پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
آیت الله سبحانی

حوزه/ حضرت آیت الله سبحانی گفتند: آن آیاتی که می فرماید ما قرآن را در شب قدر نازل کردیم، مجموعی از قرآن است که بر قلب پیامبراکرم نازل شده و اما آیاتی که بر نزول تدریجی اشاره دارد، بقیه سوره هایی را یادآور می شود که در ظرف ۲۳سال نازل شده است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حضرت آیت الله سبحانی شامگاه شنبه در برنامه چشمه معرفت که از شبکه دوم سیما پخش شد، با اشاره به آیه 185 سوره بقره «شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِي أُنْزِلَ فِيهِ الْقُرْآنُ» و آیه 1 سوره قدر«إِنَّا أَنْزَلْنَاهُ فِي لَيْلَةِ الْقَدْرِ»، اظهار داشتند: این آیات تصریح می کند قرآن در ماه رمضان و در شب قدر نازل شده است.

ایشان با اشاره به آیه 32 سوره فرقان «وَقَالَ الَّذِينَ كَفَرُوا لَوْلَا نُزِّلَ عَلَيْهِ الْقُرْآنُ جُمْلَةً وَاحِدَةً كَذَلِكَ لِنُثَبِّتَ بِهِ فُؤَادَكَ وَرَتَّلْنَاهُ تَرْتِيلًا»، ابراز داشتند: این آیه می فرماید قرآن به تدریج بر رسول خدا نازل شده است و دلیل آن را استواری قلب ایشان عنوان می کند؛ اگر پیامبر اکرم(ص) فقط یک بار با عالم بالا تماس می گرفت و بعد ارتباطش قطع می شد، آن قوت قلب را پیدا نمی کرد اما هنگامی که نبی مکرم اسلام پیوسته با عالم بالا مربوط باشد و جبرئیل خبر و گزارش بیاورد، قطعا قلب ایشان از قدرت بیشتری برخوردار می شود.

معظم له تصریح کردند: تورات به صورت دفعی بر حضرت موسی نازل شد اما قرآن بر پیامبر اکرم در ظرف 23 سال نازل شده است.

ایشان با اشاره به آیات مذکور در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا قرآن به طور تدریجی در 23 سال نازل شده یا به صورت یک باره در شب قدر در ماه رمضان، گفتند: این سوال از قدیم الایام مطرح است و مفسران هنگامی که به این آیه می رسند، این سوال را مطرح می کنند و جواب های متنوعی می دهند.

این مرجع تقلید با اشاره به اینکه در پاسخ به پرسش مذکور، پاسخ شیخ مفید در شرح عقاید صدوق را بیان می کنند، اظهار داشتند: همانطور که بر کل قرآن، قرآن می گویند به بخش اعظم قرآن هم قرآن می گویند؛ بنابراین قرآن دو اصطلاح دارد، یک اصطلاح شامل 114 سوره می شود و در اصطلاح دیگر به بخش اعظم قرآن هم قرآن می گویند.

این استاد برجسته حوزه علمیه افزودند: آن آیاتی که می فرماید ما قرآن را در شب قدر نازل کردیم، مجموعی از قرآن است که بر قلب پیامبراکرم نازل شده و اما آیاتی که بر نزول تدریجی اشاره دارد، بقیه سوره هایی را یادآور می شود که در ظرف 23سال نازل شده است.

حضرت آیت الله سبحانی تصریح کردند: ما شیعیان معتقدیم بعثت پیامبر اکرم در 27 رجب بوده و با نزول 5 آیه ابتدایی سوره علق همراه بوده است؛ بنابراین مانع ندارد که بخش اعظم قرآن در ماه رمضان و بخش دیگر قرآن در بقیه ماه ها نازل شود.

ایشان در پایان با اشاره به اینکه نخستین کلمه ای که به پیامبر اکرم(ص) خطاب می شود کلمه «اقْرَأ» است، خاطرنشان کردند: با اینکه پیامبر امی است؛ اما قرآن می فرماید «اقْرَأ»؛ این مسئله حاکی از آن است که این امت دیگر امی نخواهد بود و امت درس خوانده خواهد شد و از طریق علم، دانش و ایمان جهان را احاطه خواهد کرد.  

انتهای پیام/313/33

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha