حوزه/ عمده فعالیت امام حسن علیه السلام در مدینه به سمت تربیت شاگرد وکادرسازی رفت و بعد ها این نیروها برای خودشان وزنه ای شدند و در مقابل ظلم ایستادگی کردند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام  والمسلمین رفیعی عصر امروز در سخنرانی شبستان امام خمینی(ره) حرم حضرت معصومه(س) گفت: امام صادق علیه السلام در وصف امام حسن علیه السلام می فرمایند، ایشان عابدترین، زاهدترین و برترین شخص زمان خودشان بودند.

وی افزود: در کتب علمای شیعه و اهل سنت مطالب بسیار زیادی در مناقب حضرت ذکر شده است و سیوطی(عالم بزرگ و مشهور اهل سنت در قرن 9 هجری) در وصف امام حسن علیه السلام می نویسد، برای ایشان مناقب کثیر وجود دارد و ایشان اقتدار، آرامش و وقار را با هم جمع کرده است و اهل سخاوت بودند.

حجت الاسلام  والمسلمین رفیعی در ادامه خاطر نشان کرد: حدود 220 کتاب در خصوص امام حسن علیه السلام نوشته شده است و این امام در طول تاریخ مظلوم واقع شده و مورد تهمت های بسیاری قرار گرفتند و بنی امیه و بنی عباس ایشان را مورد آزار و اذیت قرار دادند.

استاد حوزه و دانشگاه اظهار داشت: بعد از شهادت حضرت علی علیه السلام، امام حسن علیه السلام حکومت را به دست گرفتند؛ اما معاویه در مقابل امام (ع)ایستاد و منجر به صلح  امام حسن علیه السلام و واگذاری حکومت شد و امام حسن علیه السلام بعد از خروج از کوفه و و اگذاری خلافت به معاویه رهسپار مدینه شدند و حدود 10 سال در مدینه بودند و عمده فعالیت حضرت در چند محور بود.

وی افزود: بخش عمده فعالیت ایشان به سمت تربیت شاگرد(کادرسازی) رفت و برخی نیروهای کربلا، پرورش یافته مکتب امام حسن علیه السلام بودند و بعد ها این نیروها برای خودشان وزنه ای شدند و در مقابل ظلم ایستادگی کردند.

سخنران حرم حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها درادامه گفت: فعالیت دوم امام حسن علیه السلام مبارزه با بدعت هایی از قبیل جعل احادیث و تحریف تفسیر قرآن کریم بود که ایشان با سخنرانی، موعظه و کتابت نامه با این بدعت ها مبارزه می کردند.

حجت الاسلام  والمسلمین رفیعی افزود: فعالیت بعدی امام حسن علیه السلام دستگیری از فقرا، مستمندان و محرومین در مدینه بود و در این راستا به ایتام  و بی سرپرستان به صورت موردی و دائمی کمک می کردند و از املاک و باغاتی که از حضرت علی علیه السلام  به جای مانده بود و همگی وقف بودند در راه خداوند به فقرا و محرومان مدینه کمک می کردند.

وی در پایان گفت: فعالیت دیگر امام حسن علیه السلام تربیت فرزندان خود، رسیدگی به امور برادران و خواهران بود و سرپرستی آن ها را عهده دار بودند.

انتهای پیام // ۱۵/ ۳۱۳

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha