سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
 افطاری ائمه جماعت شورای مسلمانان شهر هامبورگ

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین رمضانی در مراسم افطاری ائمه جماعت مساجد هامبورگ گفت: در دو سال اخیر بیش از یک میلیون مهاجر به آلمان آمده‌اند که نود درصد آنان مسلمانان هستند و بسیاری از آنها روزه می گیرند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاربی «حوزه»، جلسه افطاری ائمه جماعت و مسئولین مساجد هامبورگ از مذاهب و ملیتهای مختلف در مسجد وحدت برگزار گردید.

در این جلسه ابتدا شیخ ذوالخیرات فیض اللهی، از علمای آلبانی تبار هامبورگ به اهمیت نقش امامان مساجد در کشورهای غیر اسلامی اشاره نمود و افزود: در کشورهای اسلامی معمولاً امام جماعت نماز را اقامه می کند و برنامه سخنرانی، موعظه و بیان احکام شرعی دارد، اما در کشورهای غیر اسلامی در کنار این برنامه ها امام جماعت وظایف دیگری نیز مانند مشاوره خانواده، حل مشکلات و ... را نیز برعهده دارد. همچنین از مهم ترین وظایف امام جماعت به عنوان مبلغ دین در این کشورها معرفی اسلام صحیح به جامعه می باشد.

از دیگر سخنرانان این جلسه حجت الاسلام والمسلمین رمضانی، رئیس شورای مسلمانان هامبورگ بود که با اشاره به آثار فردی و اجتماعی روزه اظهار داشت: روزه علاوه بر ثمرات جسمی و روحی فراوان برای انسان، به تقویت و تثبیت صبر، اخلاص و پایداری انسان و افزایش آرامش و نشاط انسان در بعد فردی او می پردازد.

*  شکوفایی حسّ همدردی با فقرا و کاهش آسیب های اجتماعی از آثار اجتماعی روزه است

وی ادامه داد:از مهم ترین آثار اجتماعی روزه می توان به شکوفایی حسّ همدردی با فقرا، کم شدن فاصله طبقاتی، افزایش حسن معاشرت، ایجاد فضای معنوی در جامعه و کاهش آسیب های اجتماعی اشاره نمود. روزه دار با گرسنگی و تشنگی خود، وضعیت گرسنگان و مستمندان را بهتر درک می کند و مسیری در زندگی او باز می شود که سعی می کند حقوق زیردستان را ضایع نکرده و از دردهای محرومان غافل نباشد و تا آنجایی که می تواند به آنها کمک و رسیدگی نماید.

* 90 درصد مهاجران آلمان در دوسال گذشته مسلمان هستند

حجت الاسلام والمسلمین رمضانی یادآور شد: در دو سال اخیر بیش از یک میلیون مهاجر به آلمان آمده اند که نود درصد آنان مسلمانان هستند و بسیاری از آنها روزه می گیرند لذا باید درهای مساجد برای یاری و مساعدت آنان باز باشد.

* رواج شبهه امام جماعت شدن زن و اقامه نماز به زبان انگلیسی

رئیس مرکز اسلامی هامبورگ در بخش دیگری از سخنان خویش با اشاره به وظایف سنگین ائمه جماعت در کشورهای غیر اسلامی افزود: در این کشورها شبهات زیادی وجود دارد و برخی در صدد آسیب رساندن به محتوای دین هستند. در جایی خانم انگلیسی امام جماعت می شود و نماز را به زبانهای عربی و انگلیسی اقامه می کند. دیگری می گوید چرا باید رو به قبله نماز بخوانیم خداوند که همه جا حاضر و ناظر است. اصلاً او چه نیازی به عبادت و نماز و روزه ما دارد و آیا ارتباط با خدا فقط به وسیله نماز و آن هم به زبان عربی برقرار می شود؟ و از این قبیل موضوعات و شبهات.

وی ادامه داد: لذا وظیفه ائمه جماعت و مبلغین دینی برای معرفی اسلام صحیح، بسیار سنگین است. در این کشورها گاهی نسبت به زنان مسلمان تبعیض نژادی یا بی احترامی به چشم می خورد که وظیفه امامان مساجد است که برای دفاع از حقوق مسلمانان اعتراض نمایند.

* ائمه جماعت الگوی مردم هستند

حجت الاسلام والمسلمین رمضانی در بخش دیگری از سخنان خویش در خصوص تاثیر رفتاری امام جماعت گفت: امام جماعت باید خیلی مراقب رفتار، کردار و اعمال خود باشد؛ زیرا دیگران او الگوی خود قرار می دهند. برخی بزرگان مانند شهید ثانی می فرمودند: اگر امام جماعتی عمل مکروهی را مرتکب شود، مردم حرامی را مرتکب می شوند، اگر امام جماعت مستحبی را ترک نماید، مردم واجبی را ترک خواهند کرد.

شایان ذکر است در این جلسه در رابطه با موضوعاتی همچون توجه ائمه جماعت به مسائل سیاسی و اجتماعی، برنامه ریزی های دقیق و دراز مدت برای جوانان، بررسی بحث اسلام ستیزی و برخوردهای تبعیضی و توهین نسبت به زنان محجّبه، روشنگری در رابطه با گروههای افراطی و شناخت افراطی گری دینی بحث و گفتگو به عمل آمد.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha